Creativity, intuition and emotion in the university methodological praxis : An approximate study

Authors

  • Beatriz Carolina Carvajal Universidad Centroccidental Lisandro Alvarado , Barquisimeto, Venezuela

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.11.1.2020.01

Keywords:

University methodological praxis, Neuroscience, Creativity, Emotion and intuition

Abstract

It analyses the relationship between the interpretation of the theoretical contributions associated with neuroscience (emotion, creativity and intuition) and the application of these constructs in university methodological praxis, with the aim of proposing strategic lines of action for research work linked to creativity. It is theorized that the research praxis of Latin American universities is an approximate study, in the sense of capturing experiential results in teaching and research; for this reason we are working with an intentional sample made up of the following universities: Salesian Catholic University "Silva Henríquez" (Chile); State Distance University and National University of Costa Rica (Costa Rica); Federal University of Rio de Janeiro (Brazil); National University of Córdoba and Center for Advanced Studies (Argentina); Experimental University of Los Llanos Ezequiel Zamora, University of Carabobo, University of the Andes and Lisandro Alvarado Central-Western University (Venezuela). Methodologically, a triangulation is made between qualitative methods: ethnographic, focal group and hermeneutics. The results for the university field highlight the need to adjust the research praxis in correspondence with the sociohistorical context, that is to say, with the epistemic matrix from which it arises and in agreement with the contributions of cognitive neuroscience (intuition and emotions). In conclusion, we propose the recognition of emotions, creativity and intuition in order to achieve previous representations of high value and semantic charge, which constitutes a way of developing creativity in the research praxis.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akl, P., Pilar, E. y Aponte, F. (2016). Estrategias de afrontamiento en mujeres víctimas de violencia intrafamiliar. Cultura Educación y Sociedad, 7(2), 105–112. Disponible en https://revistascientificas.cuc.edu.co/culturaeducacionysociedad/article/view/1105/pdf_238

Bartra, R. (2011). Antropología del cerebro: determinismo y libre albedrío. Salud Mental, 34(1), 1–9. Disponible en http://www.scielo.org.mx/pdf/sm/v34n1/v34n1a1.pdf

Bear, M., Connors, B. y Paradaiso M. (2008). Neurociencia. Explorando el cerebro. Barcelona: Masson- Williams & Wilkins.

Beaty, R. E., Benedek, M., Silvia, P. J. & Schacter D. L. (2016). Creative cognition and brain network dynamics. Trends in Cognitive Sciences, 20, 87–95. https://doi.org/10.1016/j.tics.2015.10.004

Beer, J. S. & Ochsner, K. N. (2006). Social cognition: A multi-level analysis. Brain Research, 1079 (1), 98–105. https://doi.org/10.1016/j.brainres.2006.01.002

Bohm, D. (2008). La totalidad y el orden implicado. Barcelona: Kairos.

Buzan, T. y Buzan, B. (2017). El libro de los mapas mentales: cómo usar al máximo las capacidades mentales. Barcelona: Urano.

Carvajal, B. (2010). La heterodoxia como alternativa metódica en la teoría y práctica investigativa universitaria. Reflexión acerca de los aportes que realizan en Venezuela Alejandro Moreno y Miguel Martínez. Espacio Abierto, 19(1), 117–136. Disponible en https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=12212289006

Carvajal, B. (2001). La neurociencia hoy. Un estudio de la estructura y funciones del cerebro humano. ARGOS, (35), 131–158.

Díaz, P. (2008). Implicancias de las técnicas de medición de la actividad cerebral en la cognición: ¿El tiempo o el espacio? Revista de Psicología, 17(1), 87–100. Disponible en https://revistapsicologia.uchile.cl/index.php/RDP/article/view/17143

Dietrich, A. & Haider, H. (2017). A Neurocognitive Framework for Human Creative Thought. Front Psychol, 7. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2016.02078.

Dietrich, A. (2004). The cognitive neuroscience of creativity Psychonomic. Bulletin & Review, 11(6), 1011–1026. Disponible en https://link.springer.com/article/10.3758/BF03196731

Gardner, H. (2010). La Inteligencia Reformulada. Barcelona: Paidos.

Janesick, V. (2001). Intuition and Creativity: A Pas de Deux for Qualitative Researchers. Qualitative Inquiry, 7(5), 531–540. https://doi.org/10.1177/107780040100700501

Limb, C. & Braun, A. (2008). Neural Substrates of Spontaneous Musical Performance: An fMRI Study of Jazz Improvisation. PLoS ONE, 3(2), e1679. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0001679

Marín, F. (2002). El autoaprendizaje y la asimilación de conocimiento en organizaciones. Revista Venezolana de Gerencia, 7(18), 289–305. Disponible en https://www.redalyc.org/pdf/290/29001807.pdf

Martínez, M. (2009). Nuevos Paradigmas en la Investigación. Caracas: Alfa.

Martínez, M. (2004). Ciencia y Arte en la Metodología Cualitativa. México, D.F.: Trillas.

Martínez, M. (2002). La nueva ciencia. México, D.F.: Trillas.

Martínez, M. (1997). El paradigma Emergente: hacia una nueva teoría de la racionalidad científica. México, D.F.: Trillas

Moreno, A. (2005). El aro y la trama. Episteme, modernidad y pueblo. Caracas: Centro de Investigaciones populares.

Maturana, H. (1997). La objetividad. Un argumento para obligar. Santiago de Chile: Dolmen.

Maturana, H. y Valera, F. (1999). El árbol del conocimiento. Las bases del entendimiento humano. Santiago de Chile: Universitaria.

Pessoa, L. (2014). Understanding brain networks and brain organization. Physics of Life Reviews, 11(3): 400–435. https://doi.org/10.1016/j.plrev.2014.03.005

Purves, D., Augustine, G., Fitzpatrick, D., Katz, L., Lamantia, A & Mc Namara, J, (2001). Invitación a la neurociencia. Bogotá, D.C.: Medica Panamericana.

Tresguerres, J. A. F., Ariznavarreta, C., Cachofeiro, V., Cardinali, D., Escrich, E., Gil, P., Lahera, V., Mora, F., Romano, M. y Tamargo, J. (2005). Fisiología Humana. México, D.F.: Mc Graw-Hill. Disponible en http://www.untumbes.edu.pe/bmedicina/libros/Libros10/libro123.pdf

Wilber, K., Bohm, D., Pribram, K., Capra, F., Fergunson, M. y Weber, R. (2001). El paradigma Holográfico. Barcelona: Cairos.

Zardetto-Smith, A., Mu., K., Phelps, C., Houtz, L. y Royeen Ch. (2002). Brains Rule Fun, Learning. In: Neuroscience Literacy. Neuroscientist, 8(5), 396–404. https://doi.org/10.1177/107385802236965

Published

2020-02-20

How to Cite

Carvajal, B. C. (2020). Creativity, intuition and emotion in the university methodological praxis : An approximate study. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 11(1), 9–24. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.11.1.2020.01