The management of Solid Resources for the creation of optimal learning environments
DOI:
https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.94Keywords:
solid waste, environment, recycling, garbage, clutter.Abstract
At a global level there is a problem of environmental pollution, generated by human activities, largely due to the improper handling of solid waste, which is why educational institutions are expected to generate pedagogical strategies that encourage students to adopt environmental attitudes, to preserve its environment. The purpose of the study was to promote the management of solid resources for the creation of optimal learning environments. The methodology was oriented under the qualitative approach, using the type of action research, from a descriptive, exploratory design. For the collection of data, techniques such as; participant observation and field diary. A sample of twenty-four (24) students from elementary school to eleventh secondary school was chosen from the Macondo Departmental Educational Institution of the Jose Celestino Mutis Rural School for males. An integral management of solid waste was evidenced as part of the learning process of the institution, reaching conclusions with an importance in the transformation of solid waste that improve the school environment.
Downloads
References
Careaga J. A. (2013). Manejo y reciclaje de los residuos de envases y embalajes. SEDESOL. Instituto Nacional de Ecología. Serie Monografías No. 6.
De souza, J. F. (2001). Atualidade de Paulo Freire. Contribuição ao debate sobre a educação na diversidade cultural. Recife: Edições Bagaço.
Fals-Borda, O. (1984). Resistencia en el San Jorge. Historia doble de la Costa. Tomo III.Bogotá, D.C.: Carlos Valencia Editores.
Freire, P. (1986). Hacia una pedagogía de la pregunta. Conversaciones con Antonio Faúndez. Buenos Aires: La Aurora.
Herrera Tapias, B., Guerrero Cuentas, H.R., & Ramírez Molina, R.I. (2018). Investigación como estrategia pedagógica: Una mirada desde la educación, escuela y transformación de la comunidad global. Primera Edición. 001-111. Editorial Universitaria de la Costa. Barranquilla - Colombia.
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México. Editorial Mc Graw Hill.
Mariño, G. (2010). El diálogo en la educación de jóvenes y adultos. Dos propuestas pedagógicas para implementarlo. En: El taller dialógico/la recuperación de experiencias laborales. Bogotá, D.C.: OEI.
Maturana, H. (1998). Emoções e linguagem na educação e na política. Belo Horizonte: UFMG.
Medina, M. (1999). Reciclaje de desechos sólidos en América Latina. Frontera Norte. 11(21). 7-31. DOI: http://dx.doi.org/10.17428/rfn.v11i21.1411
Medina, J, Jiménez, I, Aguirre, I, Vallejo, S, Tobón, R, y Rocha, M. (2009). Minimización y manejo ambiental de los residuos sólidos, Subsecretaría de Gestión para la Protección Ambiental-SEMARNAT. México.
Mejía, M. y Manjarrés M. (2010). Las pedagogías fundadas en la investigación. Búsquedas en la reconfiguración de la educación. +Revista Internacional Magisterio 42(1). 16-26.
Mejía, M. R. (2011b). Las escuelas de la globalización. El conflicto por su reconfiguración. Bogotá: Desde Abajo.
Mignolo, W. (2003). Capitalismo y geopolítica del conocimiento. Buenos Aires: Paidós.
Morgado Gamero W.B., Ramírez M.C., Parody A., Viloria A., López M.H.A., Kamatkar S.J. (2018) Concentrations and Size Distributions of Fungal Bioaerosols in a Municipal Landfill. In: Tan Y., Shi Y., Tang Q. (eds) Data Mining and Big Data. DMBD 2018. Lecture Notes in Computer Science, vol 10943. Springer, Cham
Ortega, P. (2009). Sujetos y prácticas de la pedagogía crítica. Bogotá, D.C.: El Búho.
Pereira, M. (2016). Hacia la construcción de un derecho energético ambiental como disciplina autónoma. Jurídicas CUC, 12(1), 177-204. DOI: http://dx.doi.org/10.17981/juridcuc.12.1.2016.10
Pérez, T. (2011). El clima escolar, factor clave en la educación de calidad. Cartagena de Indias: Fondo Editorial del Caribe.
Porlán, R. (1995). Constructivismo y escuela: hacia un modelo de enseñanza aprendizaje basado en la investigación. Sevilla: Diada.
Pozo, J. y. (2006). Aprender y enseñar ciencia. Madrid: Morata.
Ramírez Molina Reynier Israel & Hugueth Alfredo. (2017). Modelo de comunicación productiva para las organizaciones de salud pública en Venezuela. Revista Opción. Año 33, N° 83. Pág.: 305-335. Universidad del Zulia. Maracaibo (Venezuela). Disponible en: http://produccioncientificaluz.org/index.php/opcion/article/view/23118
Ramírez Molina Reynier Israel & Ampudia Sjogreen Daniel Esteban. (2018). Factores de Competitividad Empresarial en el Sector Comercial. Revista Electrónica de Ciencia y Tecnología del Instituto Universitario de Tecnología de Maracaibo (RECITIUTM). Vol. 4, N° 1. Pág.: 16-32.
Instituto Universitario de Tecnología de Maracaibo (IUTM). Maracaibo (Venezuela). Disponible en: http://recitiutm.iutm.edu.ve/index.php/recitiutm/article/view/130
Ramírez Molina, Reynier Israel; Avendaño Villa, Inirida; Aleman Escobar, Luis Santiago; Lizarazo
Barrera, Caterine Lisbet; Ramírez Molina, Ramineth Joselin & Cardona Jaramillo, Yudy Patricia. (2018). Principles of social responsibility for the strategic management of the talent human public health organizations. Revista Espacios. Vol. 39, N° 37. Pág.: 22-27. Maracaibo (Venezuela). Disponible en: http://www.revistaespacios.com/a18v39n37/18393722.html
República de Colombia. Ministerio de Educación. (2015). Ruta de reflexion y mejoramiento pedagogico "Siempre Dia E" (Vol. 4). Bogota, D.C.: MEN. Recuperado de http://aprende.colombiaaprende.edu.co/sites/default/files/naspublic/Guia%204_Ciclo%203_V4ok.pdf
República de Colombia. Ministerio de Educación. (2002). "Por el cual se reglamenta la Ley 142 de 1994, la Ley 632 de 2000 y la Ley 689 de 2001, en relación con la prestación del servicio público de aseo, y el Decreto Ley 2811 de 1974 y la Ley 99 de 1993 en relación con la Gestión Integral de Residuos Sólidos". [Decreto 1713]. D.O.: 44893. Recuperado de http://www.alcaldiabogota.gov.co/sisjur/normas/Norma1.jsp?i=5542
Torres, A. (2007). La educación popular. Trayectoria y actualidad. Bogotá, D.C.: El Búho.
Vigotsky, L. (1979). El desarrollo de los procesos psíquicos superiores. Barcelona
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.