Co-creation from the graphics on T-shirts of the youth of the city of Pereira, Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.12.1.2021.10

Keywords:

Visual meanings, Graphics, Aesthetics, T- shirt print, Collaborative creations

Abstract

This article shows a particular interest in the t-shirt, a garment assumed as a communication device. The objective is to recognize the sociocultural and aesthetic meanings of the graphics revealed on the t-shirts of young people from the city of Pereira (Risaralda, Colombia), derived from the graphic influences to which they are exposed. To carry out this process, the qualitative approach is used, through an ethnographic approach for the consolidation of profiles that reflect the meanings of the group represented. The results obtained indicated four typologies: 1) the communicative use by commercial brands as a priority, 2) the preference from pregnancy to the composition of the form, 3) the use based on musical expressions, and 4) the use from political representations. In conclusion, the meanings of the graphics of the t-shirts are related to the communicative interests of the context in which they are developed, however, the uses of these garments are not only influenced by external factors of consumption, but also by the need to expose a social, political or cultural reality. The research-creation exercises acquire methodological relevance, both in the visual work and in the creative process to contribute to the transformative and communicative experience

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Erika Maria Gómez-Bermeo, Fundación Universitaria del Área Andina. Bogotá, D.C. (Colombia)

Fashion and Textile Designer, Fundación Universitaria del Área Andina (Colombia). Specialist in Education with New Technologies, Universidad Autónoma de Bucaramanga (Colombia). Master in Aesthetics and Creation, Universidad Tecnológica de Pereira (Colombia). https://orcid.org/0000-0003-3180-1049

Edwin Javier Morales-Perdomo, Fundación Universitaria del Área Andina. Bogotá, D.C. (Colombia)

Bachelor of Visual Arts. Master in Aesthetics and Creation, Universidad Tecnológica de Pereira (Colombia). Master in Artistic Production and Specialty in Art and Technology, Universidad Politécnica de Valencia (Spain). https://orcid.org/0000-0001-6311-8186

Andrés Felipe Roldán-García, Fundación Universitaria del Área Andina. Bogotá, D.C. (Colombia)

Industrial Designer, Universidad Nacional de Colombia (Colombia). Technological Innovation Management Specialist, Universidad del Valle (Colombia). Master in Industrial Engineering, Universidad del Valle (Colombia). Magister in Aesthetics and Creation, Technological Universidad de Pereira (Colombia). Doctor in Design and Creation. Universidad de Caldas (Colombia). https://orcid.org/0000-0002-1137-9664

References

Arcangel. (2018). Arcangel + Bad Bunny - Original. [Official Video]. [Video de youtube]. Disponible en https://youtu.be/zkfyNvdMyYI?t=96

Aristóteles. (1873). La política. Madrid: FV Éditions.

Bourdieu, P. (2006). La Distinción, criterios y bases sociales del gusto. Madrid: Taurus.

Cardi B. (2018). Cardi B, Bad Bunny & J Balvin - I Like It [Official Music Video]. [Video de youtube]. Disponible en https://youtu.be/xTlNMmZKwpA?t=98

Carballo, P. (2011). Claves para entender las nuevas sensibilidades: Estudios sobre producciones culturales juveniles en Costa Rica. Revista latinoamericana de ciencias sociales, niñez y juventud, 7 (2), 1331–1347. Recuperado de http://biblioteca.clacso.edu.ar/Colombia/alianza-cinde-umz/20131127114206/art.PriscillaCarballo.pdf

Entwistle, J. (2002). El cuerpo y la moda Una visión sociológica. Barcelona: Paidós.

Glover, H. (2017). De la hoja de parra al bikini: la moda como soporte de comunicación social. [Tesis doctoral]. Universidad Complutense de Madrid, Madrid, España. Disponible en https://eprints.ucm.es/41612/

Goffman, E. (1959). La presentación de la persona en la vida cotidiana. Buenos Aires: Amorrortu editores.

Hernández, R. (2006). Argumentos para una metodología de dato visual. Cinta de Moebio, (26), 196–206. Disponible en https://www.moebio.uchile.cl/26/hernandez.html

Iglesias, J. (2015). El papel de las marcas de moda en la construcción de la identidad personal. [Tesis Doctoral]. Universitat Ramon Llull, Catalunya, España. Recuperado de https://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/369847/Tesi_Jordi_Iglesias.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Leroi-Gourhan, A. (1971). El gesto y la palabra. Caracas: Ediciones de la Biblioteca.

Lipovetsky, G. (1990). El imperio de lo efímero. La moda y su destino en las sociedades modernas. Barcelona: Anagrama.

Lozano, M. C. y Alvarado, S. V. (2011). Juicios, discursos y acción política en grupos de jóvenes estudiantes universitarios de Bogotá. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 1(9), 101–113. Disponible en http://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/346

Mandoki, K. (2006). Prosaica II: Prácticas estéticas e identidades sociales. México D.F.: Siglo XXI.

Migliaccio, M. (2013). Fundamentos antropológicos de la moda: Magnanimidad y Elegancia. [Tesis doctoral]. Universidad de Navarra, Pamplona, España. Disponible en https://dadun.unav.edu/handle/10171/29186

Muller, J. (2008). 100 clásicos del cine. Madrid: Taschen

Onofre-Chaves, D. (2017). La investigación en estilos de vida en psicología de consumidor. Cultura, Educación y Sociedad, 8(1), 51–70. http://dx.doi.org/10.17981/cultedusoc.8.1.2017.04

Sanders, E.-N. & Stappers, P. J. (2008). Co-creation and the new landscapes of design. Co-design, 4(1), 5–18. https://doi.org/10.1080/15710880701875068

Sanjurjo, B. (2001). La serigrafía como medio de expresión artística: (posibilidades técnicas). [Tesis doctoral]. Universidad complutense de Madrid, Madrid, España. Disponible en https://eprints.ucm.es/1720/

Santaella, M. (2006). La evaluación de la creatividad. Sapiens, 7(2), 89–106. Disponible en http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1317-58152006000200007&lng=es&tlng=es

Trindade, E. y Da Silva, J. (2010). Antropología, comunicación e imágenes: alternativas para pensar la publicidad y el consumo en la contemporaneidad. Pensar la Publicidad. Revista Internacional de Investigaciones Publicitarias, 3(1), 203–218. Disponible en https://revistas.ucm.es/index.php/PEPU/article/view/PEPU0909120203A

WGSN. (2016). Iconoclastas jóvenes. [Online]. Recuperado de https://www.wgsn.com

Published

2020-12-15

How to Cite

Gómez-Bermeo, E. M., Morales-Perdomo, E. J., & Roldán-García, A. F. (2020). Co-creation from the graphics on T-shirts of the youth of the city of Pereira, Colombia. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 12(1), 151–170. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.12.1.2021.10