Sports preferences by university students in Medellin, Colombia

Authors

  • Luis Fernando Restrepo-Betancur Universidad de Antioquia. Medellín (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.13.2.2022.07

Keywords:

University sport, Sport and health, Quality of life, Sports preference

Abstract

Introduction: Determining sports taste is of interest to both government entities and private entities, in order to program activities that promote the well-being of the community. Objective: To analyze the sports preferences of university students in the city of Medellí­n (Colombia). Methodology: Cross-sectional comparative descriptive research, applying a structured survey on the five-point Likert scale, where the sample size was 1 226 students of both sexes, selected in a multi-stage manner from a target population of 213 575 enrolled in university centers. The multivariate technique of variance and factor analysis was used by the method of main components with oblimin rotation, incorporating the polychoric matrix and establishing the number of components through a parallel analysis. Results and discussion: There is evidence of a highly significant difference between the sexes (p < 0.001) regarding the taste for sports; The sports with the greatest acceptance were soccer, basketball, volleyball, swimming, cycling, skating; and with less preference wrestling, golf, badminton, petanque and canoeing. Conclusions: The sports inclination is related to sex and the type of university, where men like collective activities and women of an individual nature. Students from private universities are correlated with sports that require greater economic investment for their practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luis Fernando Restrepo-Betancur, Universidad de Antioquia. Medellín (Colombia)

Specialist in Statistics and Biomathematics. Professor at the Universidad de Antioquia (Colombia). Works in the areas of experimental design, probability and multivariate analysis. ORCID: http://orcid.org/0000-0002-8583-5028

References

Bailey, R., Cope, E. & Parnell, D. (2015). Realising the Benefits of Sports and Physical Activity: The Human Capital Model. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación Federación Española de Asociaciones de Docentes de Educación Física, 28, 147–154. https://doi.org/10.47197/retos.v0i28.34945

Barbeira, S., Navarro, R. y Rodríguez, J. (2017). Hábitos deportivos y de actividad física en escolares de educación primaria en función de la edad y el género. Orientaciones desde del área de didáctica de la educación física. EmásF. Revista Digital de Educación Física, 44, 94–111. http://emasf2.webcindario.com/EmasF_44.pdf

Barbosa, S. y Urrea, A. (2018). Influencia del deporte y la actividad física en el estado de salud físico y mental: una revisión bibliográfica. Revista Katharsis, 25, 141–159. https://revistas.iue.edu.co/index.php/katharsis/article/view/1023

Beltrán, L. (2015). Preferencias deportivas de los estudiantes del programa deportivo – formativo en la Universidad Militar sede calle 100. [Trabajo grado, Universidad Militar Nueva Granada]. Repositorio UMNG. https://repository.unimilitar.edu.co/handle/10654/13923

Frömel, K., Groffik, D., Kudláček, M., Šafár, M., Zwierzchowska, A. & Mitáš, J. (2022). The Differences in Physical Activity Preferences and Practices among High versus Low Active Adolescents in Secondary Schools. Sustainability, 14(2), 1–14. https://doi.org/10.3390/su14020891

Gallego, B. (2014). La igualdad de género en la práctica deportiva y su contribución a la educación para la ciudadanía y la democracia. Journal for Educators, Teachers and Trainers, 5(3), 191–203. https://jett.labosfor.com/index.php/jett/article/view/384

Galvis, C. J., y Uscátegui, S. D. (2018). Uso del tiempo libre y preferencias deportivas en estudiantes de cultura física, deporte y recreación. [Trabajo grado]. Universidad Santo Tomás de Aquino, Bucaramanga, Colombia. https://repository.usta.edu.co/handle/11634/12696

García, E. y García, S. (2015). Preferencias deportivas y tiempo de práctica en escolares de 10 a 12 años de la región de Murcia. Trances. Revista Transmisión del Conocimiento Educativo y de la Salud, 7(6), 823–834. https://fb39c223-56a9-4ed3-91f4-073579bde094.filesusr.com/ugd/fa6be1_13d2388aaf4d4a30a0c1ba4bdfc42616.pdf

Guerra, J., Gutiérrez, M., Zavala, M., Singre, J., Goosdenovich, D. y Romero, E. (2017). Relación entre ansiedad y ejercicio físico. Revista Cubana de Investigaciones Biomédicas, 36(2), 169–177. https://www.medigraphic.com/pdfs/revcubinvbio/cib-2017/cib172u.pdf

Khan, S., Khan, I., Farhatullah, Farooq, J., Riaz, A. & Nasrullah, S. (2014). The Importance of Sports and the Role of the Institutional Head. Information and Knowledge Management, 4(11), 84–87. https://www.iiste.org/Journals/index.php/IKM/article/view/17215/17651

Kudlacek, M. (2021). Individual vs. Team Sports—What’s the Better Strategy for Meeting PA Guidelines in Children? International Journal Environmental Research and Public Health, 18, 12–74. https://doi.org/10.3390/ijerph182212074

Kudláček, M. (2008). Sport preferences survey – future of martial arts. Archives of Budo, 4, 101–105. http://files.4medicine.pl/download.php?cfs_id=1149

Malm, C., Jakobsson, J. & Isaksson, A. (2019). Physical activity and sports—Real health benefits: A review with insight into the public health of Sweden. Sports, 7(5), 1–28. https://doi.org/10.3390/sports7050127

Majerič, M. (2016). The Importance of Sport in Students’ Lives and the Frequency of Sport Participation Among Students - Gender Differences. Sport Mont, 14(2), 3–6. http://www.sportmont.ucg.ac.me/?sekcija=article&artid=1337

Martínez, J. y García, A. (2000). El deporte, otras vertientes y la diversidad de sus clasificaciones. Lúdica Pedagógica, 4, 1–12. https://doi.org/10.17227/ludica.num4-2747

Martínez, A. J., Gallardo, A. M., García, M. y Segarra, E. (2018). Análisis de la participación de los escolares (9-18 años) en el programa de promoción deportiva de la Región de Murcia. Journal of Sport and Health Research, 10(1), 101–116. http://www.journalshr.com/index.php/issues/2018/67-vol-10-n1-january-april-2018

Ramírez, W., Vinaccia, S. y Ramón, G. (2004). El impacto de la actividad física y el deporte sobre la salud, la cognición, la socialización y el rendimiento académico: una revisión teórica. Revista de Estudios Sociales, (18), 67–75. https://doi.org/10.7440/res18.2004.06

Razali, R. y Sadek, M. (2012, 22-24 March). Relationship between sport preferences and personality among athletes in Malaysian games 2010. [Conference]. 1st PHASES. Quezon City, Filipinas. https://phases2012conference.weebly.com/

Reino de España. MECD. (2015). Encuesta de hábitos deportivos en España 2015. MECD. https://doi.org/10.4438/030-15-401-3

Rojas, P. (2018). Deportes e ídolos deportivos. Un estudio de caso con niños cordobeses de primaria. Lecturas: Educación Física y Deportes, 23(246), 12–26. https://efdeportes.com/efdeportes/index.php/EFDeportes/article/view/122

Seclén-Palacín, J. y Jacoby, E. (2003). Factores sociodemográficos y ambientales asociados con la actividad física deportiva en la población urbana del Perú. Revista Panamericana de Salud Pública, 14(4), 255–264. https://iris.paho.org/handle/10665.2/8316

Tejero-González, C. (2016). Sobre la importancia del deporte como acción política: Razones y medidas de gobernanza. Cultura, Ciencia y Deporte, 11(31), 5–6. https://doi.org/10.12800/ccd.v11i31.637

Usan, P. y Salavera, C. (2017). Influencia de la motivación hacia el deporte en el consumo de alcohol, tabaco y cannabis de adolescentes escolares. Actualidades en Psicología, 31(122), 119–131. https://doi.org/10.15517/ap.v31i122.27980

Vute, R., y Goltnik, A. (2009). Analysis of sport preferences among 13– 21year old youth with physical disabilities in Slovenia. Acta Universitatis Palackianae Olomucensis. Gymnica, 39(2), 59–71. https://www.gymnica.upol.cz/pdfs/gym/2009/02/07.pdf

Published

2022-07-24

How to Cite

Restrepo-Betancur, L. F. (2022). Sports preferences by university students in Medellin, Colombia. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 13(2), 127–142. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.13.2.2022.07