Attitudes and experiences about sexuality among adolescents in a private secondary school in Merida, Mexico
Keywords:
Teenagers; sexuality; sexual experience; sexual relations; sexual informationAbstract
The objective of this study was to analyze the atti-tudes and experiences of a group of 36 teenagers between 14 and 16 years of a private high school about sexuality in order to encourage their reflection in their decisions related to their sexual lives. The methodological approach was phenomenological, from the implementation of techniques of participatory workshop, questionnaires and interviews, collecting information from the general data, like the point of view of their social and familiar environment, the sexual education and information they have, influen-ces over their beliefs and decisions, to the personal data related with how they use the information they already have and their possible sexual experiences. About the results we obtained topics related to “Se-xuality”, “Beliefs and opinions” and “Influences over the perceptions”.
Downloads
References
Agocha, V. B., & Cooper, M. L. (1999). Risk perception and safer-sex intentions: Does a partner’s physical at-tractiveness undermine the use of risk-relevant information? Personality and Social Psychology Bulletin, 25(6), 746-759.
Ander-Egg, E. (2000). Métodos y Técnicas de Investigación Social. México: Lumen.
Arillo Santillán, G. I. (2008). El inicio de vida sexual en adolescentes mexi-canas: una aproximación teórica y un análisis de datos de la ENSAR, 2003.: Recuperado de: http://www.educrim.org/drupal612/sites/default/files/Arilllo.pdf
Castillo L., Candila, J., Echeverría, R., & Rojas, M. (2011). El Trabajo Participativo e Interdisciplinario en Equipos de Salud. Una Propuesta Metodológica. Mérida: Ediciones de la Universidad Autónoma de Yucatán.
Instituto Nacional de Aprendizaje. (2012) Manual de técnicas participativas para la estimulación de las capacidades del “ser” en la formación profesional. Capacidades personales. (1 ed.). San José, Costa Rica. Editorial INA.
Díaz, A., Aliño, M., Velasco A., Rodríguez, A., & Rodríguez. V. (2008). Sexualidad y Reproducción en Adolescentes. Revista Cubana de Obstetricia y Ginecología. [online], 34(3). Recuperado de: http://bvs.sld.cu/revistas/gin/vol34_3_08/gin06308.htm
Domínguez - Domínguez, I. (2011). Influencia de la Familia en la Sexualidad Adolescente. Revista Cubana de Obstetricia y Ginecología, 37(3), 387-398.
Galindo, A. (2009). Las mentiras del sexo. Claves para una sexualidad sin tabúes ni culpas. Barcelona: Kairós.
González, G., Rojas M., Hernández, S., & Olaiz, F. (2005). Perfil del comportamiento sexual en adolescentes mexicanos de 12 a 19 años de edad. Resultados de la ENSA 2000, Revista de Salud Pública, 47, 209-218.
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2003). Metodología de la Investigación. (3ed.). México: McGraw Hill.
Hiriart - Riedemann, V. (2000). Educación sexual en la escuela. Guía para el orientador de púberes y adolescentes.México, D.F.: Paidós.
Hirmas, M., González, J., Aranda, W., & González, E. (2008). Motivo de inicio de la actividad sexual en adolescentes desde una perspectiva de género: Cemera 2005-2006. Revista Chilena de Salud Pública, 12(1), 5 -11.
Hyde-DeLamater, J. (2006). Sexualidad Humana (9 ed.). México: Mc Graw Hill.
Katchadourian, H. A. (2002). La Se-xualidad Humana. Un estudio com-parativo de su evolución. México: Fondo de Cultura Económica.
Martínez, M. (2006). Ciencia y Arte en la Investigación Cualitativa.México: Editorial Trillas.
Martínez Menéndez, R., & Ortíz Her-nández, V. (2009). Educación Sexual. Fisiología y Psicología México: Ediciones Euroméxico.
Martínez R., & Ortíz, V. (2009). Psicología del desarrollo (11 ed.). México: Mc Graw Hill.
Peláez Mendoza, J. (2003). Adolescencia y Juventud. Desafíos Actuales.La Habana: Editorial Científico Técnica.
Schiavon Ermani, R. (2003). Problemas de salud en la adolescencia. En: López, P., Rico, B., Langer A., y Espinoza G. (comp.). Género y Política en Salud. (p.61) México DF, México: Secretaria de Salud.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.