Teaching perceptions regarding the didactic integration of school sports
DOI:
https://doi.org/10.17981/cultedusoc.12.2.2021.14Keywords:
Sport, Training, Values, Competition, ParticipationAbstract
School sports in the context of basic primary education is an opportunity for the educational community to get involved in processes that aim at the comprehensive training of students in aspects that are relevant in personal training and in social life. This article aims to understand teachers’ perceptions regarding the didactic integration of school sports in training processes, specifically futsal, in an elementary school educational institution in the city of Popayán - Colombia. The study was carried out with 8 educators linked to the institution from grades transition to fifth and to recognize their perceptions, case studies and techniques such as participant observation and semi-structured interviews were used. Two relevant categories emerged, sport as an opportunity to establish various interactions in the school context and sport as a space that strengthens the integral formation of students. In conclusion, school sports stand out as an agent that promotes processes of inclusion, interaction, values and participation of the different educational and sports actors.
Downloads
References
Blázquez, D. (1995). A modo de introducción. En, D. Blázquez, (Ed.), La iniciación deportiva y el deporte escolar (pp. 18–46). Barcelona: INDE.
Casado-Robles, C., Mayorga-Vega, D., Guijarro-Romero, S. & Viciana, J. (2020). Sport education-based irregular teaching unit and students’ physical activity during school recess. Journal of Educational Research, 113(4), 262–274. https://doi.org/10.1080/00220671.2020.1806014
Cruz, M. (2015). La Niñez en la escuela: Una historia de poder, control y desarrollo. Cultura Educación y Sociedad, 6(1), 127–140. Disponible en https://revistascientificas.cuc.edu.co/culturaeducacionysociedad/article/view/759
De Bofarull, I y Cusi, M. (2004). Deportividad en el deporte escolar y extracurricular. Apunts: educación física y deporte, (116), 52–59. http://dx.doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es
Giménez, J. (2000). Fundamentos básicos de la iniciación deportiva en la escuela. Sevilla: Wanceulen.
Hernández, A. I., Martínez, L. F. y Águila, C. (Coord.) (2017). El deporte escolar en la sociedad contemporánea. Almería: Editorial Universidad de Almería.
Hoyos, L. A., Gutiérrez, C. y Pérez, Á. (2011). Deporte Escolar. Fundamentación Teórica. Armenia: Kinesis.
Hours, G. (2019). El Deporte Escolar Persigue La Institucionalización. / School Sports Pursue Institutionalization. Materiales para la Historia del Deporte, (18), 41–55. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.9268/pr.9268.pdf
Lleixa, T., González, C., Monguillot, M., Daza, G. y Braz, M. (2015). Indicadores de calidad para los centros escolares promotores de actividad física y deportiva. Apunts: educación física y deporte, (120), 27–35. http://dx.doi.org/10.5672/apunts.2014-0983.es.(2015/2).120.04
Manzino, C. y Rodríguez, V. (2016). Sí al deporte en la escuela, pero... ¿y las competiciones deportivas escolares? Revista Universitaria de la Educación Física y el Deporte, 9(9), 15–23. Disponible en http://www.revistasiuacj.edu.uy/index.php/rev1/article/view/99
Monjas, R., Ponce, A. y Gea, J. (2015). La transmisión de valores a través del deporte. Deporte escolar y deporte federado: relaciones, puentes y posibles trasferencias. RETOS. Nuevas Tendencias en Educación Física, Deporte y Recreación, 28, 276–284. https://doi.org/10.47197/retos.v0i28.35650
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (17 de noviembre de 2015). Carta Internacional de la Educación Física, la actividad física y el deporte y el Deporte. [Online]. Disponible en http://portal.unesco.org/es/ev.php-URL_ID=13150&URL_DO=DO_TOPIC&URL_SECTION=201.html
Paiva, L., Carvalho, M. J. & Batista, P. (2020). Dinâmica e Valor do Desporto Escolar no contexto da Gestão da Escola La Salle Manaust. Revista Intercontinental de Gestão Desportiva, 10(1), 1–19. Disponível em http://www.revista.universo.edu.br/index.php?-journal=gestaoesportiva&page=article&op=viewArticle&path%5B%5D=8011
República de Colombia. Congreso de la República. (18 de enero de 1995). Por el cual se dictan disposiciones para el fomento del deporte, la recreación, el aprovechamiento del tiempo libre y la Educación Física y se crea el Sistema Nacional del Deporte. [Ley 181]. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85919_archivo_pdf.pdf
Rodríguez-Gómez, G., Gil-Flores, J y García-Jimpenez, E. (1999). Metodología de la Investigación Cualitativa. Málaga: Aljibe.
Rodríguez-Groba, A., Eirín-Nemiña, R. y Alonso-Ferreiro, A. (2017). Materiales y recursos didácticos contra la discriminación y la exclusión en el deporte en edad escolar: el proyecto “IRIS”. Educatio Siglo XXI, 35(3), 85–104. https:/doi.org/10.6018/j/308911
Simons, H. (2013). El estudio de caso: teoría y práctica. Madrid: Morata.
Stake, R. E. (2013). Investigación con estudio de casos. Madrid: Morata
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.