The history of educational reforms in Colombia

Authors

  • José Eriberto Cifuentes Medina Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Tunja (Colombia)
  • Aura Lucia Camargo Silva Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Tunja (Colombia)

Keywords:

History; Colombia; educational reforms; catholic church; political parties

Abstract

Having a  glance  to  the  history  of  educational  reforms  in  Colombia, these have been regarded as essential components that have allowed to interpret the education system of this country; so that by disregarding the fact about the systematic development as well its changes in education it would be similar to overlook essential components of education and educational practices that have been classified. The present work is divided into three main sections: The first section is related to the independence of Colombia from 1819 to 1902, the second one started in 1903 and has forwarded the twentieth century until 1990, besides in the third section the main starting point was the Constitution of 1999 to current times. This research work has  used  a  type  documentary  methodology  based on a review of secondary sources. By illustrating the educational reforms in the mentioned periods of the history of Colombia as significant features of the above-mentioned subject. With respect to examine  the  educational  reforms  it  should  be  carry  out  through  changes  from  legal  regulations  so  that  is  needed  to  im-prove these views due to it cannot be considered as revolutionary meanwhile these are not only addressed to reorganize educational practices  but  also  enhance  them  through  meaningful  strategies  and methodologies. Turning to the main features of this historical trajectory it is strongly recommend to carry out further categorical researches in order to develop as well significant views as comparative  studies  on  advances  and  retreats  of  the  educational  re-forms in Colombia, by identifying the importance of the history of education and the features that have improved considerations and changes in times of crisis ,subsequently committed researches are required in order to discover the significant role of education in Colombia. This work presents the results of an extensive research ,therefore, further research in this area should prioritize the educational stages in Colombia in order to illustrate programs of development  proposed  by  the  rulers  of  the  mentioned  ages  as  well  the guidelines issued by the National Bureau of Education more-over, a sequential study related to the structure of the educational system in Colombia to establish strategies aimed to demonstrated that  political  parties  and  public  education  sector  are  related  in  different levels.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Constitución Política De Colombia (2008). 1ª ed. Edición actualizada. Bogotá D. C. Colombia: Ediciones Momo.

Decreto 1860 (1994) Pedagogía y organización del servicio educativo. 1ª ed. Bogotá D. C. Colombia: Editorial Unión.

Decreto número 2412 de 1982 (agosto 19) por el cual se reglamenta, dirige e inspecciona la Educación Abierta y a Distancia y se crea el consejo de Educación Abierta y a Distancia. Consultado en Línea, 01 de agos-to/2013 http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-103523_archivo_pdf.pdf

Decreto 1295 de 2010. Por el cual se reglamenta el registro calificado de que trata la Ley 1188 de 2008 y la ofer-ta y desarrollo de programas acadé-micos de educación superior. http://www.mineducacion.gov.co/1621/ar-ticles-229430_archivo_pdf_decre-to1295.pd f

Krawczyk N. (2002). La reforma educativa en América Latina desde la perspec-tiva de los organismos multilaterales. Revista Mexicana de Investigación Educativa, septiembre-diciembre, Vol. 7, numero 16. Consejo Mexicano de Investigación Educativa.México. Págs. 627-663

Galván, L. (2004). La educación mexica-na en el siglo XIX:1821-1921. Compilado por Zuluaga, O. y Ossenbach, G. y otros catorce autores (2004), en la obra titulada: Génesis y desarrollo de los sistemas Educativos Iberoameri-canos Siglos XIX. Grupo de la Histo-ria Pedagógica. 1ª ed. Bogotá: Editorial: Magisterio. Tomo I.

García, B. (2000). De la Ausencia a la participación de los padres de fami-lia en algunas reformas educativas del siglo XX. Revista Pensamiento y acción, enero-diciembre, Núm. 16. Centro de Investigación y Extensión de las Facultad de Educación, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Colombia. Págs. 122-132

Gorostiaga, J. y Tello, C. (2011). Globalización y reforma educativa en América Latina: un análisis inter-textual[Publicado en la Revista Brasileira de Educação v. 16 n. 47 maio-ago. 2011, Revista de difusión de investigación de la Universidad de La Plata Tres de Febrero y San Martín, Universidad Nacional de Tres de Febrero Uni-versidad Nacional de San Martín]

McGinn, N. (1993). Importancia de las re-formas educativas. En Revista: Pla-neación y Desarrollo. Volumen XXIV Vol. 3 Santafé de Bogotá, D. C., Co-lombia Septiembre-diciembre de 1995

Ferro, J. Prieto C. & Quijano L. (2009). Economía, globalización y educación. Revista Educación y Ciencia, Julio-diciembre, Núm. 12. Centro de Investigación y Extensión de las Facultad de Educación, Universidad Pedagógi-ca y Tecnológica de Colombia. Colom-bia. Págs. 13-36

Ley 115, Ley General de Educación (2008). 1ª ed. Edición actualizada. Bogotá D. Colombia: Ediciones Momo.

Martinic, S. (2001). Conflictos políticos e internacionales comunicativas en las reformas educativas en Améri-ca Latina. Revista Iberoamericana, septiembre-diciembre, Núm. 27. Or-ganización de Estados Iberoamerica-nos. Para la educación, la ciencia y la Cultura. Págs. 17-33

Navarro, J. (2006). Dos Clases de Políticas Educativas. La Política de las Políticas Públicas Este documento fue original-mente publicado como el Capítulo 10 de La Política de las Políticas Públicas. Progreso económico y social en América Latina (IPES). Informe 2006. Banco Interamericano de Desarrollo. En http://shop.iadb.org/iadbookstore.

Navarro, J. (2007). Las reformas educativas como reformas del Estado: Améri-ca Latina en las dos últimas décadas Editado por Eduardo Lora. Publicación conjunta del Banco Interameri-cano de Desarrollo, Banco Mundial y MAYOL ediciones.

Ordoñez, C. (1995). Administración y desa-rrollo de comunidades educativas. Hacia un nuevo paradigma de organización escolar. Colección Mesa redonda1ª ed. Bogotá: Editorial: Magisterio.

Paladines, C. (2004). Historia de la edu-cación y el pensamiento pedagógico ecuatorianos: siglo XIX. Compila-do por Zuluaga, O. y Ossenbach, G. y otros catorce autores (2004), en la obra titulada: Génesis y desarrollo de los sistemas Educativos Iberoamerica-nos Siglos XIX. Grupo de la Historia Pedagógica. 1ª ed. Bogotá: Editorial: Magisterio. Tomo I.

Sarmiento, A. (1993). Historia de las reformas educativas. En Revista: Planeación y Desarrollo. Volumen XXIV Vol. 3 Santafé de Bogotá, D. C., Colombia Septiembre-diciembre de 1995

Soto, D., Lucena, M. y Rincón C. Directores y otros veinte cuatro autores (s. f.). Estudios sobre la Universidad la-tinoamericana. De la Colonia al siglo XX. Reformas Universitarias. 1ª ed. Tunja: Ediciones Doce Calles, S.L.

Tedesco, J. (2000). Los desafíos de las re-formas educativas en América Latina. Revista Pedagogía y Saberes, N° 14 . Facultad de Educación. Universidad Pedagógica Nacional. Págs. 5-14

Zuluaga, O. y Ossenbach, G. Compiladoras y otros ocho autores (2004) Modernización de los Sistemas Educativos Iberoamericanos Siglo XX. Grupo de la Historia Pedagógica. 1ª ed. Bogotá: Editorial: Magisterio. Tomo II.

Zuluaga, O. y Ossenbach, G. Compiladoras y otros catorce autores (2004) Génesis y desarrollo de los sistemas Educativos Iberoamericanos Siglos XIX. Grupo de la Historia Pedagógi-ca. 1ª ed. Bogotá: Editorial: Magisterio. Tomo I

Published

2016-11-24

How to Cite

Cifuentes Medina, J. E., & Camargo Silva, A. L. (2016). The history of educational reforms in Colombia. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 7(2), 26–37. Retrieved from https://ojstest.certika.co/culturaeducacionysociedad/article/view/1097