Scholar and family orientation in the ambit of education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.12.1.2021.12

Keywords:

Educative community, Families in the school environment, Educational orientation, Family counseling

Abstract

The article presents the results of the research on Family Guidance models in Secondary Education carried out with Catholic training schools in the Bogotá city (Colombia), between 2016 and 2017. The study was proposed from the relationship between agents and contexts in the Family Orientation —which become the units of understanding— in interaction with three educational institutions of basic and secondary education. The methodology integrated the review of institutional documents of each school and conducting interviews and focus groups with the educational community, with the work with educational counselors, students, fathers, mothers, caregivers and directors being decisive, through hermeneutics as an epistemo logical tradition. The results offer managers and teachers of secondary education institutions, alternatives of action to promote family orientation, as a valid option for addressing school problems in relation to families and students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

José Raúl Ruíz, Unimonserrate. Bogotá, D.C. (Colombia)

Professor and Researcher on gender, family, youth issues in relation to school and education, attached to the Instituto de Estudios en Familia, Fundación Unimonserrate (Colombia). Professor of the Master's Degree in Family, Education and Development, Fundación Unimonserrate (Colombia). Teaching Director of the Secretaría de Educación de Bogotá, D.C. (Colombia). Member Misión de Educación y Sabiduría Ciudadana (Colombia). https://orcid.org/0000-0003-2089-565X  

 

Juan Carlos Gómez Becerra, Universidad Nacional de Colombia. Bogotá, D.C. (Colombia)

Magister in Social Work, Family and Social Networks with teaching and academic-administrative experience in postgraduate and undergraduate programs in public and private higher education institutions. Professional in Social Work with emphasis in Environmental and Cultural Management, Educational Development and Family and Community Processes. Researcher in social intervention, with diversity of population groups based on gender, intersectional, differential, psychosocial and action without harm approaches. https://orcid.org/0000-0002-9202-1698

References

Álvarez, M. y Montoya, A. (2020). Percepciones de los estudiantes frente a la satisfacción personal desde el enfoque del desarrollo humano. Cultura, Educación y Sociedad, 11(2). 43–56. http://dx.doi.org/10.17981/cultedusoc.11.2.2020.03

Atlas Ti. (versión 8.4). Software para el análisis cualitativo asistido por computador. [Programa informatico]. Berlín: ATLAS.ti Scientific Software Development GmbH. Disponible en https://atlasti.com

Barrios, A., Andrés, S. y Granizo, L. (2011). El asesoramiento para la mejora de la convivencia y el clima de centro. En, E. Martín y J. Onrubia (Coords.) Orientación edu Bermejo cativa. Proceso de innovación y mejora de enseñanza (pp. 55–76). Madrid: Grao.

Borja, C., Brunal, A. y Osorio, S. (2018). Rol y sentido del orientador educativo en ámbitos escolares en Rol y sentido del orientador educativo en ámbitos escolares en Colombia. Bogotá, D.C.: SED, IDEP, RELAPRO.

Bryan, J., Griffin, D., Kim, J., Griffin, D. & Young A. (2019). School Counselor Leadership in School-Family-Community partnerships: an equity-focused partnership process model for moving the field forward. En, S. Sheldon & T. Turner-Vorbeck, The Wiley Handbook of Family, School and Community relationships in Education (pp. 265–287). New York: John Wiley & Sons.

Gómez, J. y Ruiz, J. (2016). Modelos de orientación familiar en educación media en Bogotá. [Investigación sin publicar].

Herrera, J. D. (2010). La comprensión de lo social. Bogotá, D.C.: Antropos.

Martínez, M. (2006). La investigación cualitativa (síntesis conceptual). Revista de investigación en psicología, 9(1), 123–146. https://doi.org/10.15381/rinvp.v9i1.4033

McCarthy, S. & Watson, D. (2018). A new typology: four perspectives of school counselor involvement with families. Journal of School Counceling, (1), 1–44. Available: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1166478.pdf

Molina, D. (2005). Concepto de orientación educativa: diversidad y aproximación. Revista Ibe Joanne icana de educaciân, 35(1), 1–22. https://doi.org/10.35362/rie3512924

Muñoz, A. (2016). Movilización contra educación para la ciudadanía y los derechos humanos. Salamanca: Universidad de Salamanca.

Ocampo, M. (2012). Modelos escolares católicos y cultura escolar. Páginas de Educación, 5(1), 55–78. https://doi.org/10.22235/pe.v5i1.601

Pérez, N., Filella, G. y Bisquerra, R. (2009). A los 100 años de la orientación: de la orientación profesional a la orientación psicopedagógica. Ourriculum, (22), 55–71. Recuperado de http://diposit.ub.edu/dspace/bitstream/2445/111323/1/575401.pdf

República de Colombia. Congreso de la República. (8 de febrero de 1994). Ley General de Educación. [Ley 115]. Diario Oficial No. 41.214. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

República de Colombia. MEN. (15 de marzo de 2013). Por la cual se reglamenta el sistema Nacional para la convivencia escolar, la formación ciudadana y el ejercicio de los derechos sexuales y reproductivos de los estudiantes y miembros de la comunidad prescolar. [Ley 1620]. Diario Oficial No. 48.733. Disponible en https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-322721.html?_noredirect=1

República de Colombia. MEN. (2008). Programa de Educación para la Sexualidad y Construcción de Ciudadanía. [Online]. Disponible en https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-172102.html?_noredirect=1

República de Colombia. MEN. (26 de febrero de 1974). Por la cual se establece la creación del servicio de Orientación y Asesoría Escolar. [Resolución 1084]. Disponible en https://www.mineducacion.gov.co/portal/

República de Colombia. MEN. (5 de abril de 1974). Por la cual se enuncian las funciones del Servicio de Orientación Escolar. [Resolución 2340]. Disponible en https://www.mineducacion.gov.co/portal/

Ruiz, J. (2017). Ser y estar transgénero. [Tesis doctoral]. Universidad de Manizales, Manizales, Colombia. Disponible en https://ridum.umanizales.edu.co/xmlui/handle/20.500.12746/3348

Sánchez, E. (2019). Una mirada a la calidad educativa como referente de desarrollo de ciudad. Cultura, Educación y Sociedad, 1(1), 155–157. Disponible en https://revistascientificas.cuc.edu.co/culturaeducacionysociedad/article/view/924

Published

2020-12-28

How to Cite

Ruíz, J. R., & Gómez Becerra, J. C. (2020). Scholar and family orientation in the ambit of education. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 12(1), 187–200. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.12.1.2021.12