Strengthen research as a pedagogical strategy through reading and writing through literary figures

Authors

  • Carmen Yaneth Barrios - García Escuela Urbana Mixta Policarpa Salavarrieta (Colombia)
  • Genny Berdugo-Ospino Escuela Urbana Mixta Policarpa Salavarrieta (Colombia)
  • María Sierra-Navarro Escuela Urbana Mixta Policarpa Salavarrieta (Colombia)
  • Nilson Cáceres-Hoyos Escuela Urbana Mixta Policarpa Salavarrieta (Colombia)
  • Jorge Chamorro-Marimon Escuela Urbana Mixta Policarpa Salavarrieta (Colombia)
  • Juan Meriño-Canaval Escuela Urbana Mixta Policarpa Salavarrieta (Colombia)
  • Ana Sánchez Gómez Escuela Urbana Mixta Policarpa Salavarrieta (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.110

Keywords:

Didactic strategy, learning, promotion of research

Abstract

In recent times the degree of difficulty in teaching in basic education institutions has increased, as children have lost interest in acquiring knowledge and divert their attention to different activities; This is why the need to implement pedagogical models that can be interactive and didactic has arisen. The objective of the study was to strengthen research as a pedagogical strategy (IEP) for reading and writing through literary figures. It was guided under the guidelines of qualitative research, using techniques of this type of research necessary for the collection of information such as participant observation and tools such as the field diary, the analysis unit consisted of one hundred and thirty (130) students with ages that oscillated between the seven (7) and eleven (11) years of the Departmental Educational Institution Gabriel Escobar Ballestas. The results allowed observing that the IEP managed to awaken students' interest in research and also train them to create their own stories where they express what they want, experiences, or imaginary in order to strengthen research through literary figures.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acevedo, C. (2017). Las tiendas de barrio desde la economía institucional. International Journal of Management Sciences and Operations Research, 2(1), 30-37. Recuperado a partir de http://ijmsoridi.com/index.php/ijmsor/article/view/85

Benito, A. E., & Escolano, A. (2002). La educación en la España contemporánea: políticas educativas, escolarización y culturas pedagógicas. Editorial Biblioteca Nueva.

Camargo, C. (2015). La investigación como estrategia pedagógica en la Guajira, desde una perspectiva de la inclusividad y diversidad como nuevo paradigma para el desarrollo de habilidades, destrezas y competencias. Educación y ciudad, (29), 149-162.

Carvajal, P. (2013). El reconocimiento de derechos a la comunidad LGBTI. Jurídicas CUC, 9 (1), 123 – 141.

Corea, C., & Lewkowicz, I. (2004). Pedagogía del aburrido. Escuelas destituidas, familias.

Díaz, R. A. (2001). Trabajo docente y diferencia cultural: lecturas antropológicas para una identidad desafiada. Abya Yala.

Efland, A. D., Freedman, K., & Stuhr, P. (2003). La educación en el arte posmoderno (Vol. 7). Grupo Planeta (GBS).

Fanfani, E. T. (2018). Culturas juveniles y cultura escolar. Revista Colombiana de Educación, (40-41).

Figueroa, H., & Carrascal, A. (2016). Potencialización del pensamiento crítico a través de la Hipotemetacomprensión Textual (HMT). Cultura Educación y Sociedad, 7(2), 54-71.

Franco, M. (2010). Estrategias de enseñanza y la comprensión lectora. Revista Cultura, Educación, Sociedad–CES, 1(1).

Franco, M., Blanco, P., Cortés, O. (2013). Papel de las habilidades metalingüísticas en los procesos de lectura y escritura en la educación superior. Escenarios, 11(2), 82-86. Freire, P. (2005). Pedagogía del oprimido. Siglo xxi.

García Figueroa, H. A., & Arrieta Carrascal, A. (2016). Potencialización del Pensamiento Crítico a través de la Hipotemetacomprensión Textual (Hmt). CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 7(2), 54-71. Recuperado a partir de https://revistascientificas.cuc.edu.co/culturaeducacionysociedad/article/view/1102

Gadotti, M. (2002). Historia de las ideas pedagógicas. Siglo XXI.Giroux, H. A. (2005). Estudios culturales, pedagogía crítica y democracia radical (No. Sirsi) i9788478843022).

Giroux, H. A., & McLAREN, P. L. (2003). Por uma pedagogia crítica. Territórios contestados: o currículo e os novos mapas políticos e culturais, 5, 144-158.

Hernández Rodríguez, D., & Escobar Castillo, A. (2017). Modelo de contabilidad social como herramienta de gestión para la responsabilidad social empresarial. International Journal of Management Sciences and Operations Research, 2(1), 44-56. Recuperado a partir de http://ijmsoridi.com/index.php/ijmsor/article/view/86

Homs, M. I. P. (2004). Pedagogía museística: nuevas perspectivas y tendencias actuales. Grupo Planeta (GBS).

Kincheloe, J. L. (2008). La pedagogía crítica en el siglo XXI: Evolucionar para sobrevivir. Pedagogía crítica. De qué hablamos, dónde estamos, 25-69.

Marín, F., Niebles, M., Sarmiento, M., & Valvuena, S. (2017). Mediación de las tecnologías de la información en la comprensión lectora para la resolución de problemas aritméticos de enunciado verbal. Revista Espacios Vol. 38 (Nº 20).

Mejía, M & Manjarrés, M. (2010) La Investigación como Estrategia Pedagógica. Programa Ondas – Colciencias.

Moreno Soler, G. (2015). Una Aproximación al concepto de Observatorio Social. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 6(1). Recuperado a partir de https://revistascientificas.cuc.edu.co/culturaeducacionysociedad/article/view/758

Muñoz, C. (2004). Pedagogia da vida cotidiana e participação cidadã. São Paulo: Cortez.

Nieves Cristancho, J., & Salazar Arrieta, F. (2016). e-Supply chain management para una empresa de tecnología. International Journal of Management Sciences and Operations Research, 1(1), 31-34. Recuperado a partir de http://ijmsoridi.com/index.php/ijmsor/article/view/74

Ortega, P., Peñuela, D & López, D. (2009). Sujetos y prácticas de la pedagogía crítica. Ediciones El Búho. Bogotá.

Pino Melgarejo, M., & Urrego Betancourt, Y. (2013). La importancia de las funciones ejecutivas para el desarrollo de las competencias ciudadanas en el contexto educativo. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 4(1). Recuperado a partir de https://revistascientificas.cuc.edu.co/culturaeducacionysociedad/article/view/969

Pinto Rodríguez, M., & Misas Avella, M. (2014). La educación inicial y la educación preescolar: perspectivas de desarrollo en Colombia y su importancia en la configuración del mundo de los niños. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 5(2). Recuperado a partir de https://revistascientificas.cuc.edu.co/culturaeducacionysociedad/article/view/889

Ramírez, R. (2008). La pedagogía crítica: Una manera ética de generar procesos educativos. Folios, (28), 108-119.

Rivera, J. (2005). La contextualización de la cultura en los currículos de las carreras pedagógicas (Doctoral dissertation, Tesis en Opción al Grado de Doctor en Ciencias Pedagógicas).

Sacristán, J. (2001). Educar y convivir en la cultura global: las exigencias de la ciudadanía. Gilberto Pérez del Blanco.

Santacoloma-Suárez, A. (2012). Los semilleros de investigación como estrategia de formación integral para ciudadanos del tercer milenio. Cultura Educación y Sociedad 3 (1): 13-21.

Sanz Cabrera, T., & Rodríguez Pérez, M. E. (2000). El enfoque histórico cultural: su contribución a una concepción pedagógica contemporánea. Tendencias pedagógicas en la realidad educativa actual. CEPES Bolivia.

Published

2019-01-28

How to Cite

Barrios - García, C. Y., Berdugo-Ospino, . G. ., Sierra-Navarro, M., Cáceres-Hoyos, N., Chamorro-Marimon, J. ., Meriño-Canaval , J., & Sánchez Gómez, A. (2019). Strengthen research as a pedagogical strategy through reading and writing through literary figures. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 9(3), 929–936. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.110

Most read articles by the same author(s)