Predictive factors in student retention: analysis in a technical education scenario
DOI:
https://doi.org/10.17981/cultedusoc.11.1.2020.02Keywords:
Student dropout, Student attrition, Higher education, Technical educationAbstract
The objective of this study is to examine the students’ entry variables, that could predict the student retention by the relation of seven variables thoroughly studied in the literature, which are also considered of interest for the assigned context. The proposed model relates age, gender, marital status, city of residence, social stratum, results in academic tests, and the kind of school where students finished high school as the explanatory variables of the student´s retention. For the analysis, it was implemented the Cox proportional hazards model, due to the fact that it includes the advantages of a survival model, taking into account the time until the occurrence of a well-defined event, and it allows to include predictors or explanatory variables. The research brought statistically significant relations in the variables of age and social stratum like predictors of the student´s retention.
Downloads
References
Abarca, A. & Sanchez, M. (2005). La Deserción Estudiantil en la Educación Superior: El Caso de la Universidad de Costa Rica. Actualidades Investigativas en Educación, 5, 1-22. Disponible en https://www.redalyc.org/pdf/447/44759911.pdf
Arribalzaga, E. (2007). Interpretación de las Curvas de Supervivencia. Revista Chilena de Cirugía, 59(1), 75-83. Disponible en https://www.redalyc.org/pdf/3455/345531922013.pdf
Cox, D. (1972). Models and Life-Tables. Journal of the Royal Statistical Society, 34(2), 187- 220. Disponible en http://www.biecek.pl/statystykaMedyczna/cox.pdf
Díaz, C. (2009). Factores de Deserción Estudiantil en Ingeniería: Una Aplicación de Modelos de Duración. Información Tecnológica, 20(5), 129-145. Disponible en http://www.biecek.pl/statystykaMedyczna/cox.pdf
Enciso, J., Córdoba, L. y Romero, L. (2016). Adaptaciones curriculares para el ingreso, permanencia y graduación de estudiantes con discapacidad: una experiencia desde la Educación Superior. Cultura Educación y Sociedad, 7(2), 72-93 Disponible en https://revistascientificas.cuc.edu.co/culturaeducacionysociedad/article/view/1103
Escanes, G., Herrero, V. & Merlino, A. (2013). El Estudio de la Permanencia de Estudiantes en la Universidad: Elementos para la Aplicación de un Modelo de Duración. Cuadernos de Educación, (11), 1-14.Disponible en https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/8475
Giovagnoli, P. (2002). SEDICI. Repositorio Institucional de la UNLP. Recuperado de http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/37129
Gold, J. (1995). An Intergenerational Approach to Student Retention. Journal of College Student Development, 36(2), 182-187. Diponible en https://psycnet.apa.org/record/1995-35006-001
González, M., Álvarez, P., Cabrera, L. & Bethencourt, J. (2007). El Abandono de los Estduis Universitario: Factores Determinantes y Medidas Preventivas. Revista Española de Pedagogía, (236), 71-86. Disponible en https://revistadepedagogia.org/wp-content/uploads/2007/06/236-07.pdf
Herrero, V., Merlino, A., Ayllon, S. & Escanes, G. (2013). Aplicación de un Modelo de Duración en Programas de Prevención de Deserción Universitaria. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 15(3), 38-52. Disponible en http://www.scielo.org.mx/pdf/redie/v15n3/v15n3a3.pdf
Huesca, G. & Castaño, M. (2007). Causas de Deserción de Alumnos de Primeros Semestres de una Universidad Privada. REMO, 5(12), 34-39. Disponible en https://ridda2.utp.ac.pa/bitstream/handle/123456789/9377/1319582164causas-de-desercion-en-unauniversidad-privada35.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ishitani, T. & DesJardins, S. (2002). A longitudinal investigation of dropout from college in the United States. Journal of College Student Retention, 4(2), 173-201. Disponible en https://journals.sagepub.com/doi/10.2190/V4EN-NW42-742Q-2NTL
Luque, M. y Marín, F. (2001). Inserción de los proyectos pedagógicos de aula en las prácticas profesionales de la docencia. Multiciencias, 1 (2), 117-128. Disponible en https://www.redalyc.org/pdf/904/90412006.pdf
Pascarella, E. & Terenzini, P. (1983). Predicting voluntary freshman year persistence / withdrawal behavior in a residential university: A path analytic validation of Tinto’s model. Journal of Educational Psychology, 75(2), 215-266. Disponible en https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_nlinks&ref=3426723&pid=S0718-0764201600060000200009&lng=es
Patiño, L. & Cardona, A. (2012). Revisión de Algunos Estudios sobre la Deserción Estudiantil Universitaria en Colombia y Latinoamerica. Theoria, 21(1), 9-20. Disponible en http://www.ubiobio.cl/miweb/webfile/media/194/v/v21-1/1.pdf
República de Colombia. Ministerio de Educación Nacional. (2015). Sistema Nacional de Información de la Educación Superior. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/sistemasdeinformacion/1735/articles-358471_recurso_4.pdf
República de Colombia. Ministerio de Educación Nacional. (2009). Sistema Nacional de Información de la Educación Superior. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/sistemasdeinformacion/1735/articles-358471_recurso_9.pdf
Royston, P. & Altman, D. (2013). External validation of a Cox prognostic model: principles and methods. BMC Medical Research Methodology, 13-33. Disponible en https://bmcmedresmethodol.biomedcentral.com/articles/10.1186/1471-2288-13-33
Rue, J. (2014). El Abandono Universitario: Variables, Marcos de Referencia y Políticas de Calidad. Revista de Docencia Universitaria, 12(2), 281-306. Disponible en https://polipapers.upv.es/index.php/REDU/article/view/5649
Tinto, V. (1993). Reflexiones sobre el Abandono de los Estudios Superiores. Perfiles Educativos, (62), 56-63. Disponible en http://www.iisue.unam.mx/perfiles/busqueda.php?indice=autor&busqueda=TINTO,%20VINCENT
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.