Inclusive education in the school contextualized since the pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.13.1.2022.15

Keywords:

Inclusive education, Education system, Pandemic, School, Education

Abstract

Introduction: Today’s society and school systems have been put to the test by the Pandemic. In this sense, inclusive education has not been immune to this problem and is in a situation of possible vulnerability. Objective: Reflect on the pedagogical relevance of inclusive learning, its usefulness and applicability in the classroom in time of COVID-19. Methodology: It is framed in the qualitative approach using the type of hermeneutical research. The applied technique was based on the analytical review of the documentary record, so that, by this means, the direct analysis of several documents was carried out, which allow defining the conception, relevance, status and applicability of inclusive education in school from the context of the pandemic. Results and discussion: The risk of educational exclusion is evident, as international organizations have been monitoring it: the health crisis, linked to the deficit and economic inflation can maximize the vulnerability of students. Conclusion: The health emergency can create a space of opportunity to rethink, reflect, analyze and debate how emergency educational programs affect children and young people with special needs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Pablo Emilio Cruz-Picón, Universidad Autónoma de Bucaramanga. Bucaramanga (Colombia)

Professor and Researcher, Universidad Autónoma de Bucaramanga (Colombia).  Professor of Social Sciences and Philosophy. Master in Education. Professional in Philosophy. ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2548-4657

Lady Jazmmin Hernández-Correa, Universidad ECCI. Bogotá (Colombia)

Professor  and Researcher, Universidad ECCI  (Colombia). Professor of Social Sciences and Philosophy. Specialist in Teaching Innovation Mediated by ICT. Professional in Philosophy. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5399-3849

References

Agell, M., Sala, G. y Torrent, J. (2009). Participación de todo el alumnado, éxito y mejora de la escuela. Análisis de las barreras más relevantes y cómo superarlas. En, C. Giné (Coord.), Cuadernos de Educación (p. 63–80). Barcelona: ICE/Horsori.

Ainscow, M. (2001). Desarrollo de escuelas inclusivas. Madrid: Editorial Narcea.

Andrade-Rivera, G. (2021). Cómo ha sido el proceso de inclusión en la educación durante este tiempo de pandemia con los estudiantes con necesidades educativas especiales. Revista científica Dominio de las Ciencias, 7(2), 1088–1099. https://doi.org/10.23857/pocaip

Ascorra, P., Carrasco, C., López, V. & Morales, M. (2019). Policies for school climate in an era of accountability. Education Policy Analysis Archives, 5(6), 1–25. https://doi.org/10.14507/epaa.27.3526

Beneke, M. & Cheatham, G. (2015). Inclusive, democratic family–professional partnerships: (Re)conceptualizing culture and language in teacher preparation. Topics in Early Childhood Special Education, 35(4), 234–244. https://doi.org/10.1177%2F0271121415581611

BID. (2020). ¿Como garantizar la educacion inclusiva en emergencia para estudiantes con discapacidad? La educación en tiempos del coronavirus: Los sistemas educativos de América Latina y el Caribe. [Online]. Recuperado de https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/Como-garantizar-la-educacion-inclusiva-en-emergencia-para-estudiantes-con-discapacidad.pdf

Blanco, R. (2008). Marco conceptual sobre la educación inclusiva. Presentado en la 48 reunión sobre La educación inclusiva: el camino hacia el futuro. Aportes a las discusiones de los talleres de la Conferencia Internacional de Educación. Oficina Internacional de Educación (pp. 5–15). Ginebra: UNESCO. Recuperado de http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Policy_Dialogue/48th_ICE/CONFINTED_48_Inf_2__Spanish.pdf

Booth, T. y Ainscow, M. (2015). Guía para la Educación Inclusiva. Desarrollando el aprendizaje y la participación en los centros escolares. Madrid: OEI. Recuperado de https://downgalicia.org/wp-content/uploads/2018/01/Guia-para-la-Educacion-Inclusiva.pdf

Corral, D. y De Juan, J. (2021). La educación al descubierto tras la pandemia del COVID-19. Carencias y retos. Aularia Revista Digital de Comunicación, 10(1), 21–28. Recuperado de https://www.aularia.org/lib/pdf/Aularia_19.pdf

Cortes, A. Y. (2017). ¿Educación inclusiva dentro de la exclusión? [Tesis de Maestría]. Universidad de los Andes, Bogotá, D.C., Colombia. Disponible en https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstream/handle/1992/17521/u713771.pdf?sequence=1&isAllowed=y

De León, J. (2017). La influencia de las actitudes de los profesores en el proceso de enseñanza-aprendizaje de los alumnos con necesidades educativas especiales en República Dominicana. [Tesis doctoral]. Universidad del País Vasco, Lejona, España. Disponible en https://addi.ehu.es/bitstream/handle/10810/26953/TESIS_LE%C3%93N_LOPEZ_JESUS%20MARIA%20de.pdf?sequence=1

Díez-Palomar, J. y Flecha, R. (2010). Comunidades de Aprendizaje: un proyecto de transformación social y educativa. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 67(24), 19–30. Disponible en https://recyt.fecyt.es/index.php/RIFOP/index

Echeita, G. (2020). La Pandemia del Covid-19. ¿Una Oportunidad para Pensar en Cómo Hacer más Inclusivos Nuestros Sistemas Educativos? Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(1), 7–16. Disponible en https://revistas.uam.es/riejs/article/download/12152/12024/0

Erazo, N., Guacales, M., Huertas, D., Insuasti, D. y Lasso, R. (2021). Educación inclusiva: ¿están o no preparadas las instituciones educativas para este reto? Revista Huellas, 1(13), 1–9. Disponible en https://revistas.udenar.edu.co/index.php/rhuellas/article/view/6302

Fundación Mis Talentos. (2020). Educar en tiempos de pandemia. Parte 4: Recomendaciones para gestionar la diversidad. Santiago: Mis Talentos. Recuperado de http://educacion2020.cl/wp-content/uploads/2020/06/Orientaciones_documento4.pdf

Galván, E. (2019). La educación inclusiva, una inversión de futuro. Voces. Monográfico sobre Educación inclusiva, (436), 2–3. Recuperado de https://www.plenainclusion.org/sites/default/files/voces-monografico-educacion-2019.pdf

Galván, E. (2017). Investigación, transferencia, educación. Cátedras UNESCO. [Audioconferencia]. Disponible en https://canal.uned.es/video/5a6f500fb1111f24408b45c3

García, L. (2021). COVID-19 y educación a distancia digital: preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 1–24. https://doi.org/10.5944/ried.24.1.28080

García, A. (2013). Proponiendo un concepto nuclear latente en educación: las Necesidades Educativas Personales. [Tesis doctoral]. Universidad Autónoma de Madrid, Madrid, España. Disponible en http://hdl.handle.net/10486/13254

García, M., Osegueda, G. y Álvarez, J. (2020). Educación inclusiva ante la crisis pandémica del COVID-19. Revista Ciencias de la Educación, (30), 1007–1022. Recuperado de http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/revista/56e/art06.pdf

Guzmán, A. (2021). Pedagogías emergentes para garantizar una educación inclusiva en tiempos de confinamiento. Revista Varela, 21(60), 180–186. Recuperado de http://www.revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/1298/2378

Infante, M. (2010). Desafíos de la Formación Docente: Inclusión Educativa. Estudios Pedagógicos, 36(1), 287–297. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052010000100016

Ligarretto, R. (Mayo 20, 2020). Educación virtual: realidad o ficción en tiempos de pandemia. Pesquisa Javeriana. [Online]. Disponible en https://www.javeriana.edu.co/pesquisa/educacion-virtual-realidad-o-ficcion-en-tiempos-de-pandemia/

Liasidou, A. (2014). Critical disability studies and socially just change in higher education. British Journal of Special Education, 2(41), 120–135. https://doi.org/10.1111/1467-8578.12063

López, M. (2021). Educación y socialización en el siglo XXI: del saber para hacer. Revista Inclusiones, 8(4), 265–276. Disponible en http://revistainclusiones.org/index.php/inclu/article/view/3095/3037

López, M. (2012). La escuela inclusiva: una oportunidad para humanizarnos. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 2(26), 131–160. Disponible en http://hdl.handle.net/11162/101178

Martín, J. (2021). El impacto de la pandemia de la COVID19 en los derechos humanos de las personas con discapacidad. Revista Latinoamericana en Discapacidad, Sociedad y Derechos Humanos, 2(4), 71–92. Disponible en http://redcdpd.net/revista/index.php/revista/article/viewFile/210/119

Parra, C. (2011). Educación inclusiva: un modelo de diversidad humana. Revista de educación y desarrollo social, 1(5), 139–150. Disponible en https://revistas.unimilitar.edu.co/index.php/reds/article/view/897

Picón, G., Rodríguez, N. y Oliveira, A. (2021). Prácticas de evaluación en entornos virtuales de aprendizaje durante la pandemia COVID-19 y elregreso a la presencialidad. Preprint. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.2690

Ramírez, W. Á. (2017). La inclusión: una historia de exclusión en el proceso de enseñanza aprendizaje. Cuadernos de Lingüística Hispánica, 4(30), 211–230. https://doi.org/10.19053/0121053X.n30.0.6195

Ramírez, M. y Guzmán, M. (2021). Educación inclusiva: desafíos en tiempos de pandemia. [Tesis de investigación]. Benemérita y Centenaria Escuela Normal del Estado de San Luis Potosí, San Luis Potosí, México. Disponible en https://repositorio.beceneslp.edu.mx/jspui/handle/20.500.12584/696

República de Colombia. MEN. (2021). Especial COVID-19. [Resoluciones normativas]. Disponible en https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-393894.html?_noredirect=1

República de Colombia. MEN. (29 de agosto de 2017). Por el cual se reglamenta en el marco de la educación inclusiva la atención educativa a la población con discapacidad. [Decreto 1421]. Disponible en https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-381928.html?_noredirect=1

Rivera, J. (2012). Fundamentos del sistema educativo nacional. Bogotá, D.C.: Editorial Magisterio.

Ruiz, F. (2021). Brecha digital en entornos educativos iberoamericanos en tiempos de pandemia. En, S. Olivero, Reflexiones pluridisciplinares en torno a la construcción de identidades, (pp. 422–422). Barcelona: Egregius. Disponible en https://hdl.handle.net/10630/2235

Schmelkes, S. (2021). Pandemia y educación. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 51(Especial), 7–12. https://doi.org/10.48102/rlee.2021.51.ESPECIAL.477

UNESCO. (2020). La educación en tiempos de Covid-19. Santiago: Cepal. Disponible en https://www.cepal.org/es/publicaciones/45904-la-educacion-tiempos-la-pandemia-covid-19

UNESCO. (2017). Guía para asegurar la inclusión y la equidad en educación. París: UNESCO. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0025/002595/259592s.pdf

UNESCO. UNICEF. Grupo Banco Mundial. (2021). El estado de la crisis educativa mundial: un camino hacia l a recuper ación. [Resumen Ejecutivo]. Washington, DC: Banco Internacional de Reconstrucción y Fomento / Banco Mundial, UNESCO y UNICEF. Recuperado de https://www.unicef.org/media/112166/file/The%20State%20of%20the%20Global%20Education%20Crisis.pdf

Vercellino, S. (Septiembre, 2020). Educación inclusiva y condiciones de escolarización: aportes para pensar el aparato escolar en tiempos de pandemia. Presentado al I Simposio Latinoamericano y Caribeño en investigación sobre educación inclusiva, CELEI, Santiago de Chile, Chile. Disponible en https://rid.unrn.edu.ar/handle/20.500.12049/6030

Published

2022-01-24

How to Cite

Cruz-Picón, P. E., & Hernández-Correa, L. J. (2022). Inclusive education in the school contextualized since the pandemic. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 13(1), 255–268. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.13.1.2022.15