Strategies of permanent formation directed to the communicative flow in educational environments
DOI:
https://doi.org/10.17981/cultedusoc.14.1.2023.11Keywords:
Teacher training, Communication flow, Communication, Higher educationAbstract
Introduccion: That are developed in the context of higher education. Objective: The objective of the article is to expose the design of a permanent training model focused on strengthening the communicational flow in teachers and students of business administration in public universities of the Colombian Caribbean. Methodology: The research is developed under the positivist paradigm, typified as projective whose design is non-experimental, transectional, field. The sample is made up of 27 teachers and 82 students of the referred academic program. The data were collected by means of surveys, using a 36-item questionnaire. The analysis of the data is done through inferential statistics, by calculating ANOVA of one factor.Results and discussion: the permanent training processes focused on strengthening the communicational flow are insufficient because the strategies that lead to an effective exchange of information and knowledge among the different actors and university instances should be strengthened. Conclusions: It is important that teachers and students consolidate their commitment to the processes aimed at university participation, generating entrepreneurial strategies in their permanent training, and increasing the appropriation of communication processes within the organization.
Downloads
References
Aguiar, B., Velázquez, R. y Aguiar, J. (2019). Innovación docente y empleo de las TIC en la Educación Superior. Espacios, 40(2), 1–12. https://www.revistaespacios.com/a19v40n02/19400208.html
Astudillo, M., Pinto, B., Arboleda, M. y Anchundia, Z. (2018). Aplicación de las Tic como herramienta de aprendizaje en la Educación Superior. Recimundo: Revista Científica de la Investigación y el Conocimiento, 2(2), 585–598. https://doi.org/10.26820/recimundo/2.(2).2018.585-598
Bell, S. K., Pascucci, R., Fancy, K., Coleman, K., Zurakowski, D. & Meyer, E. C. (2014). The educational value of improvisational actors to teach communication and relational skills: Perspectives of interprofessional learners, faculty, and actors. Patient education and counseling, 96(3), 381–388. https://doi.org/10.1016/j.pec.2014.07.001
Bin, E., Islam, A. A., Gu, X., Spector, J. M. & Wang, F. (2020). A study of Chinese technical and vocational college teachers’ adoption and gratification in new technologies. British Journal of Educational Technology, 51(6), 2359–2375. https://doi.org/10.1111/bjet.12915
Chaparro, C., Escalante, G. & Samacá, E. (2013). Las TIC como estrategia didáctica dentro del proceso educativo de estudiantes universitarios sordos. Cuidado y ocupación humana, 2(1), 1–14. http://hdl.handle.net/10654/3228
Cifuentes, L. M. y Crespo, M. F. (2019). Reflexiones en torno a la necesidad de cultivar competencias tecnológicas en docentes de educación superior desde una perspectiva pedagógica. Revista Colombiana de Computación, 20(2), 28–36. https://doi.org/10.29375/25392115-3719
Clarke, M. (2012). Higher education in the ancient world. Routledge. https://doi.Org/10.4324/9780203181317
Collins, A. & Halverson, R. (2010). The second educational revolution: Rethinking education in the age of technology. Journal of computer assisted learning, 26(1), 18–27. https://doi.org/10.1111/j.1365-2729.2009.00339.x
Conde, M. E., Sánchez, E. R., Rico, R., Frias, O. y Romero, S. C. (2019). El laboratorio virtual de física, un entorno B-Learning para el desarrollo de competencias en ciencias naturales. Revista Espacios, 40(36), 1–18. https://www.revistaespacios.com/a19v40n36/a19v40n36p29.pdf
Cruz, E. (2019). Importancia del manejo de competencias tecnológicas en las prácticas docentes de la Universidad Nacional Experimental de la Seguridad (UNES). Revista Educación, 43(1), 196–219. https://doi.org/10.15517/revedu.v43i1.27120
Cuéllar, N. e Imbachi, C. A. (2016). Sentido de la vida y trascendencia humana, aportes al fundamento epistemológico de la educación religiosa escolar desde la psicología de la religión. Actualidades pedagógicas, (68), 179–198. https://doi.org/10.19052/ap.3825
Fahrutdinova, R. A., Fahrutdinov, R. R. & Yusupov, R. N. (2016). The Model of Forming Communicative Competence of Students in the Process of Teaching the English Language. International Journal of Environmental and Science Education, 11(6), 1285– 1294. https://eric.ed.gov/?id=EJ1114407
Fauth, F. & González-Martínez, J. (2021). Trainees’ Personal Characteristics in the Learning Transfer Process of Permanent Online ICT Teacher Training. Sustainability, 14(1), 386–399. https://doi.org/10.3390/su14010386
Fernández, M. J., Chamizo, R. y Sánchez, R. (2021). Universidad y pandemia: la comunicación en la educación a distancia. Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación, (52), 156–174. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2021.i52.10
Gargallo, A. (2018). La integración de las TIC en los procesos educativos y organizativos. Educar em Revista, 34(69), 325–339. https://doi.org/10.1590/0104-4060.57305
Gonzálvez, J. E., Barrientos-Báez, A. y Parra, E. (2020). Gobernanza y comunicación en la Universidad. Estudio a partir del COVID-19. Revista Venezolana de Gerencia, 25(91), 1247–1261. https://produccioncientificaluz.org/index.php/rvg/article/view/33200
Gordon, M. (2010). Learning to laugh at ourselves: Humor, self-transcendence, and the cultivation of moral virtues. Educational Theory, 60(6), 735–749. https://doi.org/10.1111/j.1741-5446.2010.00387.x
Grajales, J. y Osorno, Y. (2019). La globalización y la importancia de las TIC en el desarrollo social. Revista Reflexiones y Saberes, (11), 2–9. http://34.231.144.216/index.php/RevistaRyS/article/view/1133
Hermann-Acosta, A. (2020). Storytelling y comunicación multidireccional: una estrategia formativa para la era digital. URU, Revista de Comunicación y Cultura, 1(3), 30–43. https://doi.org/10.32719/6312514.2020.3.3
IBM. (2017). Statistical Package for the Social Sciences (version 26). [Software]. IBM. https://www.ibm.com/support/pages/downloading-ibm-spss-statistics-26
Jiménez, K., Sánchez, S. E. y Rodríguez, J. S. (2021). Incidencia de la comunicación interna en la identidad institucional del docente de la Universidad Politécnica Salesiana. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (63), 94–125. https://doi.org/10.35575/rvucn.n63a5
Jiménez, M., Pitre, R. y Hernández, H. (2020). Las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones para la promoción de la educación en Colombia. Prospectiva, 18(2), 1–13. https://doi.org/10.15665/rp.v18i2.2381
Lay, N., Márceles, V., Parra, M., Pirela, A., De Castro, N., Yarzagaray, J., Alvarino, C., Navarro, N., Castro, L., Cabarcas, A. y Ramírez, J. (2019). Uso de las herramientas de comunicación asincrónicas y sincrónicas en la banca privada del municipio Maracaibo (Venezuela). Revista Espacios, 40(4), 1–10. http://es.revistaespacios.com/a19v40n04/a19v40n04p11.pdf
Marín, F., Inciarte, A., Hernández, H. y Pitre, R. (2017). Estrategias de las Instituciones de Educación Superior para la Integración de las Tecnología de la Información y la Comunicación y de la Innovación en los Procesos de Enseñanza. Un Estudio en el Distrito de Barranquilla, Colombia. Formación universitaria, 10(6), 29–38. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000600004
Moreno, M., Duran, S., Parra, M., Hernández-Sánchez, I. & Ramírez, J. (2021, July 24- 29). Use of Virtual Resources as a Tool for Teaching Language Skills at the Colombian Caribbean Region Primary Basic Level [Poster]. 23 HCI International 2021 – Late Breaking Posters, Virtual Event. https://doi.org/10.1007/978-3-030-90179-0_37
Morse, J. M. (2015). Data were saturated... Qualitative health research, 25(5), 587–588. https://doi.org/10.1177%2F1049732315576699
Narváez-Montoya, A. (2019). Comunicación educativa, educomunicación y educación mediática: una propuesta de investigación y formación desde un enfoque culturalista. Palabra Clave, 22(3), 1–30. https://doi.org/10.5294/pacla.2019.22.3.11
Niebles, W., Martínez-Bustos, P. y Niebles-Núñez, L. (2020). Competencias matemáticas como factor de éxito en la prueba pro en universidades de Barranquilla, Colombia. Educación y Humanismo, 22(38), 1–1. https://doi.org/10.17081/eduhum.22.38.3590
Obotu, A. S., Chukwuka, O. O. & Gambo, S. B. (2019). The Need for the use of Information and Communication Technology in Two University Libraries in Nigeria. Library Philosophy and Practice. https://digitalcommons.unl.edu/libphilprac/2665
Pacheco-Ruíz, C., Rojas-Martínez, C., Niebles-Nuñez, W. y Hernández-Palma, H. G. (2020). Técnicas de desarrollo organizacional para la actualización tecnológica del docente en instituciones de educación superior. Formación universitaria, 13(5), 191– 202. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062020000500191
Papic, K. (2018). La Comunicación organizacional interna en la organización educativa. Foro educacional, (30), 11–39. http://ediciones.ucsh.cl/ojs/index.php/ForoEducacional/article/view/1310
Parra, M., Marambio, C., Ramírez, J., Suárez, D. & Herrera, H. (2020, 19-24 July). Educational convergence with digital technology: integrating a global society. [Poster]. HCI International 2020 – Late Breaking Posters, Copenhagen, Denmark. https://doi.org/10.1007/978-3-030-60703-6_39
Paulsen, J. & Valdivia, D. S. (2021). Examining cognitive diagnostic modeling in classroom assessment conditions. The Journal of Experimental Education, 90(4), 1–18. https://doi.org/10.1080/00220973.2021.1891008
Pulido, V. y OLivera, E. (2019). Gerencia educativa: Una visión empresarial de la educación básica. Revista Científica de la UCSA, 6(3), 52–62. http://revista-ucsa-ct.edu.py/ojs/index.php/ucsa/article/view/18
Santa Cruz, D., Ojalvo, V., Valdés, Y. y Velastegui, L. E. (2021). Planeación y Planificación estratégica en comunicación educativa. Un estudio de caso en el contexto comunitario. AlfaPublicaciones, 3(2.1), 113–137. https://doi.org/10.33262/ap.v3i2.1.53
Sardiñas, Y., Domínguez, I. y Reinoso, C. B. (2020). La comunicación educativa: su desarrollo en el profesor de secundaria básica. Varona. Revista Científico Metodológica, (71), 18–24. http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rVar/article/view/1037
Sipilä, K. (2014). Educational use of information and communications technology: Teachers’ perspective. Technology, Pedagogy and Education, 23(2), 225–241. https://doi.org/10.1080/1475939X.2013.813407
Visser-Wijnveen, G. J., Stes, A. & Van Petegem, P. (2012). Development and validation of a questionnaire measuring teachers’ motivations for teaching in higher education. Higher Education, 64(3), 421–436. https://doi.org/10.1007/s10734-011-9502-3
Zeidler, D. L., Herman, B. C., Ruzek, M., Linder, A. & Lin, S.-S. (2013). Cross–cultural epistemological orientations to socioscientific issues. Journal of Research in Science Teaching, 50(3), 251–283. https://doi.org/10.1002/tea.21077
Zohrabi, M. (2013). Mixed Method Research: Instruments, Validity, Reliability and Reporting Findings. Theory & practice in language studies, 3(2), 254–262. http://dx.doi.org/10.4304/tpls.3.2.254-262
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.