Home Garden as an Option of Socio-Environmental Sustainability
DOI:
https://doi.org/10.17981/cultedusoc.10.2.2019.03Keywords:
Family home gardens, Sustainability, Food supply, Welfare levelsAbstract
The article aims to analyze the strategy “home gardens” as a socio-environmental sustainability option, taking as a contextual reference the experience of solidarity actions of food security with families of the Municipality of Tenza, Boyacá, Colombia. The methodology is approached from three phases: 1. Diagnostic oriented to the recognition of the intervened community, through a sociodemographic, environmental and food safety characterization sheet. 2. Design of a strategic plan with solidarity actions to meet the needs found in the diagnosis. 3. Implementation of the proposed plan in the communities under study. The results show that the home garden model and the use of organic solid waste are relevant strategic options to generate in the community an initiative to reflect on food security and socio-environmental sustainability. It is concluded that, if the population has a better food supply, an optimal nutrient intake can be guaranteed, improving the levels of well-being and health status of its inhabitants
Downloads
References
Álvarez, L. y Pérez, E. (2013). Situación alimentaria y nutricional en Colombia desde la perspectiva de los determinantes sociales de la salud. Perspectivas en Nutrición Humana, 15(2), 203–214. Recuperado de https://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/nutricion/article/view/19000/16227
Ander–Egg, E. (2003). Repensando la Investigación Acción Participativa. 4 Ed. Río de la Plata: Grupo Editorial Lumen Hvmanitas. [Online]. Recuperado de http://aulavirtual.agro.unlp.edu.ar/pluginfile.php/34553/mod_resource/content/1/10ANDER-EGG-Ezequiel-La-investigacion-propiamente-dicha.pdf
Carrera, M., Bravo, O., Marín, F. y Crasto, C. (2013). Futuribles y futurables universitarios para el desarrollo sostenible del estado Falcón. Revista LIDER: Revista Labor Interdisciplinaria de Desarrollo Regional, 22(15). 39–74. Recuperado de https://go.gale.com/ps/anonymous?id=GALE%7CA468852710&sid=googleScholar&v=2.1&it=r&linkaccess=abs&issn=07170165&p=IFME&sw=w
Demarchi, G., Aguirre, M., Yela, N., & Viveros, E. (2015). Sobre la dinámica familiar. Revisión documental. Cultura educación y sociedad, 6(2), 117–138. Recuperado a partir de https://revistascientificas.cuc.edu.co/culturaeducacionysociedad/article/view/1049.
Landon, Ch. (2005). Los efectos positivos de las huertas familiares sobre la salud de la familia y los medios de vida sostenibles. En, Ch, Landon-Lane (Ed.), Los medios de vida crecen en los huertos. Organización de las Naciones Unidas para la Alimentación. Roma: FAO. Recuperado de http://www.fao.org/docrep/008/y5112s/y5112s04.htm
Marín, F. (2012). Investigación Científica. Una Visión Integrada e Interdisciplinaria. Zulia: Ediciones del Vicerrectorado Académica de la Universidad del Zulia. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/321547221_Investigacion_cientifica_Vision_integrada_e_interdisciplinaria
ONU. (2015). ODS N°2 Hambre. En Los 17 Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS). [Online]. Recuperado de http://los17ods.org/los-17-objetivos-para-2030/hambre/
Planas-Llado, A., Pineda-Herrero, P., Gil-Pasamontes, E. y Sánchez-Casals, L. (2014). La metodología de la Evaluación. Participativa de planes y acciones comunitarias. Tres experiencias de evaluación participativa en Catalunya. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, (24), 105–134.
OMS. (2018). ¿Qué es la seguridad alimentaria? Luchando contra el hambre en el mundo. [Online]. Recuperado de http://es.wfp.org/que-es-seguridad-alimentaria
Rebollo, O. (2012). La transformación social urbana. La acción comunitaria en la ciudad globalizada. Gestión y Política Pública, 21(especial), 159–186.
República de Colombia. Departamento Nacional de Planeación (31 de marzi de 2007). Política Nacional de Seguridad Alimentaria y Nutricional (PSAN). [Documento Conpes Social 113]. Bogotá D.C: DNP.
SISSU. (2015). Construyendo el concepto de acción solidaria. [Documento sin publicar]. Bogotá, D.C.: SISSU.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.