Postconflict and interculturality as a model to improve educational quality
DOI:
https://doi.org/10.17981/cultedusoc.11.1.2020.18Keywords:
Post-conflict, Interculturality, Education, QualityAbstract
The objective of the article is to analyze the integration of post-conflict to interculturality as a model to advance educational quality, due to the increase in armed conflicts, which directly and indirectly affect the educational system. For this, a descriptive, transectional methodology is used, which allows implementing a model articulated to sustainable development. Research shows that 87% of respondents consider the incidence of post-conflict and intercultural processes in educational activities to be positive, followed by 10% who deny an influence and 5% do not assume any position in this regard; It is relevant to apply post-conflict integration strategies to the study of interculturality to improve the understanding of these categories. It concludes in the need to generate guidelines for the integral reparation to the victims, based on fundamental factors that relate education to the post-conflict and interculturality.
Downloads
References
Bonfil, B. G. (2016). La teoría del control cultural en el estudio de procesos étnicos. En, A. Ramos, S. Sena y R. Cardoso, Anuario Antropológico/86. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro. Disponible en http://www.ciesas.edu.mx/publicaciones/clasicos/articulos/TeoriadelControl.pdf
Bourdieu, P. y Claude, P. (2006). La reproducción. Elementos para una teoría del sistema de enseñanza. México, D.F.: Fontamara. Disponible en http://pdfhumanidades.com/sites/default/files/apuntes/Bourdieu%20-%20La%20reproduccion.pdf
Bruner, J. (1997). La Educación, puerta de la cultura. Madrid: Visor Dis. Disponible en http://www.bantaba.ehu.es/formarse/ficheros/view/Exposici%C3%B3n_1_Sesi%C3%B3n_4.pdf?revision%5Fid=34811&package%5Fid=34782
CNMH. (2015). Basta Ya! Colombia Memorias de Guerra y Dignidad. Bogotá D.C.: CNMH. Disponible en http://www.centrodememoriahistorica.gov.co/micrositios/informeGeneral/descargas.html
Córdoba, M. S. (2013). Modelo Sistemático de la Relación Posconflicto, Cultura y Educación (MSPCE). Cali: Ediciones meridanas.
Elola, N. y Toranzos, L. (2000). Evaluación Educativa, Una aproximación conceptual. [Documento de trabajo]. Buenos Aires. Disponible en http://bibliotecadigital.academia.cl/bitstream/handle/123456789/585/Nydia%20Elola.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Fernández, H. A. (2002). Manual y procedimientos de un sistema de calidad ISO 9001-2000. Gijón: Instituto de Fomento Regional. Disponible en https://es.slideshare.net/magdalenakarlosgarsiya/manual-de-y-procedimientos-calidad-iso-9001-2000-23927327
Fornet-Betancourt, R. (2003). Interculturalidad y filosofía en América Latina. Aachen: Wissenchaftsverlag. Disponible en http://www.ceapedi.com.ar/imagenes/biblioteca/libreria/412.pdf
González, J. (2009). Informe prospectivo para el desarrollo de un programa español de reasentamiento. Madrid: ACCEM. Disponible en https://www.accem.es/wp-content/uploads/2017/07/Estudio_Reasentamiento.pdf
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la Investigación. (4ª ed.). México, D.F.: McGraw-Hill Interamericana.
Moreno, Á. y Mignolo, W. (2000). La colonialidad a lo largo y a lo ancho: el hemisferio occidental en el horizonte de la modernidad. En, LAENDE R, E. (comp.), La colonialidad del Saber: eurocentrsimo y ciencias sociales. Perspectivas latinoamericanas. Buenos Aires: CLACSO. Disponible en http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/sur-sur/20100708044529/5_mignolo.pdf
ONU. PNUD. (2015). Anuario Procesos de Paz 2015. Barcelona: Icaria. Disponible en https://www.co.undp.org/content/dam/colombia/docs/Paz/undp-co-anuario-2015.pdf
Oliveras, À. (2000). Hacia la competencia intercultural en el aprendizaje de una lengua extranjera. Madrid: Edinumen. Disponible en http://www.tierradenadie.de/articulos/interculturalidad.pdf.
Orozco, A. I. (2005). Sobre los límites de la conciencia humanitaria dilemas de la paz y la justicia en América Latina. Bogotá, D.C.: Temis.
Otero, D. (2007). Experiencias de investiación: las cifras del conflicto colombiano. Bogotá D.C.: INDE PAZ. Disponible en http://www.indepaz.org.co/wp-content/uploads/2009/07/Cifras-1964-2007.pdf
Papacchini, A. (2002). Universidad, guerra y paz. En, C. Díaz, C. Mosquera y F. Fajardo (Comps.), La Universidad piensa la paz: obstáculos y posibilidades (pp. 15–41). Bogotá, D.C.: Universidad Nacional de Colombia. Disponible en http://www.bdigital.unal.edu.co/1450/2/01PREL01.pdf
Pérez, P. (2014). Colombia: de la educación en emergencia hacia una educación para el posconflicto y la paz. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía, 7(2), 287–309. Disponible en https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/1959.
República de Colombia. PNUD. (1994). Nuevas dimensiones de la seguridad humana. [Informe sobre Desarrollo Humano]. Disponible en https://www.undp.org/content/dam/venezuela/docs/undp_ve_IDH_2013.pdf
Sánchez, F. (2007). La Represión de la Dictadura de Augusto Pinochet. México. D.F.: Casa Abierta al tiempo.
Sarramona, J. (2000). Teoría de la educación. Barcelona: Ariel. Disponible en https://www.europeana.eu/portal/es/record/2022701/oai_gredos_usal_es_10366_56440.html
Torres, Á. M. (2015). Psicología Social y Posconflcito: ¿Reformamos o Revolucionamos? Revista Colombiana de Ciencias Sociales, 6(1), 178–179. Disponible en https://www.funlam.edu.co/revistas/index.php/RCCS/article/view/1432
Trujillo, S. (noviembre, 2001). Objetivos en la enseñanza de lenguas extranjeras: De la competencia lingüística a la competencia intercultural. Comunicación presentada en el Congreso nacional Inmigración, Convivencia e Interculturalidad. Ceuta: Instituto de Estudios Ceutíes. Disponible en https://www.ugr.es/~ftsaez/aspectos/objetivos.pdf
Ugarriza, E. (2012). Potential for deliberation among ex combatants in Colombia. [Disertación doctoral]. University of Bern, Berna.
UNESCO. (2015). Promover la seguridad humana: marcos éticos, normativos y educacionales en América Latina y el Caribe. París: Unesco.
UNESCO. (2005). Informe de Seguimiento de la EPT en el Mundo. París: Unesco. Disponible en https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000150169_spa.
Vargas, J. F., Restrepo, J. A. y Spagat, M. (2010). La dinámica del conflicto colombiano, 1988-2003. [Discussion Paper]. Disponible en https://repository.royalholloway.ac.uk/items/2e359e97-2eef-9269-ed6d-7760a2215eb6/9/
Zavala, V., Cuenca, R. y Córdova, G. (2015). Hacia la construcción de un proceso educativo intercultural: elementos para el debate. Lima: Programa de Educación Básica de la Cooperación Alemana al Desarrollo. Disponible en https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000203379
Zavala, V. y Córdova, G. (2005). Hacia la construcción de un proceso educativo intercultural: elementos para el debate. Lima: PROED UCA-GTZ. Disponible en https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000203379
Zimmermann, K. (1999). Política del lenguaje y planificación para los pueblos amerindios. Ensayos de ecología lingüística. Madrid: Iberoamericana. Disponible en https://www.iberlibro.com/9788495107442/Pol%C3%ADtica-lenguaje-planificaci%C3%B3n-pueblosamerindios-8495107449/plp
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.