The ludic and the reducing the causes of discrimination in education
DOI:
https://doi.org/10.17981/cultedusoc.13.2.2022.06Keywords:
Educational game, Education, Discrimination, Educational strategies, Social exclusionAbstract
Introduction: The playful approach to the use of the game with an educational purpose, however, there are other approaches that transcend this perspective, thus finding an opportunity for analysis and reflection, such as the one proposed in this article, around discrimination. Objective: To analyze the contributions of ludic to the reduction of causes of discrimination in school education, based on the characterization and identification of the use of ludic pedagogical strategies and the determination of the elements that ludic can contribute to the reduction of said discrimination. Methodology: It was based on the framework of narrative-type qualitative research, using semi-structured interviews as a data collection technique. Results and discussion: It is established that the playful one constitutes a pertinent pedagogical strategy for the reduction of causes of discrimination inside the classrooms, being not only a way of exercising pedagogy that transcends the reductionist vision in the conception of the game for the game, to be associated with a motivational factor that makes it a fundamental part of learning, the expression of feelings and physical, emotional and intellectual development. Conclusions: Ludic as part of the teaching practice, used strategically, can motivate significant learning experiences and, in turn, impact processes related to school coexistence and social discrimination.
Downloads
References
Belina, A. (2022). Semi-structured interviewing as a tool for understanding informal civil society. Voluntary Sector Review, 20(20), 1–17. https://doi.org/10.1332/204080522X16454629995872
Bolger, A. (2022). Ludic Provocation. [Thesis Master, Victoria University of Wellington]. WGTN. https://openaccess.wgtn.ac.nz/articles/thesis/Ludic_Provocation/19499018
Caballero-Calderón, G. (2021). Las actividades lúdicas para el aprendizaje. Polo del Conocimiento: Revista científico-profesional, 6(4), 861–878. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/2615
Cabrera-Álvarez, P. (2021). Datos administrativos agregados y estimación a partir de muestras no probabilísticas. Revista Internacional de Sociología, 79(1), e180–e180. https://doi.org/10.3989/ris.2021.79.1.19.350
Callirgos, J. (1995). La discriminación en la socialización escolar. PUCP.
Cardoso, J. B., Brabeck, K., Capps, R., Chen, T., Giraldo-Santiago, N., Huertas, A. & Mayorga, N. A. (2021). Immigration enforcement fear and anxiety in Latinx high school students: The indirect effect of perceived discrimination. Journal of Adolescent Health, 68(5), 961–968. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2020.08.019
Carillo, M., Padilla, J., Rosero, T. y Villagómez, M. (2009). La motivación y el aprendizaje. Alteridad, 4(1), 20–33. https://alteridad.ups.edu.ec/index.php/alteridad/article/view/2.2009.03
Castillo-Pulido, L. E. (2011). El acoso escolar. De las causas, origen y manifestaciones a la pregunta por el sentido que le otorgan los actores. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 4(8), 415–428. https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/MAGIS/article/view/3572
Córdoba, P., Oliva, C. y Galarza, A. (2022). Riesgo suicida y discriminación en adolescentes y jóvenes marplatenses. Revista psicodebate: psicología, cultura y sociedad, 21(2),61–76. https://doi.org/10.18682/pd.v21i2.4595
Díaz, H. (2006). La función lúdica del sujeto. Magisterio.
Domínguez, C. (2015). El juego: Una estrategia de fortalecimiento educativo para reinterpretar el quehacer innovador del educando. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, (10), 1–18. https://1-11.ride.org.mx/index.php/RIDESECUNDARIO/article/view/160
Domunco, C. (2021). Equality and Discrimination. Education.International Journal of Social and Educational Innovation (IJSEIro), 8(16), 7–15. https://journals.aseiacademic.org/index.php/ijsei/article/view/189
Farrach, G. (2017). Estrategias metodológicas para fomentar la comprensión lectora. Revista Científica de FAREM-Estelí, (20), 5–19. https://doi.org/10.5377/farem.v0i20.3064
Freré, F. y Saltos, M. (2013). Materiales Didácticos Innovadores. Estrategia Lúdica en el Aprendizaje. Revista: Ciencia UNEMI, 10, 25–34. https://ojs.unemi.edu.ec/index.php/cienciaunemi/article/view/72
Gil, F., Jover, G. y Reyero, D. (2006). La educación de la sensibilidad solitaria desde la reconstrucción de la memoria lúdica. Teoría de la Educación. Revista Interuniversitaria, 18, 153–174. https://doi.org/10.14201/3211
Gutiérrez-de-Rozas, B. y Carpintero, E. (2021). Análisis de la evaluación de programas de educación emocional y motivación en Educación Secundaria. Revista de Investigación Educativa, 39(2), 503–525. https://doi.org/10.6018/rie.442341
Huizinga, J. (2005). Homo Ludens. Fondo de la cultura económica.
Jiménez, B. (2002). Lúdica y recreación. Magisterio.
Jiménez, C., Dinello, R. y Alvarado, L. (2004). Recreación lúdica y juego. Magisterio.
Liévano-Fiesco, M., García-Londoño, G., Leclercq-Barriga, M., Liévano-De Lombo, G. y Solano-Salazar, K. (2009). Validación del material lúdico de la estrategia educativa basada en juegos. Revista: Universitas Scientiarum, 14(1), 79–85. https://doi.org/10.11144/javeriana.SC14-1.vdml
Maceira, O. (2005). Investigación del currículo oculto en la educación superior: alternativa para superar el sexismo en la escuela. Revista de Estudios de Género. La Ventana, 3(21), 187–227. http://revistalaventana.cucsh.udg.mx/index.php/LV/article/view/756
Moncada, C. y Sánchez, M. (2017). Didáctica digital: aproximaciones para una apuesta pedagógica desde la alteridad virtual. En: Mancera, L., Sánchez, M. y Sánchez, C. (Comp.), Tecnologías de nueva generación para profesionales del siglo XXI (pp. 60–71). Editorial Universidad Manuela Beltrán.
Nevado, C. (2008). El componente lúdico en las clases de ELE. Marcoele. Didáctica Español Lengua Extranjera, 7, 1–14. https://marcoele.com/el-componente-ludico-en-las-clasesde-ele/
Nieto, J. A. (2017). Del contractualismo igualitario al desarrollo humano diferencial: una perspectiva de justicia desde el enfoque de capacidades humanas en el proceso de retorno a la vida civil de desmovilizados en Colombia. Revista Hallazgos, 14(28), 83–104. https://doi.org/10.15332/2422409X
Nieto, J. y Pérez, J. (2020). La escuela católica en Latinoamérica, tránsitos epistemológicos entre una educación reproductiva y una pedagogía crítica para la emancipación. En Pérez, C. Pinto, C. Moncada, J. Nieto y J. Santamaría-Rodríguez (eds.), Reflexiones alrededor de la Iglesia y la educación en el contexto latinoamericano (pp. 82–111). Editorial Comunicarte/Editorial Universidad Católica de Córdoba. http://pa.bibdigital.uccor.edu.ar/2181/
Nieto-Bravo, J. y Pérez-Vargas, J. (2022). Investigación narrativa en educación: reflexiones metodológicas. USTA
Nunez, P. (2002). Educación lúdica técnicas y juegos pedagógicos. Loyola.
ONU. Asamblea General. (1948). Declaración Universal de Derechos Humanos. [Resolución 217 A(III)]. https://www.un.org/es/about-us/universal-declaration-of-human-rights
Palacios-Rojas, N. (2004). Las Aventuras de la pandilla ADN: Aprendiendo y experimentando en casa. Quebecor.
Pérez, J. (2019). El Contractualismo como fundamento de implicación en cuestiones morales sobre la naturaleza y el ambiente. Revista Colombiana de Bioética, 14(1), 69–82. https://doi.org/10.18270/rcb.v14i1.2394
Pérez, J. y Cabrera, M. (2019). Desafíos pedagógicos a la formación en la etapa de noviciado de comunidades religiosas. Cuestiones Teológicas, 46(106), 272–294. http://doi.org/10.18566/cueteo.v46n106.a04
Pérez, J. y Idarraga, M. (2019). Breve análisis histórico descriptivo de la educación en Colombia. Tesis Psicológica, 14(1), 102–113. https://doi.org/10.37511/tesis.v14n1a6
Pérez, J. y Nieto-Bravo J. (Eds.) (2020). Reflexiones metodológicas de investigación educativa. Perspectivas sociales. USTA. http://hdl.handle.net/11634/31292
Pérez, J., Silva, L., Quintero, L., Rodríguez, Y. y Niño, D. (2019). La bioética como escenario de reflexión multidisciplinar. Colección Bios y Ethos, Vol. 31. Universidad El Bosque. https://repositorio.unbosque.edu.co/handle/20.500.12495/2460
Pérez-Vargas, J., Nieto-Bravo, J. & Santamaría-Rodríguez, J. (2020). Hermeneutics and Phenomenology in Human and Social Sciences Research. Civilizar: Ciencias Sociales y Humanas, 20(38), 137–145. https://doi.org/10.22518/jour.ccsh/2020.1a10
Perrenound, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. Graó.
Pertuz, C. y Torres, E. M. (2021). Prevención del acoso escolar como fundamento para la convivencia. [Trabajo de grado, Corporación Universidad de la Costa]. Repositorio CUC. https://repositorio.cuc.edu.co/handle/11323/8398
Pizarro, E. y Rivera, M. (2019). Efectos de estrategias lúdicas en el desarrollo del pensamiento numérico de las operaciones de suma y multiplicación. Universidad de la Costa. https://repositorio.cuc.edu.co/handle/11323/5202
Polkinghorne, D. (1995). Narrative configuration in qualitative analysis. Journal of Qualitative Studies in Education, 8(1), 5–23. https://doi.org/10.1080/0951839950080103
Posada, R. (2014). La lúdica como estrategia didáctica. [Trabajo Final, Universidad Nacional]. Repositorio Institucional UN. https://repositorio.unal.edu.co/handle/unal/47668
Posso, P., Sepúlveda, M., Navarro, N. y Laguna, C. (2015). La lúdica como estrategia pedagógica para fortalecer la convivencia escolar. Lúdica Pedagógica, 21, 163–174. https://doi.org/10.17227/01214128.21ludica163.174
Resnick, M. (2009, April 4-9). Sowing the seeds for a more creative society. [Conference]. CHI '09, Boston, MA, USA. http://dx.doi.org/10.1145/1518701.2167142
Rocca, M. (2021). Experiencias Lúdicas en el Desarrollo del Pensamiento Lógico. Revista Scientific, 6(19), 208–227. https://doi.org/10.29394/Scientific.issn.2542-2987.2021.6.19.10.208-227
Rodríguez, J. (2006). Marco teórico para la discriminación. CONAPRED. https://www.conapred.org.mx/index.php?contenido=documento&id=126&id_opcion=147&op=147
Rodríguez, J., Govea, J. y Hernández, C. (2013) Las vivencias del contexto en los juegos de roles. Mendive. Revista de Educación, 12(1), 97–105. https://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/647
Salazar, M., Sánchez, M. y Jiménez, A. (2019). Discriminación en el aula de una escuela primaria de la Ciudad de México. UPN. https://editorial.upnvirtual.edu.mx/index.php/publicaciones/colecciones/cuadernos-de-investigacion/440-discriminacion-en-elaula-de-una-escuela-primaria-de-la-ciudad-de-mexico
Saleme, J. (2019). Actividades lúdicas en la participación activa. [Trabajo de investigación, Universidad de Guayaquil]. Repositorio UG. http://repositorio.ug.edu.ec/handle/redug/45172
Sánchez, G. (2010). Las estrategias de aprendizaje a través del componente lúdico. Marcoele. Revista de Didactica de la Lengua Extranjera, 11, 3–66. https://marcoele.com/suplementos/estrategias-y-componente-ludico/
Santamaría-Rodríguez, J., Nieto, J. y Pérez, J. (2020). Aproximaciones práctico-teóricas en Educación Popular. Trayectorias y metodológicas desde la sistematización de experiencias. En Sañudo, L. y Ferreyra, H. (coord.), Miradas y Voces de la investigación educativa III (pp. 10–44). Innovación educativa con miras a la justicia social. Aportes desde la investigación educativa. Comunicarte y Editorial Católica de Córdoba. http://pa.bibdigital.uccor.edu.ar/2496
Santillana, B. y Bobadilla, M. (2015). Respecto a la diversidad para prevenir la discriminación en las escuelas. Ra Ximhai, 11(1), 169–186. http://www.raximhai.com.mx/Portal/index.php/ejemplares/7-ejemplares/38-volumen-11-num-1a
Seagesser, F. (1991). Los juegos de simulación en la escuela. Visor.
Suárez, D. (2021). Investigación narrativa, relatos de experiencia y revitalización del saber pedagógico. Espacios en blanco. Revista de educación (Serie Indagaciones), 2(31),365–379. http://www.espaciosenblanco.unicen.edu.ar/pdf/numerorosanterior/Revista_Espacios_en_Blanco_N31.pdf
Tapia, J. (2010). Motivar para el aprendizaje. Edebé.
UNESCO. (2 de Noviembre de 2001). Declaración universal de la UNESCO sobre la diversidad cultural. [CLT.2002/WS/9]. http://unesdoc.unesco.org/ images/0012/001271/127160m.pdf
Zajda, J. (2022). Discourses of Globalisation and Education Reforms. Springer.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.