Students’ perceptions regarding personal satisfaction from a human development approach
DOI:
https://doi.org/10.17981/cultedusoc.11.2.2020.03Keywords:
Academic management, Personal satisfaction, Educational processes, Human development, Educational qualityAbstract
The purpose of this article is to analyse students' perceptions of personal satisfaction and their relationship with educational processes from a human development perspective. The study was carried out under a qualitative approach and a hermeneutic historical paradigm and the case study was taken as a methodological strategy. The techniques applied were focus group, semi-structured interview and observation. The results account for students' perception of the concept of personal satisfaction and understanding of human development. Its concluded that students link academic management with processes of continuous improvement in the classroom and their vision of human development is linked to the evolution of people at each stage of life, both cognitively and physiologically.
Downloads
References
Akl, P. M., Pilar, E. y Aponte, F. (2016). Estrategias de afrontamiento en mujeres víctimas de violencia intrafamiliar. Cultura Educación y Sociedad, 7(2), 105–121. Recuperado a partir de https://revistascientificas.cuc.edu.co/culturaeducacionysociedad/article/view/1105
Anguas, A. (2001). Identificación y validación del significado del bienestar subjetivo en México: fundamentos para el desarrollo de un instrumento de medición. Interamerican Journal of Psychology, 35(1), 163–183. Disponible en https://journal.sipsych.org/index.php/IJP/issue/view/89
Arráez, M., Calles, J. y Moreno, L. (2006). La Hermenéutica: una actividad interpretativa. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, 7(2), 171–181. Recuperado de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=410/41070212
Beltrán, J. C. (2014). Factores que dificultan la gestión Pedagógica curricular de los jefes de unidades técnico pedagógicas. RMIE, 19(62), 939–961. Recuperado de https://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/213
Cardona, D. y Agudelo, H. (2007). Satisfacción Personal como Componente de la Calidad de Vida de los Adultos de Medellín. Revista Salud Pública, 9(4), 541–549. Disponible en https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-472257
Del Valle, M., Hormaechea, F. y Urquijo, S. (2015). El Bienestar Psicológico: Diferencias según sexo en estudiantes universitarios y diferencias con población general. Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento, 7(3), 6–13. Disponible en https://revistas.unc.edu.ar/index.php/racc/article/view/10723
Dongil, E. y Cano, A. (2014). Desarrollo Personal y Bienestar. Madrid: Sociedad Española para el Estudio de la Ansiedad y el Estrés (SEAS). Recuperado de http://www.bemocion.mscbs.gob.es/comoEncontrarmeMejor/guiasAutoayuda/docs/guia_desarrollo_personal_y_bienestar.pdf.
Escobar, J. y Bonilla, F. (2009). Grupos focales: una guía conceptual y metodológica. Cuadernos hispanoamericanos de psicología, 9(1), 51–67. Recuperado de http://biblioteca.udgvirtual.udg.mx:8080/jspui/bitstream/123456789/957/1/Gupos%20focales%20una%20gu%c3%ada%20conceptual%20y%20metodol%c3%b3gica.pdf
Garay, U., Tejada, E. y Romero, A. (2017). Rendimiento y satisfacción de estudiantes universitarios en una comunidad en línea de prácticas. RMIE, 22(75), 1239–1256. Disponible en https://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/55
García, E., García, A. y Reyes, J. (2014). Relación maestro alumno y sus implicaciones en el aprendizaje. Ra Ximhai, 10(5), 279–290. Disponible en https://docplayer.es/44442764-Ra-ximhai-issn-universidad-autonoma-indigena-de-mexico-mexico.html
González, G., Huéscar, E. y Moreno, J. (2013). Satisfacción con la vida y ejercicio físico. Motricidad. European Journal of Human Movimiento, 30(1), 131–151. Disponible en https://www.eurjhm.com/index.php/eurjhm/article/view/305
González, M., Pino, M. y Penado, M. (2017). Estudio de la satisfacción percibida por Los estudiantes de la UNED con su vida universitaria. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 20(1), 243–260. Disponible en http://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/16377/0.
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación. México, D.F.: McGraw-Hill / Interamericana.
Leria-Dulčič, F. y Salgado, J. (2019). Efecto del clima social escolar en la satisfacción con la vida en estudiantes de primaria y secundaria. Revista Educación, 43(1), 1–16. Disponible en https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/30019
López, H. J. (2002). Investigación cualitativa y participativa: Un enfoque histórico-hermenéutico y critico-social en psicología y educación ambiental. Medellín: Universidad Pontificia Bolivariana.
Luna, A., Laca, F. y Mejía, J. (2011). Bienestar Subjetivo y Satisfacción con la Vida de Familia en Adolescentes Mexicanos de Bachillerato. Psicología Iberoamericana, 19(2), 17–26. Disponible en http://revistas.ibero.mx/psicologia/articulo_detalle.php?id_volumen=2&id_articulo=41&id_seccion=&active=1&pagina=2
Martínez, N. (2004). Las diferencias individuales y el Aprendizaje. Diálogos, 2(3), 40–47. Disponible en http://hdl.handle.net/11715/440
Moreta, R., López, C., Gordón, P., Ortiz, W. y Gaibor, I. (2018). Satisfacción con la vida, bienestar psicológico y social como predictores de la salud mental en ecuatorianos. Actualidades en Psicología, 32(124), 111–125. Disponible en https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/actualidades/article/view/31989
Monzant, F. y Bolívar, M. (2016). Gestión pedagógica e integración de proyectos educativos productivos en las escuelas rurales. Negotium, 13(35), 39–55. Recuperado de http://www.revistanegotium.org/pdf/35/art3.pdf
República de Colombia. MEN. (2005). Ser maestro hoy. El sentido de educar y el oficio docente. Al tablero, (34), 5–6. [Online]. Recuperado de http://cort.as/-RgO9
República Dominicana. Vicepresidencia de la República. (2018). Bienestar, felicidad y desarrollo: Políticas sociales para el Buen Vivir. Boletín del Observatorio de Políticas Sociales y Desarrollo, 2(5), 1–2. Recuperado de http://enfoquesocial.gob.do/media/18009/boletin-17-bienestar-felicidad-y-desarrollo.pdf.
Serrano, M. y García, D. (2010). Inteligencia emocional: autocontrol en adolescentes estudiantes del último año de secundaria. Multiciencias, 10(3), 273–280. Disponible en https://produccioncientificaluz.org/index.php/multiciencias/article/view/16826
Surco, D. (2018). Gestión Académica y Desempeño Docente, según los estudiantes de una universidad privada en Lima, Perú. Revista Industrial Data, 21(1), 83–90. http://dx.doi.org/10.15381/idata.v21i1.14914
Surdez, E., Sandoval, M. y Lamoyi, C. (2018). Satisfacción estudiantil en la valoración de la calidad educativa universitaria. Educación y Educadores, 21(1), 9–26. Disponible en https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/7769
UNED. (2005). Unidad 3. Visualizando la figura: gestión académica. [Online]. Disponible en http://cort.as/-RgTp
Urquijo, M. (2014). La teoría de las capacidades. EDETANIA, 46(1), 63–80. Disponible en https://revistas.ucv.es/index.php/Edetania/article/view/161
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.