From the classroom to the virtual classroom: The technological, economic and mental health challenges facing university students in developing remote education in the context of the COVID-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.17981/cultedusoc.12.2.2021.12Keywords:
University students, Remote education, Virtuality, COVIDAbstract
This article addresses the economic, social and educational effects of mandatory lockdowns in response to the global public health problem caused by the COVID-19 pandemic. This, in the context of the closure of educational institutions in its face-to-face modality and the imperative passage to the remote or virtual modality. Thus, this paper seeks to understand the difficulties in terms of technology, mental health, and economic resources faced by students of a Higher Education Institution, with national coverage and belonging to the middle class of the country. Therefore, a descriptive and mixed type of research was carried out through focus groups, open interviews and surveys to students, teachers and directors. It was found that the main technological obstacle is connectivity through a stable and high-speed network. These deficiencies were more severe in rural areas. In relation to mental health, the presence of different stressors in students that have been identified in the current crisis and in previous research on other health disaster contexts was recognized. And, finally, there was evidence of widespread concern among students about the economic impacts of the pandemic and the possibilities of continuing their academic training processes.
Downloads
References
Acero, O., Briceño, A., Orduz, M. y Tuay, R. (2021). Realidades de la educacion rural en Colombia, en tiempos de covid- 19. [Investigación]. https://doi.org/10.15332/dt.inv.2021.02415
Amat, Y. (septiembre 12, 2002). Cada día hay 249 denuncias por violencia intrafamiliar en Colombia. eltiempo. [online]. Disponible en https://www.eltiempo.com/justicia/investigacion/fiscalia-cada-dia-hay-249-denuncias-por-violencia-intrafamiliar-en-colombia-537550
ASCUN. (2020). ASCUN revela que matrículas del año 2020 disminuyeron, aunque no tanto como se proyectaba. [Online]. Disponible en https://www.ascun.org.co/noticias/detalle/ascun-revela-que-matriculas-del-ano-2020-disminuyeron-aunque-no-tanto-como-se-proyectaba
Avellaneda, D. y Elizondo, N. (2021). Implementación de políticas educativas. En, J. Neri, R. Medina, M. Medina y P. González, Efectos sociales, económicos y de la salud ocasionados por la pandemia del COVID19. México, D.F.: Plaza y Valdés.
BID. (mayo, 2020). La educación superior en tiempos de COVID-19: Aportes de la Segunda Reunión del Diálogo Virtual con Rectores de Universidades Líderes de América Latina. New York. BID/universia/Santander. Recuperado de https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/La-educacion-superior-en-tiempos-de-COVID-19-Aportes-de-la-Segunda-Reunion-del-Di%C3%A1logo-Virtual-con-Rectores-de-Universidades-Lideres-de-America-Latina.pdf
Banco Mundial. (March 24, 2021). Colombia: panorama general. [Online]. Disponible en https://www.bancomundial.org/es/country/colombia/overview#1
Banna, M. H. A., Sayeed, A., Kundu, S., Christopher, E., Hasan, M. T., Begum, M. R.,
Kormoker, T., Dola, S. T. I., Hassan, M. M., Chowdhury, S. & Khan, M. S. I. (2020). The impact of the COVID-19 pandemic on the mental health of the adult population in Bangladesh: a nationwide cross-sectional study. International Journal of Environmental Health Research, 1–12. https://doi.org/10.1080/09603123.2020.1802409
Bourdieu, P. (1991). El sentido práctico. Madrid: Taurus.
Boyraz, G. & Legros, D. N. (2020). Traumatic Stress: Probable Risk Factors and Correlates of Posttraumatic Stress Disorder. Journal of Loss and Trauma, 25(6-7), 503–5222. https://doi.org/10.1080/15325024.2020.1763556
Castellanos, E. y Castro, J. (2018). Aproximación Teórica para el uso de los Entornos Virtuales en el Proceso de Aprendizaje de los Estudiantes Universitarios. Revista Scientific, 3(7), 99–120. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2018.3.7.5.99-120
CEPAL. (2020). La educación en tiempos de la pandemia del COVID-19. Santiago: ONU. Recuperado de https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45904/S2000510_es.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Cervantes-González, E. y Hernández, M. (2020). El emprendimiento de padres de familia con la modalidad de clases en línea durante la pandemia del COVID-19. Emprennova, 1(2), 86–112. Disponible en http://emprennova.uaq.mx/index.php/ojs/article/view/21
Creswell, J. W. (2015). A concise introduction to mixed methods research. Ann Arbor: Sage.
CUNY SPH. (2020). Week 4. [CUNY New York City COVID-19 Survey Week 4]. Available: https://sph.cuny.edu/research/covid-19-tracking-survey/week-4/
García, M. (1993). La encuesta. En, M. Garcia, J. Ibáñez y F. Alvira, El análisis de la realidad social. Métodos y técnicas de Investigación [pp. 141–170]. Madrid: Alianza Universidad Textos.
García, J. y García, S. (Comp.) (2020). Las tecnologías en (y para) la educación. Montevideo: FLACSO. Recuperado de https://www.flacso.edu.uy/publicaciones/edutic2020/garcia_garcia_tecnologias_en_y_para_la_educacion.pdf
García, M., Espinosa, J., Jiménez, F. y Parra, J. D. (2013). Separados y desiguales educación y clases sociales en Colombia. Bogotá, D.C.: Dejusticia. Disponible en https://www.dejusticia.org/publication/separados-y-desiguales-educacion-y-clases-socialesen-colombia/
Gutiérrez, Z. y Morales, I. (2020). Una mirada a la política educativa. Revista Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 2(84), 98–99. https://doi.org/10.46377/dilemas.v32i1.2040
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6 ed.). México, D.F.: Mc Graw Hill.
Létourneau, J. (2009). La caja de herramientas del joven investigador. Medellín: La Carreta Editores.
Mella, O. (2000). Grupos focales. Técnica de investigación cualitativa. [Docuemento de Trabajo No. 3]. Santiago de Chile: CIDE. Recuperado de http://files.palenque-de-egoya.webnode.es/200000285-01b8502a79/Grupos%20Focales%20de%20Investigaci%C3%B3n.pdf
Palacios, N. (2020). Aproximaciones académicas de estudiantes y profesores de la Facultad de Educación de la Universidad de los Andes. [Online]. Disponible en https://uniandes.edu.co/es/noticias/educacion/educacion-y-covid19-aproximaciones-desde-la-academia
Polizzi, C., Lynn, S. J. & Perry, A. (2020). Stress and coping in the time of COVID-19: Pathways to resilience and recovery. Clinical Neuropsychiatry, 17(2), 59–62. https://doi.org/10.36131/CN20200204
Radinger, T., Echazarra, A., Guerrero, G. y Valenzuela, J. (2018). OCDE Revisión de Recursos Escolares COLOMBIA. [Resumen]. Recuperado de www.oecd.org/education/schoolresourcesreview.htmwww.oecd-ilibrary.org
Ragin, Ch. (2007). La construcción de la investigación social: introducción a los métodos y su diversidad. Bogotá, D.C.: Siglo del Hombre Editores.
República de Colombia. DANE. (2021). Caracterización pobreza monetaria y resultados clases sociales 2020. [Presentación]. Recuperado de https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/condiciones_vida/pobreza/2020/Presentacion-pobreza-monetaria-caracterizacion-clases-sociales-2020.pdf
República de Colombia. DANE. (2019). Indicadores básicos de tenencia y uso de Tecnologías de la Información y Comunicación – TIC en hogares y personas de 5 y más años de edad. [Boletín Técnico]. Bogotá, D.C.: DANE. Recuperado de https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/boletines/tic/bol_tic_hogares_departamental_2018.pdf
República de Colombia. MEN. (October 25, 2020). Trabajamos en equipo por prevenir y mitigar los impactos del COVID- 19 en la deserción en educación Preescolar, Básica, Media y Superior. [Online]. Disponible en https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-401634.html?_noredirect=1
Rodríguez, E. (2020). Colombia impacto económico, social y político de la COVID-19. Análisis Carolina, (24), 1–14. Recuperado de https://www.fundacioncarolina.es/wp-content/uploads/2020/04/AC-24.-2020.pdf
Semana. (April 30, 2020). La crisis económica que atraviesa la clase media en Colombia. Semana. [Online]. Disponible en https://www.semana.com/semana-tv/el-poder/articulo/covid-19-la-crisis-economica-que-atraviesa-la-clase-media-en-colombia/667210/
Sierra, R. (1994). Técnicas de Investigación social. Madrid: Paraninfo.
Sprang, G. & Silman, M. (2013). Posttraumatic stress disorder in parents and youth after health-related disasters. Disaster Medicine and Public Health Preparedness, 7(1), 105–110. https://doi.org/10.1017/dmp.2013.22
UNESCO/IESALC. (2020). COVID-19 y educación superior. De los efectos inmediatos al día después. [Documentos de Trabajo]. Recuperado de https://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/04/COVID-19-070420-ES-2-1.pdf
Valdivieso, M., Burbano, V. y Burbano, Á. (2020). Percepción de estudiantes universitarios colombianos sobre el efecto del confinamiento por el coronavirus, y su rendimiento académico. Revista Espacios, 41, 269–281. https://doi.org/10.48082/espacios-a20v41n42p23
Valentino-DeVries, J., Lu, D. & Danza, G. (April 3, 2020). Location Data Says It All: Staying at Home During Coronavirus Is a Luxury. The New York Times. [Online]. Available: https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/03/us/coronavirus-stay-home-richpoor.Html
Valles, M. S. (1999). Técnicas de conversación y narración III. Los grupos de discusión y otras técnicas afines. In: S. Valles, Técnicas cualitativas de invesitgación social (Vol. 1, pp. 279–334). Madrid: Síntesis.
Vanegas, O. (2020). La motivación y planificación como reto pedagógico para el desarrollo del aprendizaje autónomo, que deben asumir los docentes con estudiantes de educación superior presencial, en transición a educación remota asistida por las TIC en Colombia en contexto de pandemia. [Monografia]. UNAD, Ibague, Colombia. Recuperado de https://repository.unad.edu.co/bitstream/handle/10596/38029/olvanegasv.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Wang, C., Pan, R., Wan, X., Tan, Y., Xu, L., McIntyre, R. S., Choo, F. N., Tran, B., Ho, R., Sharma, V. K. & Ho, C. (2020). A longitudinal study on the mental health of general population during the COVID-19 epidemic in China. Brain, Behavior, and Immunity, 87, 40–48. https://doi.org/10.1016/j.bbi.2020.04.028
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.