Solid waste management; Entrepreneurship strategy for students of the Algarrobo District Educational Institution.

Authors

  • Leda Mercedes Vega Macias Institución Educativa Distrital de Algarrobo (Colombia)
  • Claudia Pérez Salcedo Institución Educativa Distrital de Algarrobo (Colombia)
  • Edilsa Daza Calvo Institución Educativa Distrital de Algarrobo (Colombia)
  • Graciliana Meza Cano Institución Educativa Distrital de Algarrobo (Colombia)
  • Lubia López Meninueta Institución Educativa Distrital de Algarrobo (Colombia)
  • Modesta Bermúdez Caro Institución Educativa Distrital de Algarrobo (Colombia)
  • Zuleima Lozano Mozo Institución Educativa Distrital de Algarrobo (Colombia)
  • Delfina Chiquillo Manota Institución Educativa Distrital de Algarrobo (Colombia)
  • Martina Zabaleta Bermúdez Institución Educativa Distrital de Algarrobo (Colombia)
  • Judit Cahuana Fontalvo Institución Educativa Distrital de Algarrobo (Colombia)
  • Luz Sanchez Saldaña Institución Educativa Distrital de Algarrobo (Colombia)
  • Patricia Charris Solano Institución Educativa Distrital de Algarrobo (Colombia)
  • Yudis Acuña de la Rosa Institución Educativa Distrital de Algarrobo (Colombia)
  • Ana Martinez Dominguez Institución Educativa Distrital de Algarrobo (Colombia)
  • Liana Contreras de la Hoz Institución Educativa Distrital de Algarrobo (Colombia)
  • Luz Caballero Calderón Institución Educativa Distrital de Algarrobo (Colombia)
  • Maria Gamez Gamez Institución Educativa Distrital de Algarrobo (Colombia)
  • Mileida Vizcaino Bolaño Institución Educativa Distrital de Algarrobo (Colombia)
  • Ubaldina Gámez Lobo Institución Educativa Distrital de Algarrobo (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.98

Keywords:

Solid waste management, entrepreneurship strategies, recycling in basic education

Abstract

The management of solid waste leads to the recycling of materials discarded by humans, to protect the environment. This project seeks to create an entrepreneurship strategy aimed at preschool and elementary school students of the District Educational Institution of Algarrobo. This study is of qualitative type using the participatory action research methodology, where the population was made up of students from the IED Algarrobo. Interviews were conducted with the students to identify the needs of each location. The topic to be developed with the members of the educational community was socialized. To collect the data, individual, institutional and field diaries were used. The strategy of training students in the management of solid waste was implemented, through craft workshops in recycled material, as a strategy of entrepreneurship generating a source of income for the student and his family.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albis Arrieta, A., Ortiz Toro, J., & Martínez De la Rosa, J. (2017). Remoción de cromo hexavalente de soluciones acuosas usando cáscara de yuca (Manihot esculenta): Experimentos en columna. INGE CUC, 13(1), 42-52. https://doi.org/10.17981/ingecuc.13.1.2017.04

Badillo, M. (2012). Política de educación ambiental en Colombia, 2002-2010. Revista De Investigación Agraria Y Ambiental, 3(1), 89. Recuperado de: http://dx.doi.org/10.22490/21456453.948

Báez y Pérez de Tudela, J. (2009). Investigación cualitativa. Madrid, España: ESIC Editorial.

Bonilla García, D. (2016). El Reciclaje como Estrategia Didáctica para la Conservación Ambiental (Proyecto en ejecución). Revista Scientific, 1(1), 36-52. Recuperado de: http://dx.doi.org/10.29394/scientific.issn.2542-2987.2016.1.1.3.36-52

Hernández, R., Fernández, C., y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México, D.F.: McGraw-Hill Education. (No está citado en el texto)

Inforeciclaje. (2018). El portal con información sobre el reciclaje. Inforeciclaje.com. Retrieved 13
March 2018. Recuperado de: http://www.inforeciclaje.com/residuos-solidos.php

Mejía, M. y Manjarrés, M. (2011). La investigación como estrategia pedagógica una apuesta por construir pedagogías críticas en el siglo xxi. Praxis & Saber, 2(4), 127. Recuperado de: http://dx.doi.org/10.19053/22160159.1127

Ministerio de Educación Nacional (2018). Ley 115 febrero de 1994. Fines de la educación.
Retrieved 13 March. Recuperado de: https://www.mineducacion. gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf

Morgado Gamero W.B., Ramírez M.C., Parody A., Viloria A., López M.H.A., Kamatkar S.J. (2018) Concentrations and Size Distributions of Fungal Bioaerosols in a Municipal Landfill. In: Tan Y., Shi Y., Tang Q. (eds) Data Mining and Big Data. DMBD 2018. Lecture Notes in Computer Science, vol 10943. Springer, Cham

Pereira, M. (2016). Hacia la construcción de un derecho energético ambiental como disciplina autónoma. Jurídicas CUC, 12(1), 177-204. DOI: http://dx.doi.org/10.17981/juridcuc.12.1.2016.10

Pérez, G. (2002). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. II técnicas y análisis de datos. Madrid: la Muralla S.A. No está citado en el texto.
Reciclaje de plástico (2018). Retrieved 7 March 2018. Recuperado de: https://reciclajedeplasticoentamulte.wordpress.com/2015/05/21/justificacion-2/

Schutter, A. (1987). Método y proceso de la investigación participativa en la capacitación rural. Patzcuaro, Michoacan: CREFAL.

Vaquiro, William. (2018). La mejor solución es el reciclaje. Retrieved 7 March. Recuperado de: http://es.calameo.com/read/000851537e40d156f5307

Published

2018-12-10

How to Cite

Vega Macias, L. M., Pérez Salcedo, C. ., Daza Calvo, E., Meza Cano, G. ., López Meninueta, L., Bermúdez Caro, M., Lozano Mozo, Z. ., Chiquillo Manota, D., Zabaleta Bermúdez, M., Cahuana Fontalvo, J., Sanchez Saldaña, L., Charris Solano, P., Acuña de la Rosa, Y., Martinez Dominguez, A. ., Contreras de la Hoz, L., Caballero Calderón, L., Gamez Gamez, M., Vizcaino Bolaño, M. ., & Gámez Lobo, U. (2018). Solid waste management; Entrepreneurship strategy for students of the Algarrobo District Educational Institution. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 9(3), 829–834. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.98