Inclusive education in the school contextualized since the pandemic
DOI:
https://doi.org/10.17981/cultedusoc.13.1.2022.15Keywords:
Inclusive education, Education system, Pandemic, School, EducationAbstract
Introduction: Today’s society and school systems have been put to the test by the Pandemic. In this sense, inclusive education has not been immune to this problem and is in a situation of possible vulnerability. Objective: Reflect on the pedagogical relevance of inclusive learning, its usefulness and applicability in the classroom in time of COVID-19. Methodology: It is framed in the qualitative approach using the type of hermeneutical research. The applied technique was based on the analytical review of the documentary record, so that, by this means, the direct analysis of several documents was carried out, which allow defining the conception, relevance, status and applicability of inclusive education in school from the context of the pandemic. Results and discussion: The risk of educational exclusion is evident, as international organizations have been monitoring it: the health crisis, linked to the deficit and economic inflation can maximize the vulnerability of students. Conclusion: The health emergency can create a space of opportunity to rethink, reflect, analyze and debate how emergency educational programs affect children and young people with special needs.
Downloads
References
Agell, M., Sala, G. y Torrent, J. (2009). Participación de todo el alumnado, éxito y mejora de la escuela. Análisis de las barreras más relevantes y cómo superarlas. En, C. Giné (Coord.), Cuadernos de Educación (p. 63–80). Barcelona: ICE/Horsori.
Ainscow, M. (2001). Desarrollo de escuelas inclusivas. Madrid: Editorial Narcea.
Andrade-Rivera, G. (2021). Cómo ha sido el proceso de inclusión en la educación durante este tiempo de pandemia con los estudiantes con necesidades educativas especiales. Revista científica Dominio de las Ciencias, 7(2), 1088–1099. https://doi.org/10.23857/pocaip
Ascorra, P., Carrasco, C., López, V. & Morales, M. (2019). Policies for school climate in an era of accountability. Education Policy Analysis Archives, 5(6), 1–25. https://doi.org/10.14507/epaa.27.3526
Beneke, M. & Cheatham, G. (2015). Inclusive, democratic family–professional partnerships: (Re)conceptualizing culture and language in teacher preparation. Topics in Early Childhood Special Education, 35(4), 234–244. https://doi.org/10.1177%2F0271121415581611
BID. (2020). ¿Como garantizar la educacion inclusiva en emergencia para estudiantes con discapacidad? La educación en tiempos del coronavirus: Los sistemas educativos de América Latina y el Caribe. [Online]. Recuperado de https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/Como-garantizar-la-educacion-inclusiva-en-emergencia-para-estudiantes-con-discapacidad.pdf
Blanco, R. (2008). Marco conceptual sobre la educación inclusiva. Presentado en la 48 reunión sobre La educación inclusiva: el camino hacia el futuro. Aportes a las discusiones de los talleres de la Conferencia Internacional de Educación. Oficina Internacional de Educación (pp. 5–15). Ginebra: UNESCO. Recuperado de http://www.ibe.unesco.org/fileadmin/user_upload/Policy_Dialogue/48th_ICE/CONFINTED_48_Inf_2__Spanish.pdf
Booth, T. y Ainscow, M. (2015). Guía para la Educación Inclusiva. Desarrollando el aprendizaje y la participación en los centros escolares. Madrid: OEI. Recuperado de https://downgalicia.org/wp-content/uploads/2018/01/Guia-para-la-Educacion-Inclusiva.pdf
Corral, D. y De Juan, J. (2021). La educación al descubierto tras la pandemia del COVID-19. Carencias y retos. Aularia Revista Digital de Comunicación, 10(1), 21–28. Recuperado de https://www.aularia.org/lib/pdf/Aularia_19.pdf
Cortes, A. Y. (2017). ¿Educación inclusiva dentro de la exclusión? [Tesis de Maestría]. Universidad de los Andes, Bogotá, D.C., Colombia. Disponible en https://repositorio.uniandes.edu.co/bitstream/handle/1992/17521/u713771.pdf?sequence=1&isAllowed=y
De León, J. (2017). La influencia de las actitudes de los profesores en el proceso de enseñanza-aprendizaje de los alumnos con necesidades educativas especiales en República Dominicana. [Tesis doctoral]. Universidad del País Vasco, Lejona, España. Disponible en https://addi.ehu.es/bitstream/handle/10810/26953/TESIS_LE%C3%93N_LOPEZ_JESUS%20MARIA%20de.pdf?sequence=1
Díez-Palomar, J. y Flecha, R. (2010). Comunidades de Aprendizaje: un proyecto de transformación social y educativa. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 67(24), 19–30. Disponible en https://recyt.fecyt.es/index.php/RIFOP/index
Echeita, G. (2020). La Pandemia del Covid-19. ¿Una Oportunidad para Pensar en Cómo Hacer más Inclusivos Nuestros Sistemas Educativos? Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(1), 7–16. Disponible en https://revistas.uam.es/riejs/article/download/12152/12024/0
Erazo, N., Guacales, M., Huertas, D., Insuasti, D. y Lasso, R. (2021). Educación inclusiva: ¿están o no preparadas las instituciones educativas para este reto? Revista Huellas, 1(13), 1–9. Disponible en https://revistas.udenar.edu.co/index.php/rhuellas/article/view/6302
Fundación Mis Talentos. (2020). Educar en tiempos de pandemia. Parte 4: Recomendaciones para gestionar la diversidad. Santiago: Mis Talentos. Recuperado de http://educacion2020.cl/wp-content/uploads/2020/06/Orientaciones_documento4.pdf
Galván, E. (2019). La educación inclusiva, una inversión de futuro. Voces. Monográfico sobre Educación inclusiva, (436), 2–3. Recuperado de https://www.plenainclusion.org/sites/default/files/voces-monografico-educacion-2019.pdf
Galván, E. (2017). Investigación, transferencia, educación. Cátedras UNESCO. [Audioconferencia]. Disponible en https://canal.uned.es/video/5a6f500fb1111f24408b45c3
García, L. (2021). COVID-19 y educación a distancia digital: preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1), 1–24. https://doi.org/10.5944/ried.24.1.28080
García, A. (2013). Proponiendo un concepto nuclear latente en educación: las Necesidades Educativas Personales. [Tesis doctoral]. Universidad Autónoma de Madrid, Madrid, España. Disponible en http://hdl.handle.net/10486/13254
García, M., Osegueda, G. y Álvarez, J. (2020). Educación inclusiva ante la crisis pandémica del COVID-19. Revista Ciencias de la Educación, (30), 1007–1022. Recuperado de http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/revista/56e/art06.pdf
Guzmán, A. (2021). Pedagogías emergentes para garantizar una educación inclusiva en tiempos de confinamiento. Revista Varela, 21(60), 180–186. Recuperado de http://www.revistavarela.uclv.edu.cu/index.php/rv/article/view/1298/2378
Infante, M. (2010). Desafíos de la Formación Docente: Inclusión Educativa. Estudios Pedagógicos, 36(1), 287–297. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052010000100016
Ligarretto, R. (Mayo 20, 2020). Educación virtual: realidad o ficción en tiempos de pandemia. Pesquisa Javeriana. [Online]. Disponible en https://www.javeriana.edu.co/pesquisa/educacion-virtual-realidad-o-ficcion-en-tiempos-de-pandemia/
Liasidou, A. (2014). Critical disability studies and socially just change in higher education. British Journal of Special Education, 2(41), 120–135. https://doi.org/10.1111/1467-8578.12063
López, M. (2021). Educación y socialización en el siglo XXI: del saber para hacer. Revista Inclusiones, 8(4), 265–276. Disponible en http://revistainclusiones.org/index.php/inclu/article/view/3095/3037
López, M. (2012). La escuela inclusiva: una oportunidad para humanizarnos. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 2(26), 131–160. Disponible en http://hdl.handle.net/11162/101178
Martín, J. (2021). El impacto de la pandemia de la COVID19 en los derechos humanos de las personas con discapacidad. Revista Latinoamericana en Discapacidad, Sociedad y Derechos Humanos, 2(4), 71–92. Disponible en http://redcdpd.net/revista/index.php/revista/article/viewFile/210/119
Parra, C. (2011). Educación inclusiva: un modelo de diversidad humana. Revista de educación y desarrollo social, 1(5), 139–150. Disponible en https://revistas.unimilitar.edu.co/index.php/reds/article/view/897
Picón, G., Rodríguez, N. y Oliveira, A. (2021). Prácticas de evaluación en entornos virtuales de aprendizaje durante la pandemia COVID-19 y elregreso a la presencialidad. Preprint. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.2690
Ramírez, W. Á. (2017). La inclusión: una historia de exclusión en el proceso de enseñanza aprendizaje. Cuadernos de Lingüística Hispánica, 4(30), 211–230. https://doi.org/10.19053/0121053X.n30.0.6195
Ramírez, M. y Guzmán, M. (2021). Educación inclusiva: desafíos en tiempos de pandemia. [Tesis de investigación]. Benemérita y Centenaria Escuela Normal del Estado de San Luis Potosí, San Luis Potosí, México. Disponible en https://repositorio.beceneslp.edu.mx/jspui/handle/20.500.12584/696
República de Colombia. MEN. (2021). Especial COVID-19. [Resoluciones normativas]. Disponible en https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-393894.html?_noredirect=1
República de Colombia. MEN. (29 de agosto de 2017). Por el cual se reglamenta en el marco de la educación inclusiva la atención educativa a la población con discapacidad. [Decreto 1421]. Disponible en https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-381928.html?_noredirect=1
Rivera, J. (2012). Fundamentos del sistema educativo nacional. Bogotá, D.C.: Editorial Magisterio.
Ruiz, F. (2021). Brecha digital en entornos educativos iberoamericanos en tiempos de pandemia. En, S. Olivero, Reflexiones pluridisciplinares en torno a la construcción de identidades, (pp. 422–422). Barcelona: Egregius. Disponible en https://hdl.handle.net/10630/2235
Schmelkes, S. (2021). Pandemia y educación. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 51(Especial), 7–12. https://doi.org/10.48102/rlee.2021.51.ESPECIAL.477
UNESCO. (2020). La educación en tiempos de Covid-19. Santiago: Cepal. Disponible en https://www.cepal.org/es/publicaciones/45904-la-educacion-tiempos-la-pandemia-covid-19
UNESCO. (2017). Guía para asegurar la inclusión y la equidad en educación. París: UNESCO. Recuperado de http://unesdoc.unesco.org/images/0025/002595/259592s.pdf
UNESCO. UNICEF. Grupo Banco Mundial. (2021). El estado de la crisis educativa mundial: un camino hacia l a recuper ación. [Resumen Ejecutivo]. Washington, DC: Banco Internacional de Reconstrucción y Fomento / Banco Mundial, UNESCO y UNICEF. Recuperado de https://www.unicef.org/media/112166/file/The%20State%20of%20the%20Global%20Education%20Crisis.pdf
Vercellino, S. (Septiembre, 2020). Educación inclusiva y condiciones de escolarización: aportes para pensar el aparato escolar en tiempos de pandemia. Presentado al I Simposio Latinoamericano y Caribeño en investigación sobre educación inclusiva, CELEI, Santiago de Chile, Chile. Disponible en https://rid.unrn.edu.ar/handle/20.500.12049/6030
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.