Scientific competences in Teachers in Medellin city: an analysis from teacher´s training
DOI:
https://doi.org/10.17981/cultedusoc.11.1.2020.03Keywords:
Scientific competences, Teacher training, School researchAbstract
The article analyzes the scientific competencies developed by the teachers participating in the Science, Technology and Innovation Fair (CT+i) in the city of Medellin (Colombia), in the 2012 to 2017 editions, from the perspective of teacher training. It reflects on the development of competencies and their impact on training through a proposal of mediation for the development of scientific competencies. A quanti-qualitative approach is worked on, based on the in-depth interview and the descriptive survey to confer meaning to the "voices" of the actors in relation to the categories analysed. The results obtained point to the development of scientific competences, which allow the participants to recognize problems in the context, carry out pedagogical self-criticism, propose situated and contextualized solutions, use scientific language, design and lead research projects and understand the possible routes of construction of scientific knowledge. Among the main conclusions, it stands out how these competences tend to transform the teacher's role into a reflexive and critical professional, constructor of pedagogical knowledge and generator of changes inside and outside the classroom.
Downloads
References
Akl, P. M., Jiménez, E. P., y Aponte, F. L. (2016). Estrategias de afrontamiento en mujeres víctimas de violencia intrafamiliar. Cultura Educación y Sociedad, 7(2), 105–121. Recuperado de https://revistascientificas.cuc.edu.co/culturaeducacionysociedad/article/view/1105
Cañal, P. (1999). Investigación escolar y estrategias de enseñanza por investigación. Revista Investigación en la Escuela, 38(1), 15–36. Disponible en: https://idus.us.es/xmlui/handle/11441/60091
Carretero, M. (2005). Constructivismo y Educación. Buenos Aires: Paidós.
De Marrais, K. B. y Lapan, S. D. (Eds.). (2003). Foundations for research: Methods of inquiry in education and the social sciences. New York: Routledge.
Delors, J. (1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la Unesco de la comisión Internacional sobre la educación para el siglo XXI presidida por Delors. [Online]. Madrid: Santillana. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000109590_spa
Denzin, N. K. y Lincoln, Y. S. (2008). The landscape of qualitative research. (Vol. 1). New York: Sage.
Develay, M. (2015). D’un programme de connaissances à un curriculum de compétences. París: De Boeck Superieur.
Ellis, R. (1997). SLA Research and Language Teaching. Oxford: Oxford University Press.
Flórez, G. A., Villalobos, J. L. y Londoño, D. A. (2017). El acompañamiento familiar en el proceso de formación escolar para la realidad colombiana: de la responsabilidad a la necesidad. Psicoespacios: Revista virtual de la Institución Universitaria de Envigado, 11(18), 94–119. Disponible en https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5893097
Gimeno, J. (comp.) (2008). Educar por competencias, ¿qué hay de nuevo? Madrid: Morata.
Glesne, C. (2016). Becoming qualitative researchers: An introduction. London: Pearson.
Gómez, L. E., Muñoz, L. E. y Londoño, D. A. (2019). Prácticas evaluativas en la escuela. Una ruta pedagógica hacia la construcción de aprendizajes significativos. Aletheia. Revista de Desarrollo Humano, Educativo y Social Contemporáneo, 11(1), 37–68. Disponible en: http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S2145-03662019000100037&script=sci_abstract&tlng=en
González M. C. y Londoño, D. A. (2019). Estrategias pedagógicas de literacidad: experiencia significativa en una Institución Educativa de Boyacá. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 17(1), 253–268. Disponible en http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1692-715X2019000100253
Greenhow, C., Robelia, B. y Hughes, J. E. (2009). Learning, teaching, and scholarship in a digital age: Web 2.0 and classroom research: What path should we take now? Educational Researcher, 38(4), 246–259. Disponible en https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.3102/0013189X09336671?journalCode=edra
Gutiérrez, C., Carrera, M., Marín, F., Narváez, M. y Pérez, C. (2006). Integración de redes académicas para la gestión del desarrollo endógeno regional. Multiciencias, 6(3), 257–263. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/904/90460308.pdf
Guzmán, I. y Marín, R. (2011). La competencia y las competencias docentes: reflexiones sobre el concepto y la evaluación. REIFOP, 14(1), 151–163. Disponible en https://www.aufop.com/aufop/uploaded_files/articulos/1301588498.pdf
Henao, J. I. y Londoño, D. A. (2017). Relación literacidad, contexto sociocultural y rendimiento académico: la experiencia de la Facultad de Ciencias Empresariales de la Institución Universitaria de Envigado. Encuentros, 15(1), 29–46. Disponible en http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S1692-58582017000100029&script=sci_abstract&tlng=en
Hernández, C. (2005). ¿Qué son las competencias científicas? [Ponencia Foro Educativo Nacional]. Madrid: Ministerio de Educación.
Hymes, D. (1996). Acerca de la competencia comunicativa. Forma y Función, 9(1), 13–37. Disponible en https://revistas.unal.edu.co/index.php/formayfuncion/article/view/17051/17909
Jaramillo, L. y Aguirre, J. (2015). La investigación escolar y la formación de formadores. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, 8(16), 169–180. Disponible en https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/MAGIS/article/view/14411
Jonnaert, P., Masciotra, D., Barrette, J., Morel, D. & Mane, Y. (2007). From competence in the curriculum to competence in action. Prospects, 37(2), 187–203. Available from: https://link.springer.com/article/10.1007/s11125-007-9027-9
Londoño, D. y Castañeda, L. S. (2010). La comprensión como método en las ciencias sociales. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 1(31), 227–252. Disponible en https://revistavirtual.ucn.edu.co/index.php/RevistaUCN/article/view/43
Londoño, D., Olave, J., Jaime, J. y Losada, N. (2018). Lógicas, enfoques y epistemologías sobre educación y pedagogía. En, B. Gallardo-Cerón y otros. Educación y Pedagogía. Trayectos recorridos, (96–155). Manizales: Universidad de Manizales.
Maldonado, M. E. (2018). El aula, espacio propicio para el fortalecimiento de competencias ciudadanas y tecnológicas. Sophia, 14(1), 39–50. Disponible en https://www.redalyc.org/pdf/4137/Resumenes/Resumen_413755833004_1.pdf
Marcel, J. F. (2016). La recherche-intervention par les sciences de l’éducation: Accompagner le changement. Paris: EducagriEditions.
Martín-Crespo, M. y Salamanca, A. (2007). El muestreo en la investigación cualitativa. Nure investigación, 27(4). [Online]. Disponible en http://www.sc.ehu.es/plwlumuj/ebalECTS/praktikak/muestreo.pdf
Martínez, J. (2004). La formación del profesorado y el discurso de las competencias. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 18(3), 127–143. Disponible en http://ucsj.redalyc.org/articulo.oa?id=27418308
Mejía, M. y Manjarrés, M. (2011). La investigación como estrategia pedagógica una apuesta por construir pedagogías críticas en el siglo XXI. Praxis & Saber, 2(4), 127–177. https://doi.org/10.19053/22160159.1127
Muñoz, J., Quintero, J. y Munevar, R. (2001). Competencias Investigativas para profesionales que forman y enseñan. Bogotá, D.C.: Magisterio.
Paz, M. (2003). Investigación cualitativa en educación. Fundamentos y tradiciones. México, D.F.: Mcgraw Hill.
Pedraza, A., Cabrera, M. B., Ángel, Á. y Leal, M. A. (2019). Concepciones de padres, profesores y estudiantes, sobre la escuela como escenario de paz. RIIEP. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía, 12(2), 181–209. Disponible en https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/5013
Perrenoud, P. (2005). Diez nuevas competencias para enseñar. Educatio Siglo XXI, 23(1), 223–229. Disponible en https://revistas.um.es/educatio/article/view/127
Quintanilla, M. (Ed.) (2005). Enseñar ciencias en el nuevo milenio. Retos y propuestas. Santiago de Chile: Universidad Católica de Chile.
Quintero, M. y Molano, M. (2009). Concepciones y creencias acerca de las competencias en Colombia: una investigación-acción desde la teoría crítica de la educación. Revista del Centro de Investigación de la Universidad la Salle, 8(32), 39–55. Disponible en http://revistasinvestigacion.lasalle.mx/index.php/recein/article/view/171
República de Colombia. Colciencias – FES. (2009). Informe de la Reconstrucción colectiva del Programa Ondas (2006-2008). [Online]. Bogotá, D.C.: Colciencias. Disponible en https://es.scribd.com/document/171261074/Informe-de-La-Reconstruccion-Colectiva-Del-Programa-Ondas
República de Colombia. MEN. (2002). Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. [Online]. Disponible en https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-340021_recurso_1.pdf
República de Colombia. MEN. (8 de febrero de 1994). Ley General de Educación. [Ley 115]. Diario Oficial No. 41.214. Disponible en https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf
Pardo, C., Rocha, A., Olaya, A., Sáenz, C., Jiménez, J. y Sánchez, M. (1999). Nuevo Examen de Estado para el ingreso a la Educación Superior. Cambios para el Siglo XXI. Propuesta General. Bogotá, D.C.: ICFES
Restrepo, B. (2011). Investigación de aula: formas y actores. Revista Educación y Pedagogía, 21(53), 103–112. Disponible en https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3075322
Rodríguez, C. y Díez, J. (2014). Conocimiento y competencias básicas en la formación de docentes y maestras. Profesorado. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 18(1), 383–396. Disponible en https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/41092
Sánchez, C. (2016). Una propuesta epistemológica para la sistematización de experiencias generada desde la reflexión sobre la práctica. RIIEP. Revista Interamericana de Investigación, Educación y Pedagogía, 9(2), 11–26. Disponible en https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/viewFile/3612/3519
Serrano, S., y Duque, Y. y Madrid, A. (2014). La actividad investigativa en educación media. Representaciones de los profesores sobre las competencias científicas. Revista de Pedagogía, 35(97-98), 71–91. Disponible: https://www.redalyc.org/pdf/659/65935862006.pdf
Tobón, S. (2013). Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación. (4 Ed.). Bogotá, D.C.: ECOE.
Vallejo, S. (2014). Las competencias científicas en la política educativa colombiana: Privilegio de la perspectiva parcial al estudiar su ensamblaje desde los estudios sociales de la ciencia. [Tesis Doctoral inédita]. Universidad Nacional, Bogotá, D.C., Colombia.
Villalobos, J., Flórez, G. y Londoño, D. (2017). Relación docente-alcance del logro: Una mirada a los procesos de enseñanza en la escuela. Entramado, 13(1), 186–196. Disponible en http://www.scielo.org.co/scielo.php?pid=S1900-38032017000100186&script=sci_abstract&tlng=en
Zabala, A. y Arnau, L. (2008). 11 Ideas claves: como aprender y enseñar competencias. Barcelona: Graó.
Zambrano-Quintero, Y., Rocha-Roja, C., Flórez-Vanegas, G., Nieto-Montaño, L., Jiménez- Jiménez, J. y Núñez -Samnández, L. (2018). La huerta escolar como estrategia pedagógica para fortalecer el aprendizaje. Cultura. Educación y Sociedad, 9(3), 457–464. http://dx.doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.53
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.