Causes of school failure in contexts of sociocultural vulnerability from the teaching perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.12.1.2021.21

Keywords:

Educational inequality, School failure, Social representations

Abstract

Latin America is characterized by being an unequal region, with high levels of social exclusion and educational inequality. From this reference, the article systematizes the explanatory hypotheses elaborated by teachers about the causes of stratification in educational results. A qualitative methodological approach is proposed, of an exploratory, descriptive and interpretive nature, based on the case study, from which the social representations of teachers about the causes of school failure are studied, in a school with a vulnerable sociocultural context in Montevideo (Uruguay). School failure is understood as academic performance below expectations for the grade in school. The results allow us to reconstruct four explanatory hypotheses that locate the causes of school failure in: 1) genetic inheritance, 2) family, 3) educational institution and 4) socioeconomic context. The most prevalent explanations, strongly associated with the meritocratic ideal and a medicalizing perspective of school difficulties in vulnerable contexts, hold the child or his family for failure. It is concluded that it is necessary to consider the impact that the social context has in determining the problem of school failure.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mariana Diez-Elola, Universidad de la República. Montevideo (Uruguay)

Rights and Public Policies, Universidad de la República (Uruguay). Degree in Psychomotricity, Universidad de la República (Uruguay). Degree in Psychomotricity,  (Uruguay), Escuela Universitaria de Tecnología Médica (Uruguay)  https://orcid.org/0000-0002-8995-8172  

 

References

Affonso, M. A., Collares, C. y Untoiglich, G. (2013). La maquinaria medicalizadora y patologizadora en la infancia. En G. Untoiglich. En la infancia los diagnósticos se escriben con lápiz. La patologización de las diferencias en la clínica y la educación (pp. 25–44). Buenos Aires: Noveduc.

Banchs, M. (2000). Aproximaciones procesuales y estructurales al estudio de las representaciones sociales. Papers on Social Representations, 9, 3.1–3.15. Recuperado de http://www.psr.jku.at/PSR2000/9_3Banch.pdF

Bourdieu, P. (2005). Capital cultural, escuela y espacio social. Buenos Aires: Siglo XX I.

Cáceres, P. (2003). Análisis cualitativo de contenido: una alternativa metodológica alcanzable. Psicoperspectivas, 2, 53–82. Recuperado de https://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/viewFile/3/1003

Castorina, J. A. y Kaplan, C. V. (1997). Representaciones sociales y trayectorias educativas. Una relación problemática. Educação & Realidade, 22(2), 186–202. Recuperado de https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/issue/viewIssue/3030/366

Consejo de Educación Inicial y Primaria. ATD. (2012). Informes y resoluciones de la ATD nacional ordinaria. “Maestra Mabel Basaistegui”. [Online]. Recuperado de http://www.cep.edu.uy/documentos/2012/atd/RESOLUCIONES_ATD_NACIONAL_JUNIO_2012.pdf

Consejo de Educación Inicial y Primaria. ATD. (2011). Informes y Resoluciones de la ATD nacional ordinaria. [Online]. Recuperado de http://www.cep.edu.uy/documentos/carpetaarchivos/atd/documentos/2011/ATD_Nacional_Agost o_11.pdf

Cuevas, Y. (2016). Recomendaciones para el estudio de representaciones sociales en investigación educativa. Cultura y representaciones sociales, 11(21), 109–140. Disponible en http://www.culturayrs.unam.mx/index.php/CRS/article/view/333

Escudero, J. M. (2005). Fracaso escolar, exclusión social: ¿De qué se excluye y cómo? Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 9(1). Disponible en https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/42394

Garnique-Castro, F. y Gutiérrez-Vidrio, S. (2012). Educación básica e inclusión: un estudio de representaciones sociales. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 4(9), 577–593. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m4-9.ebie

Gould, S. J. (2003). La falsa medida del hombre. Barcelona: Crítica.

Jodelet, D. (2011). Aportes del enfoque de las representaciones sociales al campo de la educación. Espacios en Blanco. Revista de Educación, 21, 133–154. Disponible en http://www.espaciosenblanco.unicen.edu.ar/pdf/numerorosanterior/Revista_Espacios_en_Blanco_N21.pdf

Kachinovsky, A. y Gabbiani, B. (Coords.). (2014). Una alternativa al fracaso escolar. Hablemos de buenas prácticas. Montevideo: Ediciones Universitarias/Comisión Sectorial de Investigación Científica/Universidad de la República

Kaplan, C. (2013). La inteligencia escolarizada. Representaciones sociales de los maestros sobre la inteligencia de los alumnos y su eficacia simbólica. Buenos Aires: Miño y Dávila.

Kaplan, C. (2005). Desigualdad, fracaso, exclusión: ¿cuestión de genes o de oportunidades? En C. Kaplan y S. Llomovatte (Coords.). Desigualdad educativa: la naturaleza como pretexto (pp. 75–98). Buenos Aires: Noveduc.

Kreimer, R. (2001). Historia del mérito. [Online]. Recuperado de https://www.academia.edu/3738487/Historia_del_m%C3%A9rito_libro_

Lewontin, R., Steven, R. y Kamin, L. (2003). No está en los genes: racismo, genética e ideología. Barcelona: Crítica.

López, A. S. (2010). Relación familia escuela en contextos de pobreza. Posibilidades y limitaciones en los procesos educativos. CUHSO· Cultura-Hombre-Sociedad, 20(1), 81–93. http://dx.doi.org/10.7770/cuhso-V20N1-art322

López, N. (2005). Equidad educativa y desigualdad social: desafíos de la educación en el nuevo escenario latinoamericano. Buenos Aires: IIPE-UNESCO. Disponible en https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000142599

López-Calva, L. y Lustig, N. (eds.). (2010). Declining Inequality in Latin America: A Decade of Progress? Washington D.C./Nueva York: Brookings Institution Press/United Nations Development Programme.

Marchesi, A. y Pérez, E. M. (2003). La comprensión del fracaso escolar. En Marchesi, A y Hernández Gil, C (coords.) El fracaso escolar. Una perspectiva internacional. Madrid: Alianza.

Martinis, P. y Falkin, C. (2017). Aspectos pedagógicos y de política educativa involucrados en los procesos de universalización del derecho a la educación. En A. Cristóforo, P. Martinis, M. N. Míguez y N. Viscardi (Coords.). Derecho a la educación y mandato de obligatoriedad en la Enseñanza Media. La igualdad en cuestión (pp. 35–100). Montevideo: Comisión Sectorial de Investigación Científica/Universidad de la República.

Moscovici, S. (1979). El psicoanálisis, su imagen y su público. Buenos Aires: Huemul.

Ochoa, M. y Orbeta, C. (2017). Discursos sobre clase social y meritocracia de escolares vulnerables en Chile. Cadernos de Pesquisa, 47(164), 496–518. https://doi.org/10.1590/198053143752

ONU. (20 de Noviembre de 1989). Convención sobre los Derechos del Niño. [Online]. Recuperado de https://www.un.org/es/events/childrenday/pdf/derechos.pdf

ONU. (junio, 2017). Observaciones del Comité de los Derechos del Niño sobre los informes periódicos presentados por Uruguay. 2007 y 2015. [Online]. Disponible en https://www.bibliotecaunicef.uy/doc_num.php?explnum_id=174

Pérez, G. (1994). Investigación cualitativa. Retos, interrogantes y métodos. Madrid: La Muralla.

Piaget, J. (1999). La psicología de la inteligencia. Barcelona: Crítica.

Rodelo, M. & Castro, S. (2016). Reflexiones sobre la educabilidad: elemento fundamental en el proceso educacional del desarrollo humano. Cultura Educación y Sociedad, 7(2), 94–104. Disponible en https://revistascientificas.cuc.edu.co/culturaeducacionysociedad/article/view/1104

Sandoval, C. (2002). Investigación cualitativa. Bogotá, D.C.: Instituto colombiano para el fomento de la educación superior, ICFES/Composición electrónica, ARFO. Recuperado de https://panel.inkuba.com/sites/2/archivos/manual%20colombia%20cualitativo.pdf

Santos, É. (2019). A educação como direito social e a escola como espaço protetivo de direitos: uma análise à luz da legislação educacional brasileira. Educação e Pesquisa, 45. https://doi.org/10.1590/s1678-4634201945184961

Serrano, J. y Benzaquén, I. (2017). La frontera de posibilidades de desigualdad en América Latina. El trimestre económico, 84(334), 427–461. https://doi.org/10.20430/ete.v84i334.307

Wood, P. y Smith, J. (2018). Investigar en educación. Conceptos básicos y metodología para desarrollar proyectos de investigación. Madrid: Narcea.

Yin, R. K. (2009). Case study research. Design and methods (4 Ed.). London: SAGE.

República Oriental del Uruguay. ANEP. (mayo, 2019). Monitor educativo de enseñanza primaria. Estado de situación 2018. : División de Investigación, Evaluación y Estadística. Departamento de Investigación y Estadística Educativa. CEIP-Departamento de Estadística Educativa. Recuperado de http://www.anep.edu.uy/monitorRepo/Presentaciones%20PDF%20y%20documentos/Estado%20de%20Situacion%202018.pdf

República Oriental del Uruguay. Instituto Nacional de Estadística. (abril, 2018). Estimación de la pobreza por el método del ingreso. Año 2017. [Online]. Disponible en http://www.ine.gub.uy/documents/10181/364159/Estimaci%C3%B3n+de+la+pobreza+por+el+M%C3%A9todo+del+Ingreso+2017/f990baaf-1c32-44c5-beda-59a20dd8325c

República Oriental del Uruguay. Parlamento Nacional. (12 de Diciembre de 2008). Ley General de Educación. [Ley Nº 18.437]. Diario oficial de la República Oriental del Uruguay: Nº 27654. Recuperado de https://www.ineed.edu.uy/images/pdf/-18437-leygeneral-de-educacion.pdf

Published

2021-02-10

How to Cite

Diez-Elola, M. (2021). Causes of school failure in contexts of sociocultural vulnerability from the teaching perspective. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 12(1), 323–340. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.12.1.2021.21