Cooperative games in school coexistence: Analysis from the interaction between educational actors

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.11.2.2020.19

Keywords:

School Cohabitation, Cooperative play, Aggression (physical, verbal, psychological)

Abstract

This research article focuses on school coexistence and can be framed in the line of pedagogy and didactic education. The purpose of this has been to know some peculiarities of educational practices that promote coexistence in the school environment. For this, information has been collected, through interviews and focus groups to students and teachers of the José Joaquin Jaramillo educational staff in the municipality of Tuluá, on the implementation, development and evaluation of actions aimed at cohesion democratic management of standards, values education, socio-emotional skills. It is clear from the analysis of the interviews that there are a number of measures and actions that are carried out in the educational center that affect good coexistence. Regarding the action plan, this problem is addressed from the physical education class, implemented cooperative games as a didactic strategy that will allow to evaluate the effect that these has on the different problems that affect the good living school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gustavo Adolfo Cárdenas Messa, Unidad Central del Valle del Cauca. Tuluá (Colombia)

Professor and Researcher in Education. Vice Rector Académico, Universidad Central del Valle del Cauca (Colombia) https://orcid.org/0000-0002-7571-9023

Carolina Soto Arias, Unidad Central del Valle del Cauca. Tuluá (Colombia)

Bachelor's Degree in Basic Education with an emphasis in Physical Education, Recreation and Sports (studying), Universidad Central del Valle del Cauca (Colombia) https://orcid.org/0000-0001-6036-6360

Diego Alejandro Becerra Collazos, Unidad Central del Valle del Cauca. Tuluá (Colombia)

Bachelor's Degree in Basic Education with an emphasis in Physical Education, Recreation and Sports, Universidad Central del Valle del Cauca (Colombia) https://orcid.org/0000-0002-5594-0513

References

Del Rey, R., Ortega, R. y Feria, I. (2009). Convivencia escolar: fortaleza de la comunidad educativa y protección ante la conflictividad escolar. Revista Interuniversitaria de Formación del profesorado, 66(23,3), 159–180. Recuperado de https://core.ac.uk/download/pdf/51383856.pdf

García, L. & López, R. (2011). Convivir en la escuela. Una propuesta para su aprendizaje por competencias. Revista de educacion, 356, 531–555. Recuperado de https://redined.mecd.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/94128/00820123015067.pdf?sequence=1&isAllowed=y

García, C. A. (julio, 2006). Los Juegos Cooperativos. [Online]. Disponible en https://vdocuments.mx/download/los-juegos-cooperativos

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodologia de la investigación (6 ed.). Mexico, D.F.: McGraw-Hill.

Hurtado, J. M. (2015). El Juego herramienta metodológica para la convivencia escolar en niños de educación básica primaria. [Trabajo grado]. Corporación Universitaria Lasallista, Caldas, Colombia. Recuperado de http://repository.lasallista.edu.co/dspace/bitstream/10567/1721/1/Juego_herramienta_metodologica_para_la_convivencia.pdf

McKernan, J. (1999). Investigación-acción y currículum. Madrid: Morata.

Ortega, R. y del Rey, R. (2006). La mediación escolar en el marco de la construcción de la convivencia y la prevención de la violencia. Avances en Supervisión Educativa, (2), 1–18. Disponible en https://avances.adide.org/index.php/ase/article/view/202

República de Colombia. Mineducación. (2013). Guía 49 - Guias pedagógicas para la convivencia escolar. Bogotá. D.C.: Mineducación. Obtenido de http://redes.colombiaaprende.edu.co/ntg/men/pdf/Guia%20No.%2049.pdf

Velázquez, C. (2004). Las actividades fisicas cooperativas. Una propuesta para la formación en valores a través de la educación física en las escuelas de educación básica. Mexico, D.F.: DGN/Lourdes Salas Alexander. Recuperado de http://multiblog.educacion.navarra.es/jmoreno1/files/2010/06/juegos-cooperat-carlos-velazquez.pdf

Published

2020-07-12

How to Cite

Cárdenas Messa, G. A., Soto Arias, C., & Becerra Collazos, D. A. (2020). Cooperative games in school coexistence: Analysis from the interaction between educational actors. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 11(2), 300–312. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.11.2.2020.19