“Respondability” in Higher Education Institutions

Authors

  • Daniel Arturo Sanz Del Vecchio Corporación Universidad De La Costa - Cuc. Barranquilla, Colombia.
  • Tito José Crissien Borrero Corporación Universidad De La Costa - Cuc. Barranquilla, Colombia.

Keywords:

"Respondability", higher education, accountability.

Abstract

This article is oriented to the study of “respondabil-ity” in Institutions of Higher Education, particularly in Colombia’s education system. For this purpose, and resorting to the method of document analysis, four elements of development were divided in: “Re-spondability”,  Responsibility,  "Respondability"  in higher education, and conduction of “Respondabil-ity”  in  higher  education  institutions  in colombia, to achieve a conception of its postulates in each of them, and finally, from a critical analysis to account for  some  efforts  done  in  this  country  within  the scope of “respondability”. It was possible to match the perspective of different authors of the concept of “respondability”, with the approaches of Manno, Mcmeekin, puryear,  Winkler  and  Winters  (2006), for which at the end of the document, a set of ac-tions is promoted for higher education institutions as a way of working immersed in this new mecha-nism  called  “respondability”. the  study concludes that in Colombia, public institutions of higher edu-cation show efforts toward the design and develop-ment of beneficial academic programs for students, which have their respective monitoring and track-ing mechanisms, thus, engaging institutions into ac-countability.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, l. & cabrera, d. (2006). Modelo de evaluación de la gestión ética para la Universidad Nacional de Colombia sede Manizales. universidad nacional de Colombia sede Manizales. Facultad de Ingeniería y arquitectura.

Centro Latinoamericano De Administración Para El Desarrollo - CLAD (2008). la responsabilización (“accountability”) en la nueva Gestión pública latinoamericana.

Contraloría Del Perú (1998). Resolución no. 072-98-cG: normas técnicas de control interno para el sector público.

Fonseca, O. (2011). Sistemas de control interno para organizaciones. Perú: Instituto De Investigaciones En Accountability Y Control.

Guzmán, C., Durán, D. & Franco, G. (2009). Deserción estudiantil en la educación superior colombiana. Metodología de seguimiento, diagnóstico y elementos para su prevención. Ministerio de educación nacional.

Manno, Mcmeekin, puryear, Winkler & Win-ters (2006). Accountability educacional: posibilidades y desafíos para América Latina a partir de la experiencia internacional. centro de investigación y desarrollo de la educación. editorial san Marino.

Michelin, J. (2003). la ética del discurso como ética de la responsabilidad. Literatura y lingüística, (14), 213-224. Recuperado de: http://www.scielo.cl/scie-lo.php?script=sci_arttext&pid=S0716-58112003001400015&lng=es&tlng=es. 10.4067/s0716-58112003001400015

UNESCO (1998). Declaración mundial sobre la educación superior en el siglo XXi: Vi-sión y acción. Recuperado de: http://www.unesco.org/education/educprog/wche/de-claration_spa.htm

Published

2012-11-30

How to Cite

Sanz Del Vecchio, D. A., & Crissien Borrero, T. J. (2012). “Respondability” in Higher Education Institutions. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 3(1). Retrieved from https://ojstest.certika.co/culturaeducacionysociedad/article/view/961