Reading in Psychology. What do students tell at the beginning and at the end of the first year?

Authors

  • Maria Micaela Villalonga Penna Instituto de Investigaciones sobre el Lenguaje y la Cultura (INVELEC); Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) (Argentina)

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.10.2.2019.01

Keywords:

Psychology, Reading, University, Student, Perceptions

Abstract

The perceptions of the new students in relation to what is read and their participation in disciplinary communities are dimensions of singular importance when developing reading processes for academic purposes. From this perspective, this article aims to analyze the conceptions of the first year students of the Academic Programs of Psychology in relation to what is read at the beginning and at the end of the degree. Based on a qualitative approach, we proceed to study the category Reading with educational intentionality Disciplinary as an emerging construct; the collection of information was carried out through in-depth interviews with students on two occasions, one at the beginning of the school year and another, before the end of it. Among the main results, it is worth highlighting that students with high performance manage to build knowledge about text classes and discursive types, as well as evidence of appropriation of the academic genres that are read in this disciplinary community. It is concluded that there are important differences regarding the perceptions obtained by students with medium or high marks in the partials of the subjects in relation to those who have obtained low marks.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arnoux, E., Di Stefano, M. & Pereira, C. (2002). La lectura y la escritura en la universidad. Buenos Aires: Eudeba.

Barton, D., Hamilton, M. & Ivanič, R. (2000). Situated literacies: Reading and writing in context. London: Psychology Press.

Barton, D. & Tusting, K. (eds.). (2005). Be­yond communities of practice: Language power and social context. Cambridge: University Press.

Bazerman, C. (1997). Discursively structu­red activities. Mind, culture, and activi­ty, 4(4), 296–308. https://doi.org/10.1207/s15327884mca0404_6

Bazerman, C. (1988). Shaping written knowledge: The genre and activity of the experimental article in science (vol. 356). Madison: University of Wisconsin Press.

Blommaert, J., Street, B., Turner, J. & Sco­tt, M. (2007). Academic literacies: what have we achieved and where to from here. Journal of applied linguistics, 4(1), 137–149. https://doi.org/10.1558/japl.v4i1.137

Bolívar, A. & Parodi, G. (2015). Academic and professional discourse. En E. La­corte (Ed.) The Routledge Handbook of Hipanic Applied Linguistics (pp. 459–476). Nueva York: Routledge.

Cárdenas, N. y Angulo, F. (2016). Análisis de las Dimensiones de Adaptación, Mejora­miento e Innovación en los Procesos de Aprendizaje Tecnológico. Cultura Edu­cación y Sociedad 7(2), 139–149. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.8.2.2017.01

Carlino, P. (2005). Escribir, leer y aprender en la universidad. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica.

Carlino, P. (2003). Alfabetización académica: un cambio necesario, algunas alternati­vas posibles. Educere, 6(20), 409–420.

Cassany, D. (2005). Literacidad crítica: leer y escribir la ideología. En, Universidad La Rioja, IX Simposio Internacional de la Sociedad Española de Didáctica de la Lengua y la Literatura. Logroño, España.

Ciapuscio, G. E. (2012). La lingüística de los géneros y su relevancia para la tra­ducción. En, M. Shiro, P. Charaudeau y L. Granato (eds.) Los géneros dis­cursivos desde múltiples perspectivas: teorías y análisis (pp. 87–98). Madrid: Iberoamericana Vervuert.

Fernández, G. & Carlino, P. (2010). ¿ En qué se diferencian las prácticas de lec­tura y escritura de la universidad y las de la escuela secundaria? Lectura y Vida, 31(3), 6–19.

Giudice, J., Godoy, M. & Moyano, E. I. (2016). Prácticas de lectura y escritura en el marco de la enseñanza de la Psicología: avances de una investigación interdisci­plinaria. Revista mexicana de investi­gación educativa, 21(69), 501–526.

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2008). Metodología de la Investiga­ción. México, D.F.: McGraw Hill.

Jarpa, M. (2015). Escritura en las discipli­nas: Géneros académicos evaluativos en un programa de posgrado de Biotec­nología. En, G. Parodi & G. Burdiles (eds.) Leer y escribir en contextos aca­démicos y profesionales: Géneros, cor­pus y métodos (pp. 221–255). Santiago de Chile: Ariel.

Lea, M. (2005). Communities of practice in Higher Education: useful heuristic or educational model? In: D. Barton and K. Tusting (eds.) Beyond communities of practice: language power and social context. Learning in doing: Social, cog­nitive and computational perspectives (pp. 180–197). Cambridge: Cambridge University Press.

Lillis, T. & Scott, M. (2007). Defining academic literacies research: Issues of epistemology, ideology and strate­gy. Journal of applied linguistics, 4(1), 5–32. https://doi.org/10.1558/japl. v4i1.5

Marín, F. (2012). Investigación científica. Una visión integrada e interdisciplina­ria. Zulia: Ediciones del Vicerrectorado Académico de la Universidad del Zulia.

Mena M. & Huneeus, M. (2017). Conviven­cia Escolar para el aprendizaje y buen trato de todos: Hacia una mejor com­prensión del concepto. Cultura Educa­ción y Sociedad, 8(2), 9–20. https://doi. org/10.17981/cultedusoc.8.2.2017.01

Padilla, C., Douglas, S. & López, E. (2007). Yo expongo: taller de practicas de comprension y produccion de textos expositivos. Córdoba: Comunicarte.

Padilla, C., Douglas, S., & López, E. (2011). Yo argumento: taller de prac­ticas de comprension y produccion de textos argumentativos. Córdoba: Comunicarte.

Parodi, G. (2015). Saber Leer. Santiago de Chile: Aguilar.

Parodi, G. (2008). Géneros académicos y géneros profesionales. Accesos dis­cursivos para saber y hacer. Valpa­raíso: Ediciones Universitarias de Valparaíso.

Villalonga, M. & Padilla, C. (2016). ¿Qué textos leen en primer año los estu­diantes de Psicología? Educação e Pes­quisa, 43(2), 515–533. http://dx.doi. org/10.1590/s1517-9702201610150998

Villalonga, M. Padilla, C. & Burín, D. (2014). Comprensión lectora en niños de educación primaria que viven en contextos de pobreza: decodificación, conocimiento léxico e inferencias. In­vestigaciones en Psicología, 19(2), 135– 156. http://hdl.handle.net/11336/43750

Published

2019-10-28

How to Cite

Villalonga Penna, M. M. (2019). Reading in Psychology. What do students tell at the beginning and at the end of the first year?. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 10(2), 9–26. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.10.2.2019.01