Iuri Lotman: Interactions between semiotics and education

Authors

  • Elennys Margarita Oliveros Universidad Surcolombiana. Neiva (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.11.1.2020.10

Keywords:

Semiotics, Semiosphere, Education

Abstract

The present reflection article has as purpose to expose the contributions and postulates of Iuri Lotman's semiotics. To this end, it first reviews the notion of semiotics and its interrelations with other fields of knowledge, as well as the elements of confluence between this discipline and the terminological borrowings it has received from areas such as chemistry and biology, to finally enter into the discussion of semiotics as a meta-science. Then, some of the postulates of Lotmanian semiotics are discussed, which are sustained in notions such as semiosphere, text, border and semiosis. The reflection concludes with the contributions of semiotics in education and the important role of the semiotic operations of attribution, substitution and overcoming to explain how during the process of teaching and learning the student interpreter-producer will identify new values thanks to the process of attribution and substitution of what he already knew.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Blanco, D. (2006). Semiótica y Ciencias Humanas. Revista Letras, 77, 111–112. Recuperado de http://www.acuedi.org/ddata/3157.pdf

Castillo, M. (2017). ¿Semiótica en el estudio de la comunicación? Razón y palabra, 21(4_99), 34–44. Recuperado de https://www.revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/1074

Cáceres, M. (1994). Lenguaje, cultura, semiosfera. En, J. Paz, J. Fernández y C. Gómez (cords.), Actas del V Congreso internacional de la Asociación Española de Semiótica, Semiótica y modernidad (pp. 129–136). Universidade da Coruña, Coruña. Recuperado de https://core.ac.uk/download/pdf/61903492.pdf

Eco, U. (1994). Signo. Barcelona: Labor.

García, Í. (2014). Pedagogía semiótica sensible en la práctica significante de la docencia. Ontosemiótica, 1(1), 77–86. Recuperado de http://erevistas.saber.ula.ve/index.php/ontosemiotica/article/view/5354

García, Í. (2012). Semiótica y didáctica. Relaciones pensamiento/semiosis/mundo en la construcción de aprendizajes significativos en el Aula Preescolar. Omnia, 18(2), 11–24. Disponible en https://produccioncientificaluz.org/index.php/omnia/article/view/7389

Lampis, M. (2015). La teoría semiótica de Lotman y la dimensión sistémica del texto y de la cultura. Revista Signa, 24, 393–404. https://doi.org/10.5944/signa.vol24.2015.14727

Lara-Escobelo, M., Rubio-Toledo, M. e Higuera-Zimbrón, A. (2011). Semiótica y arquitectura. Quivera, 13(1), 139–155. Disponible en https://quivera.uaemex.mx/article/view/10162

Lotman, I. (1996). La semiosfera I. Semiótica de la cultura y del texto. Madrid: Cátedra.

Lotman, I. (1998). La semiosfera II. Semiótica de la cultura, del texto, de la conducta y del espacio. Madrid: Cátedra.

Luque, M. y Marín, F. (2001). Inserción de los proyectos pedagógicos de aula en las prácticas profesionales de la docencia. Multiciencias, 1(2), 117–128.Disponible en http://produccioncientificaluz.org/index.php/multiciencias/article/view/16556

Magariños, J. (2008). La semiótica de los bordes. Apuntes de metodología semiótica. [On­line]. Recuperado de http://www.magarinos.com.ar/Impresion.html

Magariños, J. (2007). La semiótica de los bordes. Tópicos de seminario, 2(18), 97–112. Disponible en http://www.topicosdelseminario.buap.mx/index.php/topsem/article/view/157

Mena, M. y Huneeus, M. (2017). Convivencia Escolar para el aprendizaje y buen trato de todos: Hacia una mejor comprensión del concepto. Cultura, Educación y Sociedad, 8(2), 9–20. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.8.2.2017.01

Morris, Ch. (1985). Fundamentos de la teoría de los signos. Barcelona: Paidós.

Mounin, G. (1972). Claves para la lingüística. México, D.F.: Anagrama.

Richards, J., Platt, J. y Platt, H. (1997). Diccionario de lingüística aplicada y enseñanza de lenguas. Barcelona: Ariel.

Saussure, F. (1972). Curso de lingüística general. Buenos Aires: Losada.

Sebeok, T. (2005). ¿En qué sentido es el lenguaje un sistema modalizante primario? AdVersusS, 2(2). Disponible en http://www.adversus.org/indice/nro2/articulos/articulo2-Thomas%20Sebeok.htm

Simone, R. (2001). Fundamentos de lingüística. Barcelona: Ariel.

Vidales, C. (2011). Semiótica y teoría de la comunicación. Tomo II. Monterrey: CECYTE, N.L.-CAEIP.

Vidales, C. (2009). La relación entre la semiótica y los estudios de la comunicación: un diálogo por construir. Comunicación y Sociedad, (11), 37–71. Disponible en http://www.comunicacionysociedad.cucsh.udg.mx/index.php/comsoc/article/view/1793

Published

2020-03-23

How to Cite

Oliveros, E. M. (2020). Iuri Lotman: Interactions between semiotics and education. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 11(1), 139–150. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.11.1.2020.10