Gamfication strategies applied to the diagnosis of the pedagogical incorporation of ict in a scholarly community
Keywords:
Information and Communication Technologies (ICT), Gamification, PedagogyAbstract
This paper describes the results of the investigation “Diagnosis of the pedagogical incorporation of Information and Communication Technologies (ICT) in the academic community of the Fundación Universitaria Los Libertadores from a gamification strategy perspective. (Preliminary study)”. The research is a quantitative descriptive study focused on conducting an assessment of the level of technological maturity and competence within the academic community. As for the methodological approach, surveys and interviews supported by gamification strategies were used in order to help with the retention and participation of research subjects. Results showed that gamification strategies are effective. It also illustrates that students have clear and comprehensive knowledge about the different levels of digital maturity when incorporating ICT in teaching contexts, but the level of content creation and innovation is low, which is something that would not be expected from individuals with greater ownership of digital culture.
Downloads
References
Andalucía Innova (2009) Dossier - Escuela TIC 2.0. En Revista Aínnova, 14, 4 - 15. [En línea]. Recuperado el 19 de febrero de 2013, en: http://www.andaluciainvestiga.com/revista/pdf/n12/ainnova_12.pdf
Almirall, J. (2012, Octubre) Origen y popularización del término gamificación. G de Gamificación. [Blog] Recuperado el 10 de enero de 2013, en: http://gdegamif icacion.com /2012/10/19/origen-y-popularizacion-del-termino-gamificacion/
BBVA. (2012). Gamification. The Business of Fun. Innovation Edge. Recuperado el 6 de julio de 2012 en https://www.centrodeinnovacionbbva.com/documentos/pdfs/gamification_english.pdf
Collazos, C.; Guerrero, L. & Vergara, A. (20 01). Aprendizaje colaborativo: un cambio en el rol del profesor. Memorias del III Congreso de Educación Superior en Computación, Jornadas Chilenas de la Computación. Punta Arenas, Chile. Recuperado el 16 de julio de 2012 en http://www.dcc.uchile.cl/~luguerre/papers/CESC-01.pdf
Escorcia, G. (2010) Reinventar el Aprendizaje. Habilidades para el Siglo XXI - Estrategia C5. Eduteka. Recuperado el 26 de noviembre de 2012. En: http://www.eduteka.org/EstrategiaC5.php3
European Software Institute - ESI. (2008) Modelo de madurez tecnológica de centro educativo. Dirección de Inno-vación Pedagógica. Departamento de Educación, Universidades e Investiga-ción. Recuperado el 18 de agosto de 2012 en http://www.google.com.co/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CC0QFjAA&url=http%3A%2F%2Fb03tic.wikispaces.com%2Ffile%2Fview%2Fmodelo_madurez_tic_v2_reducido.doc&ei=pyG9UL-iGKmkyQHv4oG4Dg&usg=AFQjCNFfXO8oNwY87Qn8QJehnkpDh6zWvw&sig2=AsV659J5DgYmj3Q 9 nVo i FA
Fraguela, R (2009). Los Antecedentes de Educación del Ocio a Través de la Actividad Físico Deportiva. V Congreso nacional de las ciencias del deporte y la educación física. Universidades de A. Coruña. Recuperado el 15 de diciembre de 2012, en: http://www.altorendimiento.com/es/congresos/ocio/474-los-antecedentes-de-educacion-del-ocio-a-traves-de-la-actividad-fisico-deportiva
Fran. (2012, Octubre 23) Cosplay en Ani-games Expo 2012. Korobeiniki, Friki Magazine. [En línea], Recuperado el 20 de noviembre de 2012. En http://korobeiniki.info/eventos/cosplay-en-anigamesexpo-2012/
Hederich, C. y Camargo, A. (1999) Estilos Cognitivos en Colombia. Resultados en cinco regiones culturales. Bogotá, Colombia: Universidad Pedagógica Nacional – Colciencias.
Karam J., Romero Y., Fagua, A. & Otalora, F. (2012a) Gamification As Strategyc Work In Undergraduate Research Groups. Postulada a Congreso Latinoamericano de Informática CLEI 2013.
Karam, J., Mendieta C. y Ramírez, O. (2012b) Habilidades del siglo XXI: Evidencias de pensamiento sistémico, razonamiento deductivo y trabajo colaborativo en la solución de problemas en un ambiente de aprendizaje e-learning basado en juegos tipo puzle. Bogotá, Colombia: Universidad Pedagógica Nacional. Tesis de Maestría.
Kapp, K., (2012) The Gamification of Learning and Instruction: Game-based Methods and Strategies for Training and Education. Pfeiffer. San Francisco, CA.
King, B. y Borland, J. (2003). Dungeons and dreamers: the rise of computer game culture: from geek to chic. McGraw-Hill, Osborne.
Lacasa, P. (2011) Los videojuegos: aprender en mundos reales y virtuales. Madrid: Ediciones Morata.
Marczewski, A (2012). Gamification: A Simple Introduction. KindleEdition (1st ed.) Recuperado el 15 de enero de 2013, en: http://books.google.com.co/books?id=IOu9kPjlndYC&printsec=frontcover&dq=Gamification:+A+Simple+Introduction&hl=es&sa=X&ei=FU8ZUYeLMIXq8gTv-4GoAQ&ved=0CC4Q6AEwAA#v=onepage&q&f=false
Molineros, L. Editor y compilador (2010) Orígenes y dinámica de los semilleros de investigación en Colombia: La visión de los fundadores. Universidad del Cauca y Universidad de Antioquia. Colombia. pp. 194.
Nacho Vilela. ¿Qué es la gamificación? START CAPPS [Blog] Consultado el 10 de enero de 2013, en: http://www.startcapps.com/blog/que-es-la-gamificacion/
ISTE (International Society for Technology in education) (2007) NETS for student: National Educational Technology Stan-dars for Students. ISTE. Second Edition, http://www.iste.org
Nielsen, J. (2006). Participation Inequality: Encouraging More Users to Contribute. Jakob Nielsens Alertbox. October 9.
Parada M. y Uribe S. (2010). Representaciones Sociales en Relación al fenómeno manga - anime en jóvenes Bogotanos que manifiestan haber construido una identidad como Otaku. Fundación Universitaria Los Libertadores. Facultad de Psicología. Bogotá, Colombia. Tesis.
Parra, J. (2011) Semilleros de Investigación. Apuestas y desafíos. Observatorio pedagógico de la infancia. Fundación Universitaria Los Libertadores. Boletín 10, 67-71. ISSN 2011 0421.
Pérez, Ó. (2012). Ludificación en la narrativa audiovisual contemporánea. Revista Telos, 93, 23-33. Recuperado el 24 de enero de 2013, en: http://sociedadinformacion.fundacion.telefonica.com/DYC/TELOS/REVISTA/Perspectivas_93TELOS_PERSPECT1/seccion=1236&idioma=es_ES&id=2012102312160001&activo=7.do
Rodríguez, J. M. (2007) El factor humano en la empresa. Bilbao: Ediciones Deusto.Rojas, F. (2012) “Gamification”: ¿Cómo hacer que las escuelas sean más parecidas a los juegos? Colegio García Flamenco. Recuperado el 16 de julio de 2012, en: http://acontecereducativo.wordpress.com/2012/05/29/gamification-como-hacer-que-las-escuelas-sean-mas-parecidas-a-los-juegos/
Sampieri, R. (2006). Metodología de la In-vestigación (Cuarta Edición). México: McGraw Hill.
Severin C. (2010). Tecnologías de La Información y La Comunicación (TIC) en Educación - Marco Conceptual e Indicadores. Banco Interamericano de Desarrollo División de Educación (SCL/EDU). Notas técnicas # 6. Recuperado el 17 de agosto de 2012 en http://coleccion1a1.educ.ar/wp-content/uploads/2011/09/severin_iadb_ticeducac_macoconcept-indicadores.pdf
Smith-Robbins, S. (2011). “This Game Sucks”: How to Improve the Gamification of Education.EDUCAUSE Review. Recuperado el 2 de julio de 2012 en http://www.educause.edu/ero/article/%E2%80%9C-game-sucks%E2%80%9D-how-improve-gamification-education#comments.
UNESCO. (2008a) Estándares TIC para la formación inicial docente. Una propuesta en el contexto Chileno. Recuperado el 26 de noviembre de 2012 en: unesdoc.unesco.org/images/0016/001631/163149s.pdf
UNESCO, (2008b). Estándares de Competencias en TIC para Docen-tes. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Recuperado el 4 de septiembre de 2012 en http://www.eduteka.org/pdfdir/UNESCOEstandaresDocentes.pdf
UNESCO, (2011). UNESCO ICT Compe-tency Framework for Teachers. United Nations Educational, Scien-tific and Cultural Organization. Recuperado el 04 de septiembre de 2012 en http: //unesdoc.unesco.org/images/0021/002134/213475E.pdf
Vargas, G. (2003) Filosofía, Pedagogía, Tecnología. Investigaciones de Epistemología de la Pedagogía y Filosofía de la Educación. Bogotá, Colombia: Alejandría Libros. Recuperado el 02 de agosto de 2012 de http://www.pedagogica.edu.co/storage/folios/articulos/folios17_12rese.pdf
Zichermann, Gabe. (2011) The purpose of gamification. A look at gamification’s applications and limitations. O’ Reilly Radar. Recuperado el 6 de julio de 2012 en enlace http://radar.oreilly.com/2011/04/gamification-purpose-marketing.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+oreilly%2Fnews+%28O%27Reilly+News+and+Commentary%29
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.