Auto regulation of learning an academic performance in undergraduate students under virtual learling

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.11.2.2020.12

Keywords:

Auto regulation, Motivation, Autonomous learning, Academic performance, Learning strategies, Virtual learning

Abstract

In the virtual educational context, the processes of Auto regulation of learning play a very important role since they are considered as a tool that allows the student to reach his academic achievements. This article sought to analyze the relationship between auto regulation processes of learning and the academic performance of undergraduate students in children's pedagogy in the subject of social and cultural anthropology in a private universito. This study developed a qualitative methodology with a descriptive design with a sample of 10 students and 2 teachers. The results indicate that the auto regulation  factors of learning that enhance academic performance are the processes of motivation, pedagogical strategies, processes of selfconcept. It was determined that, although students have processes of self-regulation of learning, these should be strengthened.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claudia Tatiana Tatiana Mora Yate, Corporación Universitaria Minuto de Dios. Bogotá, D.C. (Colombia)

Psychologist. Master's Degree in Education (studying), Corporación Universitaria Minuto de Dios (Colombia) https://orcid.org/0000-0001-7766-9392

Jenny Consuelo Mahecha Escobar, Corporación Universitaria Minuto de Dios. Bogotá, D.C. (Colombia)

Master's and Specialist in Educational Communication. Social Worker. Teacher-Tutor Applied Research Projects, Research Line: Self-regulation in Learning, Master's Degree in Education, Corporación Universitaria Minuto de Dios (Colombia) https://orcid.org/0000-0002-9799-7200

Francisco Conejo Carrasco, Corporación Universitaria Minuto de Dios. Bogotá, D.C. (Colombia)

Phd. in Transdisciplinary Research in Education (studying), Universidad de Valladolid (Spain). Graduate in History, Universidad de Valladolid (Spain). Specialist in Modern, Contemporary and American History. Master's Degree in Compulsory Secondary Education and Baccalaureate Teachers, Vocational Training and Language Teaching, Universidad de Valladolid (Spain). Teacher-Researcher, Master's Degree in Secondary Education Teachers, Universidad de Valladolid (Spain). Teacher-Tutor, Master of Education, Tecnológico de Monterrey (Mexico) - Corporación Universitaria Minuto de Dios (Colombia). Human Training Coordinator, Vicerrectoría Regional Bogotá Sur(Colombia). Research Line: Self-regulation in Learning, Master's Degree in Education, Corporación Universitaria Minuto de Dios (Colombia). Junior Researcher (MINCIENCIAS - Colombia). https://orcid.org/0000-0002-3490-1937

References

Alegre, A. (2014). Autoeficacia académica, autorregulación del aprendizaje y rendimiento académico en estudiantes universitarios iniciales. Propósitos y representaciones, 2(1), 79–120. http://dx.doi.org/10.20511/pyr2014.v2n1.54

Álvarez-Gayou, J. (2013). Como hacer una investigación cualitativa. Fundamentos y metodología. México, D.F.: Paidós.

Bandura, A. (1977). Self-efficacy: Toward unifying theory of behavior change. PsychologicalReview, 84(2), 191–215. http://dx.doi.org/10.1037/0033-295X.84.2.191

Canto, J. E. (2011). Autoeficacia y educación. Educación y ciencia, 2(18), 45–53. Disponible en http://www.educacionyciencia.org/index.php/educacionyciencia/article/view/142

De Acedo, M. (2010). Competencias cognitivas en educación superior. Madrid: Narcea. http://dx.doi.org/10.4995/redu.2013.5541

García-Cabrero, B., Serrano, L., Cisneros, E., Arroyo, C., Díaz, E. y Vigil, M. H. (2018). Las competencias docentes en entornos virtuales: Un modelo para su evaluación. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(1), 343–365. http://dx.doi.org/10.5944/ried.21.1.18816

Hernández, A. y Camargo, Á. (2017). Autorregulación del aprendizaje en la educación superior en Iberoamérica: una revisión sistemática. Revista Latinoamericana de Psicología, 49(2), 146–160. https://doi.org/10.1016/j.rlp.2017.01.001

Jiménez, M. (2000). Competencia social: intervención preventiva en la escuela. Revista Infancia y Sociedad, (24), 21–48. Disponible en https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4353980

Klimenko, O. y Alvares, J. L. (2009). Aprender cómo aprendo: la enseñanza de estrategias metacognitivas. Educación y educadores, 12(2), 11–28. Disponible en https://personaybioetica.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/viewFile/1483/1652

Mora, R. T. (2015). Factores que intervienen en el rendimiento académico universitario: Un estudio de caso. Opción, 31(Especial 6), 1041–1063 Disponible en http://hdl.handle.net/10045/52320

Moreno, O. (2015). Evaluación de la modalidad de interacción de la tutoría y los efectos en logro académico en entornos en línea. RIED: Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 18(1), 231–255. Disponible en http://e-spacio.uned.es/fez/eserv/bibliuned:revistaRied-2015-18-1-7110/evaluacion_modalidad.pdf

Muchiut, Á. F., Zapata, R. B., Comba, A., Mari, M., Torres, N., Pellizardi, J. y Segovia, A. P. (2018). Neurodidáctica y autorregulación del aprendizaje, un camino de la teoría a la práctica. Revista Iberoamericana de Educación, 78(1), 205–219. https://doi.org/10.35362/rie7813193

Nocito, G. (2013). Autorregulación del aprendizaje de alumnos de grado. Estudio de caso [Doctoral dissertation]. Universidad Complutense de Madrid, Madrid, España.

Panadero, E. y Alonso-Tapia, J. (2014). Teorías de autorregulación educativa: una comparación y reflexión teórica. Psicología educativa, 20(1), 11–22. https://doi.org/10.1016/j.pse.2014.05.002

República de Colombia. MEN. (2016). Educación virtual o educación en línea. [Online]. Disponible en https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-196492.html?_noredirect=1

Salinas, F., Bodensiek, A., Lucio, R. y Molina, A (2010). Estudio sobre los Factores que influyen en el rendimiento escolar. Bogotá, D.C.: Secretaria de Educación Distrital. [Online]. Disponible en https://evaluacion.educacionbogota.edu.co/files/Factores%20que%20influyen%20en%20el%20rendimiento%20escolar.pdf

Vélez, A. y Roa, C. N. (2005). Factores asociados al rendimiento académico en estudiantes de medicina. Educación médica, 8(2), 24–32. https://doi.org/10.4321/S1575-18132005000200005

Véliz, A., Paris, A. y Sandoval, S. (2016). Relacion entre autoconcepto, autoeficacia académica y rendimiento académico en estudiantes de salud de Puerto Montt, Chile. Educadi, 1(1)97–109. Disponible en http://portalrevistas.uct.cl/index.php/educadi/article/view/1003

Published

2020-07-09

How to Cite

Mora Yate, C. T. T., Mahecha Escobar, J. C., & Conejo Carrasco, F. (2020). Auto regulation of learning an academic performance in undergraduate students under virtual learling. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 11(2), 191–206. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.11.2.2020.12