The quality of education: a reflection from the pedagogical academic management
DOI:
https://doi.org/10.17981/cultedusoc.11.1.2020.15Keywords:
Calidad educativa, Gestión académico pedagógica, EducaciónAbstract
The purpose of the research is to recognize the impact of pedagogical academic management on the educational quality of school organizations in the municipality of Santa Rosa de Osos (Medellín, Colombia) and whose findings contribute knowledge to improve pedagogical and teaching-learning processes. The paradigm is historical-hemeneutic of qualitative type, and as a research strategy the case study is privileged. In this order of ideas, academic and pedagogical processes are related to the quality of the educational institutions studied. It is expected in the immediate future to integrate the results in the reformulation of projects, policies and programs that seek to improve the quality of education.
Downloads
References
Correa, A., Álvarez, A. y Correa, S. (2010). La gestión Educativa un nuevo paradigma. Medellín: Fundación Universitaria Luis Amigó.
IIPE & UNESCO. (2000). Modelo de Gestión educativa estratégica. En, Desafíos de la educación: diez módulos destinados a los responsables de los procesos de transformación educativa, Módulo 2 (pp. 15–18). Perú: Ministerio de Educación. Available from https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000159155
Lusquiños, C. (2005). Gestión educativa: conceptualización y diferenciación de la organización y la administración clásicas. Revista de la Escuela de Ciencias de la Educación, 5(7), 69–85. Available from https://revistas.unc.edu.ar/index.php/pgn/article/view/15051
Martínez, L. (2012). Administración Educativa. Tlalnepantla: Red Tercer Mileno.
Mayor’s Office of Medellín. (2015). Premio Ciudad de Medellín a la Calidad de la Educación 2015. Medellín: Proantioquia. Available from https://www.proantioquia.org.co/guias-postulacion-premio-medellin/
Mayor’s Office of Medellín. (2013). Guía para la postulación de las Instituciones Educativas Oficiales y Privadas al premio a la calidad de la educación. Medellín: Proantioquia. Available from https://www.proantioquia.org.co/desarrollo-educativo/premio-calidada-la-educacion/
Pérez-Ruiz, A. (2014). Enfoques de la gestión escolar: una aproximación desde el contexto latinoamericano. Educación y Educadores, 17(2), 357–369. http://dx.doi.org/10.5294/edu.2014.17.2.9
Quality Schools Program. (2010). Modelo de Gestión Educativa Estratégica. [Online]. México, D.F.: Secretaría de Educación Pública. Available from http://formacion.sigeyucatan.gob.mx/formacion/materiales/5/d3/p3/3.%20EL%20MODELO%20DE%20GESTION%20EDUCATIVA%20ESTRATEGICA.pdf
República de Colombia. MEN. (2008). Guía para el mejoramiento institucional. Serie Guías No. 34. Bogotá, D.C.: Cargraphics. Available from https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-177745_archivo_pdf.pdf
Sacristán, J. (2010). ¿Qué significa el currículum? Sinéctica, (34), 21–44. Available from https://sinectica.iteso.mx/index.php/SINECTICA/article/view/144/137
Secretariat of Education of Medellín. (2005). Guía Premios a la Calidad de la Educación. [Online].Medellín: Proantioquia. Available from https://www.proantioquia.org.co/desarrollo-educativo/premio-calidad-a-la-educacion/
UNESCO. (2005). Educación para Todos: EL IMPERATIVO DE LA CALIDAD. Francia: UNESCO Publishing. Available from https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000150169
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.