Teaching Strategies for Reading Comprehension Enhancement from a Meaningful Learning Insight
Keywords:
Teaching strategies, reading comprehension, meaningful learning, pedagogic act, critical-dialectical paradigm.Abstract
This article presents the main findings of the study on the strategies used by early grades’ teachers to promote reading comprehension from meaningful learning insights in children, in order to put forward actions to ensure future reading attitudes. The theoretical conceptualization is presented through recognized authors in reading comprehension, learning strategies and meaningful learning. The methodological approach was assumed from the critical- dialectical paradigm, of holistic type. The techniques used for data collection were participant observation, in- dividual interviews and semi-structured interviews. From the results, it was observed that teachers used meaningful learning strategies to promote reading comprehension, however, there is no evidence of coordination in its use, functionally speaking, as part of a cross-sectional curriculum, and secondly, the results provide reflection elements considering the importance of training spaces for teachers to improve the overall educational act. Finally, the findings of the study allowed the formulation and implementation of a workshop for teachers about this subject in order to strengthen the pedagogic act.
Downloads
References
Ausubel, D. (1963). The psychology of mean- ingful verbal learning. New York: Grune & Statton. p. 58.
Ausubel, D. (1980). Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo. México: Tri- llas.
Bruner, J. (1991). Actos de significado. Madrid: alianza psicología. p. 78.
Colomer, T. (1993) La enseñanza de la lectura. Departamento de Didáctica de la Lengua y la Literatura de la universidad autónoma de Barcelona. recuperado de: http://www. plataforma.ceparbellacoin.org/moodle/file. php/5/doc/la_ense_anza_de_la_lectura_ Teresa_Colomer.pdf
Condemarin, M. (2001). El poder de leer. edi- ción especial para el programa de las 900 escuelas. Chile: División de Educación Ge- neral, Ministerio de educación, república de Chile.
Cooperm, J. (1993). Estrategias de enseñanza. México: Editorial Limusa. pp. 234-235.
Díaz Barriga, F. & Hernández Rojas, G. (1999). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Capítulo 2: Constructivismo y aprendizaje significativo. México: Mc- Graw-Hill.
Franco, M. (2009a). Estrategia de enseñanzas utilizadas por los docentes para el desarro- llo de la comprensión lectora de los niños y niñas de primero y segundo grado de primaria de tres (3) colegios vinculados al núcleo 15 del distrito de Barranquilla. Barranquilla: Corporación Universitaria De La Costa - CUC.
Franco, M. (2009b). Manual de estrategias para el desarrollo de la comprensión lectora. documento producto de investigación. título de la investigación: estrategias de enseñanza en el desarrollo de la compren- sión lectora del grado primero y segundo de colegios del núcleo 15 de Barranquilla. Barranquilla: corporación universitaria de la costa - cuc.
Gardner, H. (2005). Las cinco mentes del futu- ro. Un ensayo educativo. españa: paidós. p. 19.
Hurtado Barrera, J. (2000). Metodología de la investigación holística. Venezuela: SypaL-iutc.
Ministerio De Educación Nacional (2006). Es- tándares básicos de competencias en len- guaje, matemáticas, ciencias y ciudada- nas. Bogotá: república de colombia. pp. 11-30.
Pozo, J. I. (1996). Aprendices y maestros. Madrid: alianza. p. 300.
Vasco M., E. (2001). Maestros, alumnos y sabe- res. Bogotá: cooperativa editorial Magis- terio. pp. 29-30.
Vieiro I., P. & Gómez V., I. (2004). Psicología de la lectura: procesos, teorías y aplicaciones instruccionales. Madrid, España: Pearson Educación. p. 155
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.