Axiological dimension in the professional training of medical students

Authors

  • Rosario Nakao Avila Universidad de Ciencias Médicas de Holguín. Banes (Cuba)
  • Grethel Rodríguez González Universidad de Ciencias Médicas de Holguín. Banes (Cuba)
  • Miroslava Rojas Esteva Universidad de Ciencias Médicas de Holguín. Banes (Cuba)
  • Luis Armando Tamayo García Universidad de Ciencias Médicas de Holguín. Banes (Cuba)

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.11.1.2020.12

Keywords:

Axiological profile, Education in values, Self-evaluation, Descriptive study

Abstract

The article analyzes the axiological dimension in the professional training of medical students at the University of Holguin (Medical Sciences Branch in Banes, Cuba), taking as a reference the education in values and its transversalization in the curriculum of the referred academic program. A cross-sectional descriptive study was conducted with second-year medical students in order to identify the predominant values in their profile during the 2018-2019 academic year. The results allow the characterization of performance in relation to motivational processes to contribute to the formation of a citizen committed to his or her profession. Similarly, factors are shown from subjectivity, linked to the relevance of socialized knowledge and the teaching practice; on the one hand, honesty, responsibility, and commitment predominate, and on the other, greater attention to dignity, honesty, industriousness, and justice is required. The conclusion is that there is a need to strengthen an axiological dimension in the profile, from the mediation of self-evaluation and strategic direction processes that lead to precise and effective actions in the didactic and curricular fields.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Akl, P. M., Jiménez, E. y Aponte, F. (2016). Estrategias de afrontamiento en mujeres víctimas de violencia intrafamiliar. Cultura educación y sociedad, 7(2), 105–121. Recuperado de https://revistascientificas.cuc.edu.co/culturaeducacionysociedad/article/view/1105

Amaro, M. C., González A., Leyva, B., Jiménez, J. M., Sánchez, E., Formental, B., Galano, C., Fernández, A. y Toledo, A. (2018). Percepción de valores y antivalores coexistentes en el sector salud. Educación Médica Superior, 32(1), 63–73. Recuperado de http://www.ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/1255/642

AMM. (1948a). Ética Médica. [Online]. Disponible en https://www.wma.net/es/que-hacemos/etica-medica

AMM. (1948b). El Juramento Hipocrático Moderno. [Online]. Disponible en https://www.wma.net/es/que-hacemos/etica-medica/declaracion-de-ginebra/

Fabelo, J. R. (2004). Sobre la naturaleza de los valores humanos. En, J. Fabero, Los valores y sus desafios actuales (pp. 19–64). Buenos Aires: Libros en red. Recuperado de http://www.insumisos.com/lecturasinsumisas/Los%20Valores%20humanos.pdf

García, M., Corrales, I. E. y Reyes, J. J. (2015). La formación axiológica en los profesionales cubanos de la salud: una mirada hacia la universidad. Revista Habanera de Ciencias Médicas, 14(1), 79–88. Recuperado de https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=56321

Pérez, T. (2017). Educación en valores para Estudiantes de Medicina en Cuba. [Online]. Recuperado de https://www.gestiopolis.com/educacion-valores-estudiantes-medicinacuba/

Reinoso, S., Columbié, J. L. y Columbié, F. J. (2014). Proyección axiológica de la Universidad Médica de Santiago de Cuba en su medio siglo de fundada. MEDISAN, 18(11), 1626–1632. Recuperado de https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=54012

Seijo, B. M., Cardoso, R., Álvarez, J., Valle, T. y Muñoz, M. (2001). Los valores ético profesionales del médico. Su diagnóstico. Humanidades Médicas, 1(2), 2–3. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202001000200005

ONU. (1968). Informe del Comisionado General del Organismo de Obras Públicas y Socorro de las Naciones Unidas para los refugiados de Palestina en el Cercano Oriente. [A/9613]. Recuperado de https://undocs.org/pdf?symbol=es/A/9613(SUPP)

Published

2020-03-23

How to Cite

Nakao Avila, R., Rodríguez González, G., Rojas Esteva, M., & Tamayo García, L. A. (2020). Axiological dimension in the professional training of medical students. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 11(1), 167–176. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.11.1.2020.12