Sports preferences by university students in Medellin, Colombia
DOI:
https://doi.org/10.17981/cultedusoc.13.2.2022.07Keywords:
University sport, Sport and health, Quality of life, Sports preferenceAbstract
Introduction: Determining sports taste is of interest to both government entities and private entities, in order to program activities that promote the well-being of the community. Objective: To analyze the sports preferences of university students in the city of Medellín (Colombia). Methodology: Cross-sectional comparative descriptive research, applying a structured survey on the five-point Likert scale, where the sample size was 1 226 students of both sexes, selected in a multi-stage manner from a target population of 213 575 enrolled in university centers. The multivariate technique of variance and factor analysis was used by the method of main components with oblimin rotation, incorporating the polychoric matrix and establishing the number of components through a parallel analysis. Results and discussion: There is evidence of a highly significant difference between the sexes (p < 0.001) regarding the taste for sports; The sports with the greatest acceptance were soccer, basketball, volleyball, swimming, cycling, skating; and with less preference wrestling, golf, badminton, petanque and canoeing. Conclusions: The sports inclination is related to sex and the type of university, where men like collective activities and women of an individual nature. Students from private universities are correlated with sports that require greater economic investment for their practice.
Downloads
References
Bailey, R., Cope, E. & Parnell, D. (2015). Realising the Benefits of Sports and Physical Activity: The Human Capital Model. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación Federación Española de Asociaciones de Docentes de Educación Física, 28, 147–154. https://doi.org/10.47197/retos.v0i28.34945
Barbeira, S., Navarro, R. y Rodríguez, J. (2017). Hábitos deportivos y de actividad física en escolares de educación primaria en función de la edad y el género. Orientaciones desde del área de didáctica de la educación física. EmásF. Revista Digital de Educación Física, 44, 94–111. http://emasf2.webcindario.com/EmasF_44.pdf
Barbosa, S. y Urrea, A. (2018). Influencia del deporte y la actividad física en el estado de salud físico y mental: una revisión bibliográfica. Revista Katharsis, 25, 141–159. https://revistas.iue.edu.co/index.php/katharsis/article/view/1023
Beltrán, L. (2015). Preferencias deportivas de los estudiantes del programa deportivo – formativo en la Universidad Militar sede calle 100. [Trabajo grado, Universidad Militar Nueva Granada]. Repositorio UMNG. https://repository.unimilitar.edu.co/handle/10654/13923
Frömel, K., Groffik, D., Kudláček, M., Šafár, M., Zwierzchowska, A. & Mitáš, J. (2022). The Differences in Physical Activity Preferences and Practices among High versus Low Active Adolescents in Secondary Schools. Sustainability, 14(2), 1–14. https://doi.org/10.3390/su14020891
Gallego, B. (2014). La igualdad de género en la práctica deportiva y su contribución a la educación para la ciudadanía y la democracia. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 5(3), 191–203. https://jett.labosfor.com/index.php/jett/article/view/384
Galvis, C. J., y Uscátegui, S. D. (2018). Uso del tiempo libre y preferencias deportivas en estudiantes de cultura física, deporte y recreación. [Trabajo grado]. Universidad Santo Tomás de Aquino, Bucaramanga, Colombia. https://repository.usta.edu.co/handle/11634/12696
García, E. y García, S. (2015). Preferencias deportivas y tiempo de práctica en escolares de 10 a 12 años de la región de Murcia. Trances. Revista Transmisión del Conocimiento Educativo y de la Salud, 7(6), 823–834. https://fb39c223-56a9-4ed3-91f4-073579bde094.filesusr.com/ugd/fa6be1_13d2388aaf4d4a30a0c1ba4bdfc42616.pdf
Guerra, J., Gutiérrez, M., Zavala, M., Singre, J., Goosdenovich, D. y Romero, E. (2017). Relación entre ansiedad y ejercicio físico. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 36(2), 169–177. https://www.medigraphic.com/pdfs/revcubinvbio/cib-2017/cib172u.pdf
Khan, S., Khan, I., Farhatullah, Farooq, J., Riaz, A. & Nasrullah, S. (2014). The Importance of Sports and the Role of the Institutional Head. Information and Knowledge Management, 4(11), 84–87. https://www.iiste.org/Journals/index.php/IKM/article/view/17215/17651
Kudlacek, M. (2021). Individual vs. Team Sports—What’s the Better Strategy for Meeting PA Guidelines in Children? International Journal Environmental Research and Public Health, 18, 12–74. https://doi.org/10.3390/ijerph182212074
Kudláček, M. (2008). Sport preferences survey – future of martial arts. Archives of Budo, 4, 101–105. http://files.4medicine.pl/download.php?cfs_id=1149
Malm, C., Jakobsson, J. & Isaksson, A. (2019). Physical activity and sports—Real health benefits: A review with insight into the public health of Sweden. Sports, 7(5), 1–28. https://doi.org/10.3390/sports7050127
Majerič, M. (2016). The Importance of Sport in Students’ Lives and the Frequency of Sport Participation Among Students - Gender Differences. Sport Mont, 14(2), 3–6. http://www.sportmont.ucg.ac.me/?sekcija=article&artid=1337
Martínez, J. y García, A. (2000). El deporte, otras vertientes y la diversidad de sus clasificaciones. Lúdica Pedagógica, 4, 1–12. https://doi.org/10.17227/ludica.num4-2747
Martínez, A. J., Gallardo, A. M., García, M. y Segarra, E. (2018). Análisis de la participación de los escolares (9-18 años) en el programa de promoción deportiva de la Región de Murcia. Journal of Sport and Health Research, 10(1), 101–116. http://www.journalshr.com/index.php/issues/2018/67-vol-10-n1-january-april-2018
Ramírez, W., Vinaccia, S. y Ramón, G. (2004). El impacto de la actividad física y el deporte sobre la salud, la cognición, la socialización y el rendimiento académico: una revisión teórica. Revista de Estudios Sociales, (18), 67–75. https://doi.org/10.7440/res18.2004.06
Razali, R. y Sadek, M. (2012, 22-24 March). Relationship between sport preferences and personality among athletes in Malaysian games 2010. [Conference]. 1st PHASES. Quezon City, Filipinas. https://phases2012conference.weebly.com/
Reino de España. MECD. (2015). Encuesta de hábitos deportivos en España 2015. MECD. https://doi.org/10.4438/030-15-401-3
Rojas, P. (2018). Deportes e ídolos deportivos. Un estudio de caso con niños cordobeses de primaria. Lecturas: Educación Física y Deportes, 23(246), 12–26. https://efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/article/view/122
Seclén-Palacín, J. y Jacoby, E. (2003). Factores sociodemográficos y ambientales asociados con la actividad física deportiva en la población urbana del Perú. Revista Panamericana de Salud Pública, 14(4), 255–264. https://iris.paho.org/handle/10665.2/8316
Tejero-González, C. (2016). Sobre la importancia del deporte como acción política: Razones y medidas de gobernanza. Cultura, Ciencia y Deporte, 11(31), 5–6. https://doi.org/10.12800/ccd.v11i31.637
Usan, P. y Salavera, C. (2017). Influencia de la motivación hacia el deporte en el consumo de alcohol, tabaco y cannabis de adolescentes escolares. Actualidades en Psicología, 31(122), 119–131. https://doi.org/10.15517/ap.v31i122.27980
Vute, R., y Goltnik, A. (2009). Analysis of sport preferences among 13– 21year old youth with physical disabilities in Slovenia. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica, 39(2), 59–71. https://www.gymnica.upol.cz/pdfs/gym/2009/02/07.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.