Conflict management and attention to the needs of schools in primary education
DOI:
https://doi.org/10.17981/cultedusoc.12.1.2021.09Keywords:
School Technical Group, Managers, Teachers, Basic education, Conflict resolutionAbstract
The article related conflict management and the response capacity of school groups, including teachers and managers. Therefore, its objective is to analyze the teachers’ perception of conflict management within the school group, made up of students, teachers, managers, administrative staff, mothers and fathers. Based on a quantitative methodological approach, a questionnaire on participatory climate was applied, with a sample of 814 teachers of basic primary education, in Mexico, within the state of Chihuahua, selected at random. The responses were processed through a descriptive frequency analysis. There was evidence of recognition of the work of managers and the ability to face problems; In contrast, the initiative and personal disposition of the teaching staff have low scores. On the other hand, collective work, although it presents intermediate scores, is an indicator of cultural change. In conclusion, there is a disparity between the manager’s attributes with respect to those of the teaching staff; participation is considered an important element in decision-making, specifically in the School Technical Group.
Downloads
References
Aguilar, M. (2012). La participación ciudadana en el sistema educativo. En, A. Trinidad, y J. Gómez (Coords.), Sociedad, Familia, Educación. Una introducción a la sociología de la educación. Madrid: Tecnos.
Álvarez, C. (1995). Metodología de la investigación científica. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente.
Anaya-Rodríguez, R. y Ocampo-Gómez, E. (2016). Formación de ciudadanía en la escuela dentro de la transición democrática: ¿promover escalas de valores o el desarrollo del razonamiento moral? REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 14(1), 5–35. https://doi.org/10.15366/reice2016.14.1.001
Anderson, S. (2010). Liderazgo directivo: claves para una mejor escuela. Psicoperspectivas, 9(2), 34–52. https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol9-Issue2-fulltext-127
Ascorra, P., Vásquez, P., Passalacqua, N., Carrasco, C., López, V., Núñez, C. G. & Álvarez, M. F. Á. (2017). Discursos en torno a la administración del conflicto y su relación con la convivencia escolar. Cultura Educación y Sociedad, 8(2), 21–42. http://dx.doi.org/10.17981/cultedusoc.8.2.2017.02
Barbero, M. I., Vila, E. y Holgado, F. P. (2013). Introducción básica al análisis factorial. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Barroso, J. M. y Cabero, J. (2013). La utilización del juicio de experto para la evaluación de TIC: el coeficiente de competencia experta. Bordón. Revista de Pedagogía, 65(2), 25–38. http://dx.doi.org/10.13042/brp.2013.65202
Ben-Porath, S. (2012). Citizenship as shared fate: Education for membership in a diverse democracy. Educational Theory, 62(4), 381–395. http://dx.doi.org/10.1111/j.1741-5446.2012.00452.x
Bolívar, A. (2010). El liderazgo educativo y su papel en la mejora: una revisión actual de sus posibilidades y limitaciones. Psicoperspectivas, 9(2), 9–33. Recuperado de https://www.psicoperspectivas.cl/index.php/psicoperspectivas/article/viewFile/112/109
Bolívar, A. (2009). La autonomía en la gestión como nuevo modo de regulación. Espacios en Blanco. Revista de Educación, (19), 35–68. Recuperdado de http://www.espaciosenblanco.unicen.edu.ar/pdf/numerorosanterior/Revista_Espacios_en_Blanco_N19.pdf
Buarque, M. B. (2012). La participación de los consejos escolares para la gestión democrática de la escuela pública. Educar, 48(2), 285–298. http://dx.doi.org/10.5565/rev/educar.26
Castillo, G. O. (2008). La participación docente en la toma de decisiones desde la visión micropolítica. Educación, 17(32), 87–108. Recuperado de http://hdl.handle.net/123456789/1822
Carbajal, M. P. (2018). Building democratic convivencia (peaceful coexistence) in classrooms: Case studies of teaching in Mexican public schools surrounded by violence [Doctoral dissertation]. University of Toronto, Toronto, Canada. Recuperado de http://hdl.handle.net/1807/89835
Corral, Y. (2009). Validez y confiabilidad de los instrumentos de investigación para la recolección de los datos. Revista Ciencias de la educación, 18(33), 228–247. Recuperado de: http://servicio.bc.uc.edu.ve/educacion/revista/n33/art12.pdf
Gozálvez, V. (2011). Educación para la ciudadanía democrática en la cultura digital. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, (36), 131–138. https://doi.org/10.3916/c36-2011-03-04
Halcartegaray, M. A. (2009). Análisis y reflexiones sobre reglamentos de Convivencia Escolar: Los supuestos, opciones y visiones a la hora de formular un reglamento. [Online]. Recuperado de http://www.textosescolares.cl/usuarios/convivencia_escolar/doc/201103071613270.MINEDUC%20Valoras%20UC%20Analisis_y_reflexiones_sobre_Reglamentos_de_Convivencia_Escolar_.pdf
Hernández, M Á. (2020). La otra educación moral. Revista Boletín Redipe, 9(5), 18–23. https://doi.org/10.36260/rbr.v9i5.970
Kalargyrou, V., Pescosolido, A. T. & Kalargiros, E. A. (2012). Leadership skills in management education. Academy of Educational Leadership Journal, 16(4), 39–86. Recuperado de https://scholars.unh.edu/hospman_facpub/13/
Martínez, J. (2006). El profesorado ante los discursos y las culturas de la participación. Participación educativa, (3). 23–25. Recuperado de https://www.educacionyfp.gob.es/dam/jcr:b586fa66-5e72-4952-b72d-85160493dc43/03_nov_2006.pdf
Mejía, F. y Olvera, A. (2010). Gestión escolar: un asunto de mercado, de Estado o de sociedad. Algunas experiencias internacionales. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 40(1), 9–52. Disponible en https://www.ceamope.org/numeros-rlee
Pérez, A. M. (2007). Los procesos de exclusión en el ámbito escolar: el fracaso escolar y sus actores. Revista Iberoamericana de Educación, 43(6), 2–9. Disponible en https://rieoei.org/RIE/article/view/2363
Ramos, I. M. y Ramos, A. R. (2005). Toma de decisiones, satisfacción y pertenencia del profesorado: análisis en dos escuelas preparatorias de Guadalajara, México. Revista de Educación y Desarrollo, (4), 13–20. Recuperado de http://www.cucs.udg.mx/revistas/edu_desarrollo/anteriores/4/004_Ramos.pdf
Rangel, Y. S., Arzola-Franco, D. M. y González, A. M. (2019). Diseño y validación de un cuestionario de clima participativo en Educación Primaria. Avances en Supervisión Educativa, (31), 1–17. https://doi.org/10.23824/ase.v0i31.645
Tirado, R. y Conde, S. (2015). Organización del aula de convivencia y efectos en la reducción de conductas contrarias. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía (REOP), 26(2), 75–89. https://doi.org/10.5944/reop.vol.26.num.2.2015.15217
Youens, B., Smethem, L. & Sullivan, S. (2014) Promoting collaborative practice and reciprocity in initial teacher education: realising a dialogic space. through video captureanalysis. Journal of Education for Teaching, 40(2), 101–113. https://doi.org/10.1080/02607476.2013.871163
Zullig, K. J., Huebner, E. S. & Patton, J. M. (2011). Relationships among school climate domains and school satisfaction. Psychology in the Schools, 48(2), 133–145. https://doi.org/10.1002/pits.20532
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.