The innovation in artisan agro-industry of Chiapas’crem-chesse
DOI:
https://doi.org/10.17981/econcuc.39.2.2018.02Keywords:
innovation, cheese agro-industry, traditional foodAbstract
The Chiapas’crem-chesse (CCC) is characterized by being traditional and typical of the South of Mexico. Local resources and know-how strengthen their production and preserve their characteristics. Previous studies have characterized the product, not so the adoption of innovations in agro-industry. The objective of this research was to measure the adoption of innovations and competitive position of agro-industries and propose alternatives of improvement. As a case study, eleven (11) cheese factories of the municipality of Pijijiapan in Chiapas were selected, because they are the most collaborative and representative; companies organized within the collective brand and non-organized companies were selected. They were classified into four strata through a hierarchical analysis and the competitive position was obtained with the principal components analysis (PCA). The adoption of innovations for stratum 1 was 49 % and 18 % for the 4. With regard to the ACP, two components explain 70 % of the variability (KMO = 0.50, P < 0.05). The benefit / cost ratio was 1.14 for the best positioned stratum and 1.17 for the lowest, although the ratio is greater for stratum 4, in monetary terms the 1 obtains greater utility. There was greater adoption of innovations in stratum 1, which has greater utility and better competitive position, while the less competitive one’s present low and even null levels of adoption in technical assistance and administration. The best competitive position is attributed to the implementation of appropriate market and administrative innovations.
Downloads
References
Abati, G., & Imas, J. (2011). Innovar para satisfacer mejor al cliente. Harvard Deusto Marketing y Ventas, 104, 76-80.
Alburquerque, F. (2016). El enfoque del desarrollo económico territorial y la política. Enseñanzas para el cambio de modelo productivo. In J. Noguera Tur (Ed.), La visión territorial y sostenible del desarrollo local: una perspectiva multidisciplinar. Territorio, desarrollo, sistema productivo. (Vol. 1, pp. 366). Universidad de Valencia.
Amaro-Rosales, M., & de Gortari-Rabiela, R. (2016). Innovación inclusiva en el sector agrícola mexicano: los productores de café en Veracruz. Economía Informa, 400, 86-104. doi:https://doi.org/10.1016/j.ecin.2016.09.006
Arrieta Canchila, K., Rueda Revolledo, Y., & Herrera Capdevilla, P. (2011). Estudio-diagnóstico de las capacidades tecnológicas para las Pymes cartageneras. AVANCES. Investigación en Ingeniería 8 (2), 36-42.
Casas, R., De Fuentes, C., Torres, A., & Vera, C. O. A. (2014). Estrategias y gobernanza del sistema nacional de innovación mexicano: retos para un desarrollo incluyente. En sistemas de innovación para un desarrollo inclusivo. La experiencia Latinoamericana. Editoras Gabriela Dutrénit, y Judith Sutz. .
Cervantes, E. F., Villegas, D. A., & Cesín, V. A. (2016). Caracterización de la cadena agroindustrial del queso adobera de los Altos de Jalisco, México. 1er Simposio de los quesos mexicanos genuinos.
Chen, K. (2006). Agri-food supply chain management: opportunities, issues, and guidelines. . Paper presented at the In International conference on livestock services, Beijing, People’s Republic of China.
Chumaceiro, A., (2013). Políticas internacionales, nacionales y políticas públicas tributarias en Venezuela como promotoras de la responsabilidad social de las empresas. Tesis Doctoral. (Doctorado en Ciencias Políticas). Universidad Dr. Rafael Belloso Chacín. Maracaibo
Chumaceiro, A. y Hernández, J. (2016). Países generadores de políticas públicas para el fomento de la cultura empresarial dirigida hacia la responsabilidad social. Revista Telos, V. 18, N°. 1, p. 103 - 120. Disponible en: http://ojs.urbe.edu/index.php/telos/article/view/790.
Demartini, E., Gaviglio, A., & Pirani, A. (2017). La motivación de los agricultores y los efectos percibidos de participar en cadenas cortas de suministro de alimentos: evidencia de una encuesta del norte de Italia. Agric. Econ. - Checa, 63, 204-216.
Espejel García, A., Barrera Rodríguez, A., & Cuevas Reyes, V. (2016). Dinámica de la innovación y ganancias económicas de la producción de leche en el Valle del Mezquital, Hidalgo. Revista Electrónica Nova Scientia, 8 (2).
Espejel García, A., Barrera Rodríguez, A., Cuevas Reyes, V., Ybarra Moncada, M. C., & Venegas Venegas, J. A. (2017). Sistemas de innovación y patrones de interacción local en el sector rural en México. Nova Scientia, 9 (2)(19).
Espejel García, A., Barrera Rodríguez, A., Herrera Cabrera, B. E., & Cuevas Reyes, V. (2016). Factores estructurales en la construcción del sistema regional de innovación de vainilla (Vainilla planifolia Jacks ex Andrews) en México. Agroproductividad, 9 (1), 74-78.
Espejel García, A., Ramírez García, G., & Mora Rivera, E. (2017). Empleo e innovación en la producción de queso añejo en el municipio de Zacazonapan. Universidad, Ciencia, Innovación y Sociedad: desde la perspeciva laboral., 205-232.
FAO. (2013). Agroindustrias para el Desarrollo. Roma, Italia
Gellynck, X., & Kühne, B. (2008). Innovation and collaboration in traditional food chain networks. Journal on Chain and Network Science, 8 (2) 121 - 129.
Grass Ramírez, J. F., Sánchez Gómez, J., & Altamirano Cárdenas, J. R. (2015). Análisis de redes en la producción de tres quesos mexicanos genuinos. Estudios Sociales, XXIII, núm. 45. , 185-212.
Guerrero, L., Claret, A., Verbeke, W., Enderli, G., Zakowska-Biemans, S., Vanhonacker, F., Hersleth, M. (2010). Perception of traditional food products in six European regions using free word association. Food Quality and Preference, 21(2), 225-233. doi:10.1016/j.foodqual.2009.06.003
Guerrero, L., Claret, A., Verbeke, W., Sulmont-Rossé, C., & Hersleth, M. (2016). Chapter 5 - Innovation in Traditional Food Products: Does It Make Sense? A2 - Galanakis, Charis M Innovation Strategies in the Food Industry (pp. 77-89): Academic Press.
Guerrero, L., Guardia, M. D., Xicola, J., Verbeke, W., Vanhonacker, F., Zakowska-Biemans, S., . . . Hersleth, M. (2009). Consumer-driven definition of traditional food products and innovation in traditional foods. A qualitative cross-cultural study. Appetite, 52(2), 345-354. doi:10.1016/j.appet.2008.11.008
Gutiérrez, J. (2014). Costos sociales de transacción de la Ley de Restitución de Tierras en Colombia: Un país sin Reforma Agraria. Jurídicas CUC, 10 (1), 157 - 196.
Henson, S. (1995). Demand-side constraints on the introduction of new food technologies: The case of food irradiation. Food Policy, 20(2), 111-127. doi:https://doi.org/10.1016/0306-9192(95)00020-F
Hernández, J. y Chumaceiro, A. (2008). Sociedad del conocimiento y pertinencia social universitaria. CEISEP una propuesta para la UNERMB. Revista Venezolana de Ciencias Sociales, UNERMB. Vol 12 N° 1. Cabimas. pp 77-92.
Méndez, R. (2006). Del Distrito Industrial al Desarrollo Territorial: estrategias de innovación en ciudades intermedias. Desenvolvimento em Questão, 4 (7), 9-46.
Muchnik, J. (2006). Identidad territorial y calidad de los alimentos: procesos de calificación y competencias de los consumidores. Agroalimentaria, 12, 89-98.
Núñez, E. y Ravina, R. (2017). Análisis del nivel de competitividad empresarial en el panorama publicitario colombiano fundamentada en el éxito creativo y la responsabilidad ética y jurídica. JURÍDICAS CUC, vol. 13, no. 1, pp. 9-28. DOI: http://dx.doi.org/10.17981/juridcuc.13.1.2017.1
Parker, G. (2005). Sustainable food? Teikei, Co-operatives and food citizenship in Japan and the UK, Working Papers in Real Estate & Planning 11/05. Centre of Planning Studies, Department of Real Estate and Planning, The University of Reading, U10.
Randelli, F., & Rocchi, B. (2017). Analysing the role of consumers within technological innovation systems: The case of alternative food networks. Environmental Innovation and Societal Transitions, 25, 94-106. doi:https://doi.org/10.1016/j.eist.2017.01.001
Rodríguez Peralta, D. M. (2017). Análisis de la red de valor y de innovación de la agroindustria del quesillo de Reyes, Etla, Oaxaca como una estrategia de fortalecimiento de la cadena. (Licenciatura), Universidad Autónoma Chapingo, Chapingo, México.
S.A. (2013). Reglas de uso. Marca colectiva
Sagastume, N., Obando, M., & Martínez, M. (2006). Guía para la elaboración de estudios de adopción de tecnologías de manejo sostenible de suelos y agua. Tegucigalpa, Managua y San Salvador: : PASOLAC, inter-cooperation, COSUDE.
Verbeke, W. (2005). Agriculture and the food industry in the information age. European. Review of Agricultural Economics, 32(3), 347-368.
Villegas de Gante, A., & Cervantes Escoto, F. (2011). La genuinidad y tipicidad en la revalorización de los quesos artesanales mexicanos. Estudios sociales (Hermosillo, Son.), 19(38), 145-164.
Zuñiga, A. G. (2011). El desarrollo de cadenas de valor agroindustriales en Costa Rica, El Salvador y Nicaragua CEPAL (Ed.) El caso de estudio de la agroindustria láctea

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- NoDerivatives — If you remix, transform, or build upon the material, you may not distribute the modified material.
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.