Solutions to the environmental problems of the zapatosa cienaga with the proposals of children and young people of school 1 and 2 of belén.

Authors

  • Antonio Carlos Rangel Florez IED Colegio Carmelitano (Colombia)
  • Berlediz Mendoza Beleño IED Colegio Carmelitano (Colombia)
  • Rafael Delgado Quiñonez IED Colegio Carmelitano (Colombia)
  • María Pava Pérez IED Colegio Carmelitano (Colombia)
  • Ricardo Flórez Ariza IED Colegio Carmelitano (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.85

Keywords:

environmental problem, children and youth, swamp

Abstract

Currently, the planet presents an environmentally complex panorama, in which through the destructive action of man, with or without intention, an environmental deterioration has been generated that has never been identified in history, which has had its impact mainly on the human species, its health and survival. For this reason, the students of the Anaxmenes Torres Ospino Educational Institution, in the village of Belén, insisted on the need to continue working hard, with concrete actions to continue educating future generations in good practices, proposing the present investigation, whose objective was to integrate the promotion of spaces of knowledge and knowledge from classrooms in topics related to the management of socio-environmental conflicts. The results obtained allowed the implementation of activities designed and directed by children, for the development of values ​​that guarantee well-being and the possibility of surviving as a human species.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Crissien-Borrero, T., Cortés-Peña, O., & Herrera-Mendoza, K. (2016). Pro-Environmental Assessment and Sustainable Consumption of Household Public Services in Barranquilla Colombia. The European Proceedings of Social & Behavioural Sciences – EpSBS, 17, 434-440. http://dx.doi.org/10.15405/epsbs.2016.11

González Soca AM, Recarey Fernández S, Addines Fernández F. El proceso enseñanza-aprendizaje: un reto para el cambio educativo. En: Didáctica: teoría y práctica. 2da. ed. La Habana: Editorial Pueblo y Educación; 2007.

Gómez Marcelo (2006) introducción a la investigación científica, Universidad Andrés Bello, Colombia.

Herrera, K. (2011). La crisis medioambiental. Una mirada desde la psicología. Ed. Educosta: Colombia.

Herrera-Mendoza, K., Acuña, M., Ramírez, M., y De la Hoz, M. (2016). Actitud y conducta proecológica en jóvenes universitarios. Revista opción. Vol. 32(13). Pp. 456-477.

Herrera Mendoza, K., & Bravo de Nava, E. (2013). Perspectiva de la ecología en la comprensión de los comportamientos ambientales. Omnia, 19 (3), 20-30.

Leff, E. (2004). Racionalidad ambiental. La reapropiación social de la naturaleza. México: Siglo XXI.

Sabino Josué (2002), contraste mediante el enfoque cualitativo, metodología de la investigación, argentina 2ª. Edición.

Sanjuanelo, Guerrero (2005), desaparición del bocachico como especie nativa del caribe, Unimagdalena.

Tamayo Mario (2003) universidad Clea, el proceso de investigación científica.

Villalobos, Brocheth (2016) coorpocesar, foro, Chimichagua Cesar.

Zilberstein Toruncha J. Los métodos, procedimientos de enseñanza-aprendizaje y las formas de organización. Su relación con los estilos y estrategias para aprender a aprender. En: Preparación pedagógica integral para profesores integrales. La Habana: Editorial Félix Varela; 2006.

Published

2018-12-10

How to Cite

Rangel Florez, A. C., Mendoza Beleño, . B. ., Delgado Quiñonez, . R. ., Pava Pérez, . M. ., & Flórez Ariza, . R. . (2018). Solutions to the environmental problems of the zapatosa cienaga with the proposals of children and young people of school 1 and 2 of belén. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 9(3), 725–732. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.85