Empirical distribution of the Latin-American bipolar adjectives in the three factors of the EPA structure of the Osgood’s semantic differential scale or method
Keywords:
Bipolar adjectives; validity; reliability; lintel 24 Yaxchi-lanAbstract
The 235 bipolar adjectives coming from Mexico, Bolivia, Ecuador and Peru were submitted to the content validi-ty technique and to the reliability method of test-retest. Nine of them were applied to measure the meaning of the hieroglyphic inscriptions and figures of the lintel 24 of Yaxchilan displayed in the British Museum.
Downloads
References
Abbagnano, N. (2008). Diccionario de filosofía. México, D. F.: Fondo de Cultura Económica.
Becoña Iglesias, E. (1990). El diferencial semántico en la medición de actitu-des: adjetivos versus conceptos. Revista de Psicología General y Aplicada. 43(3), 301-312.
Castro, L. (1984). Diseño experimental sin estadística. México, D. F.: Editorial Trillas.
Castro, L. & Gorenc, K-D. (1996). Una nota sobre la expansión lógica del trinomio planeación, operación y evaluación. Extensiones, 1-2: 94-99.
Díaz-Guerrero, R. & Salas, M. (1975). El diferencial semántico del idioma español. México, D. F.: Trillas.
Gorenc, K-D. & Pacurucu, S. (1988). Hacia una psiquiatría Latinoamericana: catálogo de programas de fortalecimiento para la APAL y SAP. Revista de Neuro-Psiquiatría (Perú), 51, 149-159.
Gorenc, K-D., Vargas, F. de J., Peredo, S., Valdés, L., Hwu H-G. & Juárez, J. C. (2014). Ciencia y método: manual de investigación empírica. México, D. F.: Editorial Amoxcalli.
Hegel, G. W. F. (2002). Enciclopedia de las ciencias filosóficas. México, D. F.: Casa Juan Pablos.
Heise, D. R. J. (1970). Separating reliability and stability in test-retest correlation. American Sociological Review, 34, 93-101.
Karwoski, T. F. & Odbert, H. S. (1938). Color-music. Psychological Monografías, 50 (2), 1-60
Karwoski, T. F., Odbert, H. S., Osgood, C. E. (1942). Studies in synesthetic thinking, II. The rôle of form in visual reponses to music. Journal of General Psychology, 26, 199-222.
Korzybski, A. H. S. (1994). Science and sanity: An introduction to non-Aristotelian Systems and general semantics. New Yersey: Englewood.
León Portilla, M. (2013). Literaturas indígenas de México. México, D. F.: Fondo de Cultura Económica.
Lewin, K. (1953). Die Lösung sozialer Konlikte. Bad Nauheim: Klicker.
Mariátegui, J. C. (1928). Siete ensayos de interpretación de la realidad peruana. Lima: Amauta.
Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1984). Qualitative data analysis: A sourcebook of new methods. Beverly Hills: Sage Publications.
Osgood, C. E., Suci, G. & Tannenbaum, P. (1957). The measurement of meaning. Urbana: University of Illinois Press.
Osgood, C. E. (1979). Focus on meaning: Explorations in semantic space. Illinois: Mouton Publishers.
Popper, K-R. (1982). Logik der Forschung. Tübingen: J.C.B. (Paul Siebek).
Roget, P. M. (1982). Roget’s Thesaurus. Essex: Longman.
Roldán Carmona, J. & Orozco Durán, O. (2006). Diferencial semántico. Tesis Licenciatura en Docencia. Lima: Universidad San Marcos.Semantic differential (2014). Recuperado el 05 de mayo del 2014 de http://en.wikipedia.org/wiki/Semantic_differential#Statistical_properties.
Sowden, S. & Keeves, J. P. (1990). Analysis of evidence in humanistic studies. En: J. P. Keeves (Ed.). Educational research, methodology, and measurement: An international handbook (páginas 452-468). Oxford: Perga-mon Press.
Vera, V. (2001). Los relieves mayas. Revista D’Casa, 1: 7-8.
Wellenreuther, M. (1982). Grundkurs: Empirische Forschungsmethoden. Königstein/Ts.: Athenäum.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.