Relationship between the use of technological devices and daytime sleepiness. A study associated with academic performance in adolescents

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.12.2.2021.13

Keywords:

Devices, Technology, Daytime sleepiness, Academic performance, Adolescence

Abstract

The use of technological devices in students in the night time slot is related to academic performance, so the objective of this article is to analyze this problem that by displacing sleep, daytime sleepiness is evidenced, affecting academic performance in adolescents. The study is developed with a sample of 201 high school students from an Educational Institution in Valledupar, Cesar Department, Colombia. The theoretical-conceptual approach used is multidisciplinary. The paradigm is quantitative, with a transectional, non-experimental, correlational design. The findings include that 68.2% of the population presented levels of drowsiness when using technological devices between 3 and 6 hours after 7:00 p.m. The students who declared that they always present drowsiness in the classroom have an academic performance below those who responded, I don’t feel sleepy. It is concluded on the need to implement strategies for monitoring and modeling the practices of adequate use of technological devices in adolescents with the participation of their parents, given that a tendency to change the chronotype from morning to evening was identified, which has effects collateral neuropsychological.

 

 

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Francis Yrama Araque-Barboza, Universidad Metropolitana. Barranquilla (Colombia)

Sociologist. Magister. Doctor in Human Sciences. Professor at undergraduate, graduate, and doctoral levels. Coordinator, Research Area, Psychology Program, Universidad Metropolitana (Colombia). Senior Researcher (Minciencias, Colombia). ORCID: 0000-0001-7420-520X

Elisama Beltrán-De La Rosa, Universidad Metropolitana. Barranquilla (Colombia)

Psychologist Universidad Metropolitana (Colombia). Post-gradual at universities in Colombia, Europe and United States (Studying). Researcher (Minciencias, Colombia). Researches in the clinical area, HIV baseline, chronic and orphan diseases. Orcid: 0000-0002-3119-2944

Olaiza Lobato-Pérez, Universidad Metropolitana. Barranquilla (Colombia)

Psychologist. Universidad Nacional Abierta y a Distancia (Colombia), Cognitive Neurorehabilitation and Researcher. Master in Health Sciences (Studying), Universidad Metropolitana (Colombia). ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7428-7268

 

References

Aguilar, L., Caballero, S., Ormea, V., Salazar, G., Loayza, L. & Muñoz, A. (2017). La importancia del sueño en el aprendizaje: visos desde la perspectiva de la neurociencia. Avances en Psicología, 25(2), 129–137. Recuperado de http://revistas.unife.edu.pe/index.php/avancesenpsicologia/article/view/349/80

Araya-Pizarro, S. C. y Espinoza, L. (2020). Aportes desde las neurociencias para la comprensión de los procesos de aprendizaje en los contextos educativos. Propósitos y Representaciones, 8(1), 1–10. https://dx.doi.org/10.20511/pyr2020.v8n1.312

Castro-Sánchez, M., Zurita-Ortega, F., Martínez-Martínez, A., Chacón-Cuberos, R. y

Espejo-Gárces, T. (2016). Clima motivacional de los adolescentes y su relación con el género, la práctica de actividad física, la modalidad deportiva, la práctica deportiva federada y la actividad física familiar. RICYDE, 12(45), 262–277. http://dx.doi.org/10.5232/ricyde2016.04504

Dewald, J. F., Meijer, A. M., Oort, F. J., Kerkhof, G. A. & Bögels, S. M. (2010). The influence of sleep quality, sleep duration and sleepiness on school performance in children and adolescents: a meta-analytic review. Sleep medicine reviews, 14(3), 179–189. https://doi.org/10.1016/j.smrv.2009.10.004

Díaz-Vicario, A., Mercader, C. y Gairín, J. (2019). Uso problemático de las TIC en adolescentes. Redie, 21, e071–e0711. https://doi.org/10.24320/redie.2019.21.e07.1882

Gutiérrez, D. (2012). Privación crónica de sueño en adolescentes universitarios y su influencia en el rendimiento académico. [Monografia]. Universidad Militar Nueva Granada, Bogotá, D.C., Colombia. Recuperado de http://repository.unimilitar.edu.co/bitstream/10654/9960/2/GutierrezDiazDianaPaol a2012.pdf

Laberge, L., Petit, D., Simard, C., Vitaro, F., Tremblay, R. & Montplaisir, J. (2001). Development of sleep patterns in early adolescence. Journal of Sleep Research, 10(1), 59–67. https://doi.org/10.1046/j.1365-2869.2001.00242.x

Lira, D. y Custodio, N. (2018). Los trastornos del sueño y su compleja relación con las funciones cognitivas. Revista de Neuro-Psiquiatría, 81(1), 20–28. https://doi.org/10.20453/rnp.v81i1.3270

Lugo, A. (2019). El rendimiento académico y el sueño en la Educación Media Superior: el caso de un bachillerato en Ciudad Juárez. [Tesis de Posgrado]. Universidad Autónoma de Ciudad de Juárez, México. Recuperado de http://erecursos.uacj.mx/bitstream/handle/20.500.11961/5528/tesis%20final-2019-alr-171403.pdf?sequence=1&isallowed=y

Masalán, M., Sequeida, J. y Ortiz, M. (2013). Sueño en escolares y adolescentes, su importancia y promoción a través de programas educativos. Revista Chilena de Pediatría, 84(5), 554–564. http://dx.doi.org/10.4067/S0370-41062013000500012

Murray, J. (2015). Escala de Somnolencia de Epworth (ESS-CHAD). [Online]. Disponible en https://www.merckmanuals.com/medical-calculators/EpworthSleepScale-es.htm

Melendro, M., García, F., & Goig, R. (2016). El uso de las tic en el ocio y la formación de los jóvenes vulnerables. Revista Española de Pedagogía, 74(263), 71–89. Disponible en https://revistadepedagogia.org/lxxiv/no-263/el-uso-de-las-tic-en-el-ocio-y-la-formacionde-los-jovenes-vulnerables/101400009802/

Orozco-García, M., Vásquez-Rizo, F. y Gabalán-Coello, J. (2020). Incorporación, uso y apropiación social de las TIC para una educación de calidad. Una propuesta. Cultura Educación y Sociedad, 12(1), 47–62. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.12.1.2021.04

Pastrana M. G., Salgado M. E. y González, E. S. (2019). Repercusiones cognitivo-conductuales de la práctica del vamping en adolescentes de décimo grado del Instituto Reino de Suecia de Estelí, período 2018-2019. [Tesis de Pregrado]. Universidad Nacional Autónoma de Nicaragua, Nicaragua. Disponible en https://repositorio.unan.edu.ni/11386/

Pedrero-Pérez E. J., Mora-Rodríguez, C., Rodríguez-Gómez, R., Benítez-Robredo, M. T., Franco A. O., González-Robledo, L. y Méndez-Gago, S. (2019). Síntomas prefrontales asociados al uso problemático de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en adolescentes. Revista internacional de psicología clínica y de la salud, 27(2), 257–273. Recuperado de https://www.behavioralpsycho.com/wp-content/uploads/2019/10/05.Pedrero-27-2oa.pdf

República de Colombia. DANE. (2019). Indicadores básicos de TIC en Hogares. [Boletín Técnico]. Disponible en https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/tecnologia-e-innovacion/tecnologias-de-la-informacion-y-las-comunicaciones-tic/indicadores-basicos-de-tic-en-hogares

República de Colombia. Ministerio de Salud. (4 de octubre de 1993). Por la cual se establecen las normas científicas, técnicas y administrativas para la investigación en salud. [Resolución 8430]. Recuperado de https://www.urosario.edu.co/Escuela-Medicina/Investigacion/Documentos-de-interes/Files/resolucion_008430_1993.pdf

Ríos-Flórez, J. A., López-Gutiérrez, C. R. y Escudero-Corrales, C. (2019). Cronobiología del sueño y su influencia en la función cerebral. Cuadernos de Neuropsicología, 13(1), 12–33. Disponible en https://www.cnps.cl/index.php/cnps/article/view/351

Rivoir, A. L. y Morales, M. J. (2019). Tecnologías digitales: miradas críticas de la apropiación en América Latina. Buenos Aires: CLACSO. Recuperado de http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20191128031455/Tecnologias-digitales.pdf

Ruiz, C. (2017). Instrumentos de Investigación Educativa. Procedimientos para su Diseño y Validación. Barquisimeto. Editorial Brujas.

Santillán, E., Segovia, S. y Saigua, V. (2020). Relación de la duración del sueño y rendimiento académico en alumnos de la Unidad de Admisión y Nivelación. La Ciencia Al Servicio de la Salud, 11(1), 16–24. Disponible en http://revistas.espoch.edu.ec/index.php/cssn/article/view/465

Sánchez, L., Crespo, G., Aguilar, R., Bueno, F.-J.., Benavent, R. y Valderrama, J. (2015). Los Adolescentes y las Tecnologías de la tecnología y la Comunicación (Tic). Valencia: Ayuntamiento de Valencia. Recuperado de: http://digital.csic.es/bitstream/10261/132633/1/TICPadres.pdf

Santamaría P. y Fernández, I. (2009). Test de Inteligencia Breve de Reynolds RIST. Madrid: TEA Ediciones. Recuperado de http://www.web.teaediciones.com/Ejemplos/Extracto_manual_RIAS_RIST.pdf

Shochat, T., Flint-Bretler, O. & Tzischinsky, O. (2010). Sleep patterns, electronic media exposure and daytime sleep-related behaviours among Israeli adolescents. Acta Pædiatrica, Referencias, 99, 1396–1400. https://doi.org/10.1111/j.1651-2227.2010.01821.x

Suardiaz-Muro, M., Morante-Ruiz, M., Ortega-Moreno, M., Ruiz, M. A., Martín-Plasencia, P. y Vela-Bueno, A. (2020). Sueño y rendimiento académico en estudiantes universitarios: XSArevisión sistemática. Revista de Neurología, 43(53), 2–22. Recuperado de https://www.svnps.org/wp-content/uploads/2020/09/rendimientoby020043.pdf

Torres, V. y Monteghirfo, R. (2011). Trastornos del sueño. Archivos de Medicina Interna, 33(Supl 1), S01–S46. Disponible en https://biblat.unam.mx/es/revista/archivos-de-medicina-interna/articulo/trastornos-del-sueno

Zuluaga, M. (2019). Un campus amigable con el planeta. Revista Universidad EAFIT, 54(173), 26–29. https://publicaciones.eafit.edu.co/index.php/revista-universidad-eafit/article/view/5731

Published

2021-07-01

How to Cite

Araque-Barboza, F. Y., Beltrán-De La Rosa, E., & Lobato-Pérez, O. (2021). Relationship between the use of technological devices and daytime sleepiness. A study associated with academic performance in adolescents. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 12(2), 223–240. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.12.2.2021.13