Transdisciplinarity and transversality : an experience to re-link educational practice
DOI:
https://doi.org/10.17981/cultedusoc.10.2.2019.06Keywords:
Educational practice, Transversality, Transdisciplinarity, Interdisciplinarity, Complex thinkingAbstract
The objective of this article is to apply a pedagogical strategy, based on transversality and transdiscipline for didactic planning and permeated by complex thinking as an articulator of innovative educational practices, specifically validated in the Model for the Development and Evaluation of Academic Competences of Guzmán, Marín and Inciarte in 2014. The strategy moves between the reflection that structures a curriculum that articulates diverse transversal axes and transforming educational practices. The methodological design is based on the application of a cognitive scaffold based on a pedagogical model. The main results are oriented to the application of the pedagogical strategy in one of the subjects "psychopedagogical bases", and with it the articulation of the transversal axis of complexity is sought, which resizes the problems of the environment. As final reflections, the importance of the strategy to move from discipline to inter and transdiscipline is emphasized, seeking to link the educational task with social reality.
Downloads
References
Acosta, J. (2016). Interdisciplinariedad y transdisciplinariedad: perspectivas para la concepción de la universidad por venir. Alteridad, 11(2), 148–156.
Camargo, M., Calvo, G., Franco, C., Vergara, M., Londoño, S., Zapata, F. y Garavito, C. (2004). Las necesidades de formación permanente del docente. Educación y Educadores, 7, 79– 112. Disponible en http://redalyc.org/ articulo.oa?id=83400708
Cárdenas, N. y Angulo, F. (2016). Análisis de las dimensiones de adaptación, mejoramiento e innovación en los procesos de aprendizaje tecnológico. Cultura Educación y Sociedad, 7(2), 139–149. Recuperado de https://revistascientificas.cuc.edu.co/ culturaeducacionysociedad/article/ view/1468
Carvajal, Y. (2010). interdisciplinariedad: desafío para la educación superior y la investigación. Revista Luna Azul, 31, 156–169. Disponible en http://redalyc. org/articulo.oa?id=321727233012
Diaz, M. y Gómez, V. (2003). Formación por ciclos en la educación superior. Bogotá, D.C.: Instituto Colombiano para el fomento de la Educación Superior.
Guzmán, I., Marín, R. e Inciarte, A. (2014). Innovar para transformar la docencia universitaria. Un modelo para la formación por competencias. Maracaibo: Universidad del Zulia.
Lodeiro, L. (2013). Elicitación y representación del conocimiento experto de profesores universitarios: la construcción de redes y comunidades de aprendizaje como componente y condición de las “buenas prácticas docentes”. Revista de Docencia Universitaria, 10(1), 257.
Marín, F. (2010). Construcción de conocimiento sobre desarrollo sostenible desde una perspectiva inter y transdisciplinaria. En, Investigación en Ciencias Humanas. Vol. I. (pp. 49–68). Zulia: Universidad del Zulia.
Martín, F. et al. (2011). Metacognición. [Online]. Disponible en http://www.profes.net/rep_documentos/Monograf/1PEI_ProcMetacognitivos_b.pdf
Melero, N., y Fleitas, R. (2015). La investigación acción participativa en procesos de desarrollo comunitario: una experiencia de cooperación interuniversitaria en el Barrio de Jesús María, La Habana Vieja (Cuba). Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 26, 203–208. Disponible en http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=135043653010
Mendoza, N. A. (2016). La UAM-Lerma y su modelo educativo: lo organizacional y el ejercicio interdisciplinar en un espacio universitario. Sociológica, 31(88), 141–166.
Mendoza-Díaz, J. E. (2015). Estrategia didáctica para la formación interdisciplinaria del Licenciado en Cultura Física. Revista Podium, 10(1), 34–51.
Morín, E. (2009). Qué es la transdisciplinariedad. [Online]. Disponible en www.edgarmorin.org/que-es-transdisciplinariedad.html
Morín, E. (1994). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa.
Nicolescu, B. (1996). La transdisciplinariedad. Manifiesto. Paris: Du Rocher.
Osorio, S. (2012). El pensamiento complejo y la transdisciplinariedad: fenómenos emergentes de una nueva racionalidad. Revista Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión, 20(1), 269–291
Perera, E. (2011). La formación interdisciplinaria de los profesores: una necesidad del proceso de enseñanza-aprendizaje de las ciencias. Revista Iberoamericana de Educación, 9(20), 24–37.
Roegiers, X. (2010). Pedagogía de la integración. Competencias e integración de los conocimientos en la enseñanza. México, D.F.: FCE.
Vargas-Madrazo, E. (2015). Desde la transdisciplinariedad hacia el auto-conocimiento y el diálogo comunitario de saberes: simplicidad ante la crisis, Polis, 42. Recuperado de http://journals.openedition.org/polis/11466
Vélez, W. (2011). Una educación general transdisciplinaria para el fortalecimiento de la Universidad. Revista Umbral, (6), 5–32. Disponible en https://esge4995.files.wordpress.com/2014/03/3-4-educacic2a6n-general-transdisciplinaria-para-el-fortalecimiento-de-la-universidad.pdf
Zemelman, H. (2010). Sujeto y subjetividad: la problemática de las alternativas como construcción posible. Polis, 27. Recuperado de http://journals.openedition.org/polis/943
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.