Strategies to reduce Burnout syndrome in personnel working in health institutions in Barranquilla
DOI:
https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.1.2018.02Keywords:
Professional wear; emotional fatigue; anxiety; stressAbstract
The present study was aimed at determin-ing intervention strategies to reduce the Burnout syndrome in personnel working in health institutions in Barranquilla. The methodology was of descriptive type, of field, the population was of (26) sub-jects. The Maslach Burnout Inventory (MBI) instrument was applied, consisting of 22 whose reliability is close to 0.9. It was verified that health professionals are broken by the Burnout Syndrome, because of the strict work regime, it was found that most of the staff shows a high degree of emotional fatigue. Those who would have a higher risk of contracting the Syndrome and therefore being more dissatisfied at work, are those who are over 30 years of age, female.
Downloads
References
Duran, S. E. (2010). Diversidad Cultural y Socialización Organizacional del personal administrativo de las universidades privadas del municipio Maracaibo. Universidad Dr. Rafael Belloso Chacín. [Trabajo de grado para optar al título de Doctor]. En Ciencias Gerenciales. Maracaibo. Venezuela.
Duran, S. E., & Parra M. (2016). Condiciones Laborales y Calidad de vida en el trabajo. Estrategias innovadoras: Afrontando los retos de la economía global., 1, 437-459. Universidad autónoma del Estado de Hidalgo y Universidad Autónoma de Tlaxcala.
Duran, S., & Parra, M. (2014). Diversidad Cultural para promover el desarrollo de habilidades sociales en educación superior. Cultura, Educación y Sociedad, 5(1), 55-67. Recuperado de: http://revistascientificas.cuc.edu.co/index.php/culturaeducacionysociedad/article/view/995
Duran, S., García, J., Crissien, J., & Virviesca, J. (2017). Estrategias gerenciales para la formación de equipos de trabajo en empresas constructoras del Caribe Colombiano. Espacios, 38(13), 26-28. Recuperado de: http://www.revistaespacios.com/a17v38n13/a17v38n13p24.pdf.
Duran, S.E., García, J., & Prieto, R. (2017). Influencia de la Calidad de Vida en el rendimiento del estudiante universitario. Caracas: Fondo Editorial UNERMB.
Garcia J, Duran S, Cardeño E, Prieto R, Garcia E & Paz A. (2017) Proceso de planificación estratégica: Etapas ejecutadas en pequeñas y medianas empresas para optimizar la competitividad. Espacios, 38(52), 16-30. http://www.revistaespacios.com/a17v38n52/17385216.html
García, J. E., Durán, S. E., Parra, M. A., & Márceles, V. S. (2017). Dirección estratégica del talento humano para el fomento de valores en los cuerpos policiales venezolanos. Espacios, 38(32), 16-28. Recuperado de: http://www.revistaespacios.com/a17v38n32/a17v38n32p16.pdf.
Gil-Monte, P. R. (2012). The influence of guilt on the relationship between burnout and depression. European Psychologist [Online].
Gil-Monte, P.R., y Peiró, J.M. (1999). Validez factorial del Maslach Burnout Inventory en una muestra multiocupacional. Psicothema, 11, 679- 689.
Grau-Alberola, E., Gil-Monte, P.R., García-Juesas. J.A., y FigueiredoFerraz, H. (2010). Incidence of burnout in Spanish nursing professionals: A longitudinal study. International Journal of Nursing Studies, 47, 1013-1020.
Herriegel, D., & Slocum, J. (2009). Comportamiento Organizacional, 10 ed. México: Editorial Thompson.
Leda, R., Palomera, A. & Morante, M. (2007). El síndrome de burnout en profesionales de enfermería mexicanos. En P. Gil-Monte y B. Moreno-Jiménez. El Síndrome de Quemarse por Trabajo (Burnout). Grupo profesionales de riesgo. Madrid: Pirámide.
López, J. J. (1996). El desgaste ocupacional en el personal sanitario que trabaja con enfermos afectados por el virus de la inmunodeficiencia humana. Folia Neuropsiquiatría, 31, 39- 55
López, J. M. O., Santiago, M. J., Godás, A., Castro, C., Villardefrancos, E., & Ponte, D. (2008). An integrative approach to burnout in secondary school teachers: Examining the role of student disruptive behaviour and disciplinary issues. International Journal of Psychology and Psychological Therapy, 8(2), 259-270.
Maslach, C, & Jackson, S. (1986). Maslach Burnout Inventory. Palo Alto: Consulting Pysichologists Press.
Maslach, C., Schaufeli, B., & Leiter, M. (2001). Job Burnout. Annou Rev Pshycol., 52, 397-422.
Oblitas-Guadalupe, L. A., Turbay-Miranda, R., Soto-Prada, K. J., Crissien-Borrero, T., Cortes-Peña, O. F., Puello-Scarpati, M., & Ucrós-Campo, M. M. (2017). Incidence of Mindfulness and Qi Gong on the State of Health, Psychological Well-Being, Life Satisfaction and Work Stress. Revista Colombiana de Psicología, 26(1), 99-113.
Peña, O. F. C. (2015). Well-Being Labor Teaching in the Educational Public Sector of Barranquilla–Colombia. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 191, 2835-2843.
Prieto Pulido, R. A., Villasmil, M., & Urdaneta, L. (2011). Gestión humana en organizaciones postmodernas. Base fundamental hacia la excelencia organizacional. Cicag, 8(2), 1-12.
Prieto, R., Burgos, C., García, J., & Rincón, Y. (2016). Mercadeo interno para optimizar la calidad de servicio en la banca universal. Revista Venezolana de Gerencia, 21(73).
Rozo, M. (2007). Evaluación del síndrome de estrés asistencial en los profesionales de la salud en una institución hospitalaria de III nivel en la ciudad de Bogotá. Psychologia: Avances en la Disciplina 2007; 1(1), 185-214
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.