Environmental education and agro-sustainability using research as a pedagogical strategy

Authors

  • Juan Paba-Casadiego IED AC Paz del Río (Colombia)
  • Luis Enrique Vizcaino - Patiño IED AC Paz del Río (Colombia)
  • Luzmila Sierra-Valle IED AC Paz del Río (Colombia)
  • Maribel Bravo-De La Rosa IED AC Paz del Río (Colombia)
  • Mirna Colpas-Martínez IED AC Paz del Río (Colombia)
  • Neivis Bolaño-Tapia IED AC Paz del Río (Colombia)
  • Nuris Gamarra-Córdoba IED AC Paz del Río (Colombia)
  • Edith Vizcaíno-Varela IED AC Paz del Río (Colombia)
  • Zulay Piña-Rodríguez IED AC Paz del Río (Colombia)
  • Caterine Lizarazo–Barrera IED AC Paz del Río (Colombia)
  • Luis Alemán-Escobar IED AC Paz del Río (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.48

Keywords:

environmental education, agro-sustainability, research as a pedagogical strategy

Abstract

Environmental problems have become one of the major concerns of contemporary world society, whose prevention and solution depends on the preservation of life on Earth. For this reason, the educational context plays a relevant role in the acquisition of knowledge. The purpose of the study was to promote environmental education and agro-sustainability using research as a pedagogical strategy. The methodology was oriented under the qualitative approach, using the type of action research, from a descriptive, exploratory design. For the collection of data, techniques such as; participant observation and field diary. The population consisted of fifty (50) subjects, for this a non-probabilistic sampling of intentional type was carried out. The results evidenced the description of the pedagogical task, socializing the pedagogical experiences from the accompaniment role during the implementation of the IEP generating technical, commercial and organizational capacities, promoting the institutional strengthening, the action without harm, the innovation, the recovery of cultural concepts and traditional, knowledge through direct exploration, contextualization of learning, promotion of scientific and technological skills.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ausubel, D. (2002) Adquisición y retención del conocimiento. Ed. Paidós. Madrid.

Bell, S. y Morse S. (1999) Sustainability Ind.icators: Measuring the immeasurable, Inglaterra: Earthscan.

BOSQUE, R, (2014). El estado del arte de la educación ambiental y energética en las universidades de ciencias pedagógicas en Cuba. VARONA, Revista Científico-Metodológica, No. 58, pp.67-77, enero-junio.

Carrato, A., & Marval, R. (2007). Propuesta de un programa de educación ambiental para la conservación del agua y recolección de residuos sólidos, aplicable a las comunidades. Universidad del Oriente, Venezuela.

Cochran, M Y Litle, S. Más allá de la certidumbre adoptar una actitud indagadora sobre la práctica. Ed. Octaedro. Barcelona 2003.

Espejel, A., & Flores, A. (2012). Educación ambiental escolar y comunitaria en el nivel medio superior, Puebla-Tlaxcala, México. Revista mexicana de investigación educativa. Recuperado en 11 de noviembre de 2017, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-666620120004 00008&lng=es&tlng=es.

Fajardo,O. (Diciembre 12 del 2010) Aprender a aprender. Las fases del proceso de aprendizaje [Mensaje en un Blog]. Recuperado de: https://fbusiness.wordpress.com/2010/12/12/aprender-a-aprender-las-fases-del-proceso-de-aprendizaje/

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México. Editorial Mc Graw Hill.

LEFF, E. (2005). ¿De quién es la naturaleza? Sobre la reapropiación social de los recursos naturales. En Ecología y Sociedad, Selección de lecturas. La Habana: Edit. Félix Varela, 240 (Pág.39).

Mariño, G. “El diálogo en la educación de jóvenes y adultos. Dos propuestas pedagógicas para implementarlo”. En: El taller dialógico / la recuperación de experiencias laborales. Bogotá. OEI. 2010.

Martínez, A. (2012). Algunas consideraciones sobre los fundamentos básicos para la preparación pedagógica agroambiental del maestro primario. Odiseo, Revista Electrónica de Pedagogía. Año 10, número 19, julio-diciembre de 2012.

Mejía, M & Manjarrés, M. (2010) La Investigación como Estrategia Pedagógica. Programa Ondas – Colciencias.

Montero, L. (ed.) (2007). O valor do envoltorio. Un estudo da influencia das TIC nos centros educativos. Vigo: Xerais.

Navarro, R. y Garrido, S. (2006). “Construyendo el significado del cuidado ambiental: un estudio de caso en educación secundaria”, Reice. Revista electrónica iberoamericana sobre calidad eficacia y cambio en educación (España), vol. 4, núm. 1, pp. 52-70. Disponible en: http://www.redalyc.uaemex.mx/pdf/551/55140106.pdf

NODARSE, N. (2006). Por una ética y un sistema de valores surgido desde la problemática ambiental. En: El Saber Ético de Ayer a Hoy – Edit.: Félix Varela. La Habana (Pág.192).

Ortega, P., Peñuela, D & López, D. (2009). Sujetos y prácticas de la pedagogía crítica. Ediciones El Búho. Bogotá.

Pereira, M. (2016). Hacia la construcción de un derecho energético ambiental como disciplina autónoma. Jurídicas CUC, 12(1), 177-204. DOI: http://dx.doi.org/10.17981/juridcuc.12.1.2016.10

Picardo, O., Balmore, R., & Escobar, J. (2004). Diccionario enciclopédico de ciencias de la educación. San Salvador: El Salvador.

Pozo, J. & Gómez, M. (2006) Aprender y enseñar ciencia. Ediciones Morata. 5ta. Edición. Madrid.

Saavedra Sueldo, C., Urrutia, S., Paravié, D., Rohvein, C., & Corres, G. (2014). Una propuesta metodológica para la determinación de capacidades estratégicas en pymes industriales. INGE CUC, 10(2), 43 - 50. Recuperado a partir de https://52.0.212.120/ingecuc/article/view/489

Yara, (s.f). Agricultura sostenible. Recuperado de: www.yara.com.co/about-yara/sustainability/commitment-and-policy/agricultura-sostenible/

Published

2018-12-04

How to Cite

Paba-Casadiego, J., Vizcaino - Patiño, L. E., Sierra-Valle, . L. ., Bravo-De La Rosa, M., Colpas-Martínez, M. ., Bolaño-Tapia, N. ., Gamarra-Córdoba, N., Vizcaíno-Varela, E. ., Piña-Rodríguez, Z. ., Lizarazo–Barrera, C., & Alemán-Escobar, L. . (2018). Environmental education and agro-sustainability using research as a pedagogical strategy. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 9(3), 413–422. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.48

Most read articles by the same author(s)