Contributions of the Sociology of Education the training of primary education teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.12.2.2021.19

Keywords:

Sociology, Education, Teacher training, Basic education

Abstract

In this article, the contributions given by theorists of Sociology in its historical beginnings are analyzed and compared from a theoretical-conceptual dimension, in relation to contemporary referents of the Sociology of Education, evidencing points of tension and discussion located mainly between the Critical and progressive functionalist sociology, with an emphasis on conceptual schemes with relationships and differences of historical, economic and cultural order. The relationship is configured in a scenario that, up to the present, shows that the transcendence of historical and sociological references affects the theoretical lines of the sociology of education, among them, Marxism and the sociological theory of Max Weber.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jose Eriberto Cifuentes-Medina, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Tunja (Colombia)

Professor, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia (Colombia). Degree in Philosophy and Religious Education. Graduate in Theology. Universidad Santo Tomás (Colombia). Specialist in Education with emphasis in Educational Evaluation, Universidad Santo Tomás (Colombia). PhD in Education, Universidad de Baja California (Mexico). https://orcid.org/0000-0001-5702-620X

Nubia Elena Pineda-de-Cuadros, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Tunja (Colombia)

Professor, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia (Colombia). Graduate in Education Sciences, Pedagogical and Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, (Colombia). Magister in History, Pedagogical and Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia(Colombia). PhD in History, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia (Colombia). https://orcid.org/0000-0001-8646-257X

Jaime Andrés Torres-Ortiz, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. Tunja (Colombia)

Professor and Researcher in the area of Research Theory and Practice, with teacher training in undergraduate and higher education programs, use of ICT in pedagogical practice, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia (Colombia). Specialist in Human Resources Management from the Universidad EAN (Colombia). Magister in Education, Universidad Javeriana (Colombia). PhD in Educational Sciences, Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia (Colombia). https://orcid.org/0000-0003-3720-2960  

 

References

Adorno, T. y Horkheimer, M. (1969). La sociedad. Lecciones de sociología. Buenos Aires: Proteo.

Araque, J. y Rivera, N. (2005). Sociología General. Bogotá, D.C.: Trillas.

Austin, T. (s. f.). La socialización educativa vista por la sociología. (Sociología y Antropología de la socialización y la educación). [Online]. Disponible en http://www.robertexto.com/archivo10/socializ_educat.htm

Bernal, A. (2006). Antropología de la educación para la formación de profesores. Educación y Educadores, 9(2), 149–167. Disponible en https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/668

Bonal, X. (1998). Sociología de la Educación: Una aproximación crítica a las corrientes contemporáneas. Barcelona: Paidós.

Brigido, A. (2016). Sociología de la Educación: Temas y perspectivas fundamentales. Córdoba: Brujas.

Criado, E. (2003). Una crítica de la sociología de la educación crítica. Anduli. Revista Andaluza de Ciencias Sociales, (2), 9–27. Disponible en https://revistascientificas.us.es/index.php/anduli/article/view/3746

Feito, R. (s. f.). Teorías sociológicas de la educación. Madrid: Universidad Complutense de Madrid. Disponible en: http://pendientedemigracion.ucm.es/BUCM/cps/lecturas/4.htm

Parsons, T. (1976). El aula como un sistema social: algunas de sus funciones en la sociedad americana. re-Revista de Educación, (242), 64–86. Disponible en http://www.educacionyfp.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/1976/re242.html

Rodelo, M. y Castro, S. (2016). Reflexiones sobre la educabilidad: elemento fundamental en el proceso educacional del desarrollo humano. Cultura Educación y Sociedad, 7(2), 94–104. Disponible en https://revistascientificas.cuc.edu.co/culturaeducacionysociedad/article/view/1104

Rodríguez, A. (2011). Fundamentos de Sociología. (2 Ed.). Bogotá, D.C.: Ecoe.

Rojas-León, A. (2014). Aportes de la sociología al estudio de la educación (Autores lásicos). Revista Educación, 38(1), 33–58, enero-junio Disponible en http://revistas.ucr.ac.cr/index.php/educacion/article/view/14376/13680

Simmel, G. (2008). Pedagogía Escolar. Barcelona: Gedisa.

Varas, I. (2003). Tendencias predominantes de la educación contemporánea. Revista Investigación y Postgrado, 18(1), 46–57. Recuperado de https://bivir.uacj.mx/Reserva/Documentos/rva2006133.pdf

Published

2021-02-10

How to Cite

Cifuentes-Medina, J. E., Pineda-de-Cuadros, N. E., & Torres-Ortiz, J. A. (2021). Contributions of the Sociology of Education the training of primary education teachers. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 12(1), 297–310. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.12.2.2021.19