Contributions of the Sociology of Education the training of primary education teachers
DOI:
https://doi.org/10.17981/cultedusoc.12.2.2021.19Keywords:
Sociology, Education, Teacher training, Basic educationAbstract
In this article, the contributions given by theorists of Sociology in its historical beginnings are analyzed and compared from a theoretical-conceptual dimension, in relation to contemporary referents of the Sociology of Education, evidencing points of tension and discussion located mainly between the Critical and progressive functionalist sociology, with an emphasis on conceptual schemes with relationships and differences of historical, economic and cultural order. The relationship is configured in a scenario that, up to the present, shows that the transcendence of historical and sociological references affects the theoretical lines of the sociology of education, among them, Marxism and the sociological theory of Max Weber.
Downloads
References
Adorno, T. y Horkheimer, M. (1969). La sociedad. Lecciones de sociología. Buenos Aires: Proteo.
Araque, J. y Rivera, N. (2005). Sociología General. Bogotá, D.C.: Trillas.
Austin, T. (s. f.). La socialización educativa vista por la sociología. (Sociología y Antropología de la socialización y la educación). [Online]. Disponible en http://www.robertexto.com/archivo10/socializ_educat.htm
Bernal, A. (2006). Antropología de la educación para la formación de profesores. Educación y Educadores, 9(2), 149–167. Disponible en https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/668
Bonal, X. (1998). Sociología de la Educación: Una aproximación crítica a las corrientes contemporáneas. Barcelona: Paidós.
Brigido, A. (2016). Sociología de la Educación: Temas y perspectivas fundamentales. Córdoba: Brujas.
Criado, E. (2003). Una crítica de la sociología de la educación crítica. Anduli. Revista Andaluza de Ciencias Sociales, (2), 9–27. Disponible en https://revistascientificas.us.es/index.php/anduli/article/view/3746
Feito, R. (s. f.). Teorías sociológicas de la educación. Madrid: Universidad Complutense de Madrid. Disponible en: http://pendientedemigracion.ucm.es/BUCM/cps/lecturas/4.htm
Parsons, T. (1976). El aula como un sistema social: algunas de sus funciones en la sociedad americana. re-Revista de Educación, (242), 64–86. Disponible en http://www.educacionyfp.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/1976/re242.html
Rodelo, M. y Castro, S. (2016). Reflexiones sobre la educabilidad: elemento fundamental en el proceso educacional del desarrollo humano. Cultura Educación y Sociedad, 7(2), 94–104. Disponible en https://revistascientificas.cuc.edu.co/culturaeducacionysociedad/article/view/1104
Rodríguez, A. (2011). Fundamentos de Sociología. (2 Ed.). Bogotá, D.C.: Ecoe.
Rojas-León, A. (2014). Aportes de la sociología al estudio de la educación (Autores lásicos). Revista Educación, 38(1), 33–58, enero-junio Disponible en http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/14376/13680
Simmel, G. (2008). Pedagogía Escolar. Barcelona: Gedisa.
Varas, I. (2003). Tendencias predominantes de la educación contemporánea. Revista Investigación y Postgrado, 18(1), 46–57. Recuperado de https://bivir.uacj.mx/Reserva/Documentos/rva2006133.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.