Pilot Validation of a Virtual Laboratory for the Study of Economic Decision-making Processes

Authors

  • Mario Alejandro Suárez Cano Konrad Lorenz Fundación Universitaria. Bogotá D.C., Colombia.
  • Marithza Sandoval Escobar Konrad Lorenz Fundación Universitaria. Bogotá D.C., Colombia.

Keywords:

Virtual laboratory, economic psychology, behavioral economics, decision-making processes, experimental economics, cognitive psychology

Abstract

the  present  article  shows  three  studies  with  the  aim  of determining the degree of utility that a virtual laboratory prototype  designed  to  study  decision-making  processes in  economic  psychology  has. In  this  line  of  thought,  the pilot  laboratory  validation  was  performed  in  terms  of  its ability  to  allow  the  study  of  economic  decision-making processes.  For  this  purpose,  participants  were  subjected to  a  set  of  economic  situations  raised  by  Kahneman  and tversky  (2002):  the  prisoner's  dilemma  and  the ultimatum  game. the  results  of  this  study  are  similar  to  those derived  from  previous  nonvirtual  studies. the  effect  of the feedback on the participants’ economic decisions was also observed. The results show an insignificant effect of the feedback on the economic decision. Since some studies  have  found  similar  results,  we  can  conclude  that  the virtual  laboratory  allows  studying  economic  decisions  in the context of various experimental manipulations. additionally,  a  correlation  analysis  was  conducted  to  identify relationships between variables that were manipulated in the virtual laboratory with the demographic aspects of the participants. This study does not demonstrate overall findings, but some specific correlations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguiar, F. (2004). Teoría de la decisión e incer-tidumbre: modelos normativos y descripti-vos, Empiria, 8 (1) 39-60.camino roca, J. ll., (2005). Juegos de poder y psicológicos. recuperado de: http://www.bernecomunicacion.net/pdf/berne20.pdfEdwards, W. (1954). The theory of decision ma-king. Psychological Bulletin, 51, 380-417.

Egidi, M. (2006). From Bounded Rationality to Behavioral Economics. univesity of tren-to.

Gempp, r., denegri, M., caripan, n., catalán, V., Hermosilla, S. & caprile, c. (2007). “desarrollo del test de alfabetización eco-nómica para adultos”. Revista Interamericana de Psicología Vol 41, Num 3.

Gomez, a. (2007) “¿una teoría políticamente incorrecta?: Sobre la racionalidad y sus alcances en el análisis político”. Acta Republicana Política y Sociedad. universidad de Guadalajara, México.

Hayes, E. (2006) “A brief discourse on Human conduct in economics”. university of Saskatchewan. Saskatoon, Saskatchewan S7n 5a5.

Hertweck, b. (2005). Examining Electronic Markets in Which Intelligent Agents Are Used for Comparison Shopping and Dyna-mic Pricing.

Jay White, r. (2005). A priming / temperament model of system 1 and system 2 decision making processes. the Ohio State university.

Jiménez, F. & Montijo F. (2006). “La economía experimental en las aulas”. revista electrónica, universidad de Jaén, España.

Kahneman, d. (2002). “Mapas de racionalidad limitada: psicología para una economía conductual”. Revista Asturiana de Economía. laboratorio de economía experimental en internet, recuperado de: http://www.insisoc.org/inSiSoc/inSiSoc_archivos/labexnet/labexnetprogram.html

Mirjam Sent, E. (2004). “Behavioral Economics: How psycology Made its (limited) way back into economics” History of Poli-tical Economy. duke university press

Moreno García, p. (2003). “premio nobel de economía de 2002: Vernon Smith y daniel Kahneman”. Boletín ICE Económico, universidad de George Mason.

nash, J. F. (1950). Non cooperative games, ph. d. dissertation, princeton university.

Rey, B. P. (2006). Economía experimental y teoría de juegos. españa: universidad autónoma de barcelona.

roth, a. & erev, i. (1995). “learning in ex-tensive – Form Games: experimental data and Simply dinamic Models in the inter-mediate term”. Games and Economic Behavior. the university of pittsburgh.

Salvador, R. & Maria, S. (2004). “The impact of cognitive and/or affective processing styles on consumer response to advertising appeals”. Journal of business Research 57 (2004), 657-664.

Santos, J., posada, M., pascual, J., izquierdo, S., Galán, J. & López, A. (2006). “Un laboratorio de economía experimental en internet”. X Congreso de Ingeniería de Organización. Valencia, España.

Smith, a. (1982c/1759). The Theory of Moral Sentiments. indianapolis: liberty classics.

Soto, a. & Valente, M. (2005). “teoría de los juegos: Vigencia y limitaciones”. Revista de Ciencias Sociales. v. 11, n. 3, Marcaibo sep. 2005.

tejada, J., perilla, l., Serrato, S. & reyes, a. (2004). “Simulación del Dilema del Prisio-nero a partir de modelos conexionistas de aprendizaje por reforzamiento”. Suma Psi-cológica, Vol. 11, no. 1.

tversky, a. (1972). "elimination by aspects : a theory of choice", Psychological Review, 79, pp. 281-299.

Von Neumann, J. & Morgenstern, O. (1944). Theory of Games and Economic Behavior.uSa: princeton university press.

Published

2012-11-30

How to Cite

Suárez Cano, M. A., & Sandoval Escobar, M. (2012). Pilot Validation of a Virtual Laboratory for the Study of Economic Decision-making Processes. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 3(1). Retrieved from https://ojstest.certika.co/culturaeducacionysociedad/article/view/959