The negotiation: A management opction in educational organizations
DOI:
https://doi.org/10.17981/econcuc.42.1.2021.Org.3Keywords:
Negotiation, Organization, Strategy, Teacher, ManagementAbstract
Being part of society and its organization seems natural and simple, however, participating in it is not an easy thing, since it involves established norms, in this sense it is necessary to study the organization and individuals separately. The research analyzed negotiation as a managerial alternative in educational organizations, as stated by Lussier R., Achua C. (2002) and Sastre V. Rosa (2006). The positivist epistemological tendency and its orientation are assumed from the empirical-experimental method, corresponding to the quantitative paradigm, typifying the study under a descriptive approach, with an ex post facto field design. 69 teaching directors were taken from the Institutions of the III Stage of Basic Education. A questionnaire was used, with a Likert-type scale, made up of 46 items. The statistical coefficient of alpha cronbach was used, achieving a result of 0.81. The responses of principals and teachers do not have a negotiation style or defined strategies. A fundamental aspect of the construct was to identify the types of conflicts in institutions of the III stage of basic education.
Downloads
References
Arias, F. (2014). El Proyecto de Investigación. Introducción a la Investigación Científica. Caracas: Episteme.
Bazaga, I., Gonzalo, M. & Ventas, R. (2006). Métodos Alternativos de solución de conflictos. Perspectivas multidisciplinarias. Madrid: Dykinson.
Castro, J. & Londoño, C. (2019). Salario y calidad de vida de los trabajadores de la Comuna La Candelaria Medellín. Económicas CUC, 40(2), 87–100. https://doi.org/10.17981/econcuc.40.2.2019.06
Chávez, N. (2004). Introducción a la Investigación. Maracaibo: Universo.
Chiavenato, I. (2002). Administración de Recursos Humanos. Bogotá, D.C.: McGraw- Hill Interamericana.
Daft, R. (2005). Teoría y Diseño Organizacional. Madrid: Editorial Thomson.
Davis K. & Newstrom J. (2000). Comportamiento Humano en el Trabajo. México, D.F.: McGraw-Hill Interamericana.
Dittmar, A., Albino, C., Antunes, R. & Manfio, J. (2010). Un modelo de estrategia empresarial para la cooperación. Espacios, 31(3). Disponible en http://www.revistaespacios.com/a10v31n03/10310311.html
Durán, A., Robles, C. & Rodríguez, O. (2019). Análisis del modelo de gestión para el desarrollo de innovación tecnológica en las universidades públicas de la Costa Caribe colombiana. Espacios, 40(1), 1–12. Recuperado de https://www.revistaespacios.com/a19v40n01/a19v40n01p01.pdf
Gamboa, R., Vera, C. & Jiménez, L. (2017). Liderazgo, Una mirada desde la proxemia. Bogotá, D.C.: Ecoediciones.
Hellriegel, D. & Slocum, J. (2004). Comportamiento Organizacional. México, D.F.: International Thompson Editores.
Hernández, M. & Buitrago, R. (2017). Rol del sinésteta organizacional en el manejo de la comunicación asertiva. Económicas CUC, 38(2), 61–76. https://doi.org/10.17981/econcuc.38.2.2017.05
Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2003). Metodología de la Investigación. México, D.F.: McGraw-Hill Interamericana.
Hernández, H., Muñoz, D. & Barrios, I. (2017). Estilos gerenciales y su influencia en la generación de valor de las Instituciones Prestadoras de Salud de la Región Caribe. Económicas CUC, 38(1), 133–146. https://doi.org/10.17981/econcuc.38.1.06
Kreitner R. & Kinicki A. (2003). Comportamiento Organizacional. Conceptos, Problemas y Prácticas. México, D.F.: McGraw-Hill Interamericana.
Lussier, R. & Achua, C. (2002). Liderazgo. Teoría Aplicaciones y Desarrollo de Habilidades. México, D.F.: International Thomson.
Moya, J. (1997). Estrategias Gestión y Habilidades Directivas. Barcelona: Díaz de Santos S.A.
Quinn, R. (2005). Maestría en las Organizaciones. Madrid: Díaz de Santos.
Robbins, S. (2004). Comportamiento Organizacional. (10° Ed.). México, D.F.: Prentice Hall Hispanoamericana.
Romero, M. & Escalona Y. (2011). Incidencia de las tecnologías de información en la toma de decisiones operativas en Empresas Petroleras del Estado Zulia. Espacios, 32(1). Disponible en http://www.revistaespacios.com/a11v32n01/113201181.html
Rojas, E., Bernal, L. & Cruz, J. (2018). Percepción de los estudiantes de básica secundaria y media vocacional sobre los procesos de Ciencia, Tecnología e Innovación (CTeI) en la Institución Agroindustrial Educativa La Pradera (Colombia). Espacios, 39(2), 1–12. Recuperado de http://www.revistaespacios.com/a18v39n02/a18v39n02p05.pdf

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 ECONÓMICAS CUC

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.