Conversation and learning scenarios: Communicative interactions in blended subjects

Authors

  • Maribel Salazar Estrada Universidad de Antioquia. Medellín (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.11.1.2020.16

Keywords:

Blended learning, Learning platform, Communicative interactions, Teachers, Students

Abstract

The article exposes the results of the research From the traditional classroom to the interactions in the virtual environment: blended subject characterization model of the University of Medellín, Colombia. The particularities of the blended subjects and the communicative interactions between teachers and students in the UVirtual educational platform and the influence that graphic design has on this dynamic are analyzed. The object of study is three (3) blended subjects from the Faculty of Communication. As characterization techniques we work with observation, interview and survey. In the process, a common structure is revealed with slight variations according to the teachers’ approach; It is evident that students prefer external communication to the platform, but they use the language of the Internet and graphic design makes it easier for them to apprehend information. As one of the conclusions, the approach to this modality allows the development of new communication skills and information management.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Etchevers, N. E. (2006). Los nuevos códigos de la comunicación emocional utilizados en Internet. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 7(2), 92–106. Disponible en https://gredos.usal.es/handle/10366/56526

Garrison, D. R. y Anderson, T. (2005). El e-learning en el siglo XXI. Investigación y práctica. Barcelona: Octaedro.

Hara, N., Bonk, C. J. & Angeli, C. (2000). Content analysis of online discussion in an applied educational psychology course. Instructional Science, 28(2), 115–152. https://doi.org/10.1023/A:1003764722829

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2006). Metodología de la Investigación. (4ª ed.). México, D.F.: McGraw-Hill.

Marín, F. V., Inciarte, A. de J., Hernández, H. G. y Pitre, R. C. (2017). Estrategias de las Instituciones de Educación Superior para la Integración de las Tecnología de la Información y la Comunicación y de la Innovación en los Procesos de Enseñanza. Un Estudio en el Distrito de Barranquilla, Colombia. Formación Universitaria, 10(6), 29–38. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000600004

Moral, F. y García, R. (2003). Un nuevo lenguaje en la red. Comunicar, 11(21), 133–136. Disponible en https://www.revistacomunicar.com/ojs/index.php/comunicar/article/view/C21-2003-20

Nielsen, J. (january 3, 2012). Usability 101: Introduction to Usability. [Online]. Recuperado de http://www.nngroup.com/articles/usability-101-introduction-to-usability/

Osuna, S. (2009). La comunicación didáctica en los chats académicos. Tecnología y Comunicación Educativas, 22-23(47-48), 83–91. Recuperado de http://tyce.ilce.edu.mx/tyce/47-48/82-91.pdf

Parra, L. A. (2008). Blended learning la nueva formación en educación superior. AVANCES Investigación en Ingeniería, (9), 95–102. Recuperado en http://www.unilibre.edu.co/revistaavances/avances_9/r9_art9.pdf

Pérez, M. S. (2010). La comunicación y la interacción en contextos virtuales de aprendizaje. Revista Apertura, 1(1), 1–21. Disponible en http://www.udgvirtual.udg.mx/apertura/index.php/apertura/article/view/15/18

Pinto, A. y Díaz, J. (2015). Convivencia Escolar en la era de la hiperconectividad. Cultura, Educación y Sociedad, 6(1), 149–164. Recuperado de http://repositoryinst.uniguajira.edu.co/jspui/bitstream/123456789/51/1/Convivencia%20Escolar%20en%20la%20era%20de%20la%20hiperconectividad.pdf

República de Colombia. MEN. (s.f.). Educación virtual o educación en línea. [Online]. Disponible en https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-196492.html?_noredirect=1

Rodríguez, M. (2011). Las TIC en la educación superior en Colombia. Revista Unilatina, (1), 7–23. Recuperado de https://unilatina.edu.co/pdf/revista/Las-TIC-en-la-educacion.pdf

Scolari, C. A. (2008). Hipermediaciones: elementos para una teoría de la comunicación digital interactiva. Barcelona: Gedisa.

Universidad de Medellín. Rectoría Universidad. (24 de febrero de 2010). Educación Virtual. [Resolución 90]. Recuperado de https://repository.udem.edu.co/handle/11407/2078

Valverde, J. (2002). Herramientas de comunicación sincrónica y asincrónica. En, J. Cabrero y J. I. Aguaded, Educar en red. Internet como recurso para la educación, (pp. 57–81). Málaga: Aljibe.

Villegas, G. A. y Zea, C. M. (2003). EAFIT Interactiva: Hacia una experiencia educativa bimodal que combina la presencialidad y la virtualidad. [Online]. Recuperado de http://e-spacio.uned.es/fez/eserv.php?pid=bibliuned:1396&dsID=n02villegas03.pdf

Zapata, D., Marín, A. y Vélez, Y. (2012). Metodología de producción de diseño gráfico para un entorno de enseñanza y aprendizaje en un mundo virtual tridimensional (mv3d). Uni-pluri/versidad, 12(1), 14–24. Disponible en https://revistas.udea.edu.co/index.php/unip/article/view/13258

Published

2020-03-24

How to Cite

Salazar Estrada, M. (2020). Conversation and learning scenarios: Communicative interactions in blended subjects. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 11(1), 219–234. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.11.1.2020.16