Information and communication technologies as strategies to strengthen the Interpretation and production of texts

Authors

  • Laura Chavez Obregon Institución educativa Departamental Agropecuaria Nuestra Señora de las Mercedes (Colombia)
  • Lívida Escorcia-Rudas Institución educativa Departamental Agropecuaria Nuestra Señora de las Mercedes (Colombia)
  • Alva Montenegro-De Pertuz Institución educativa Departamental Agropecuaria Nuestra Señora de las Mercedes (Colombia)
  • Yolanda Cantillo-Molina Institución educativa Departamental Agropecuaria Nuestra Señora de las Mercedes (Colombia)
  • Celina Pabón-Pallares Institución educativa Departamental Agropecuaria Nuestra Señora de las Mercedes (Colombia)
  • María Gonzales-Castañeda Institución educativa Departamental Agropecuaria Nuestra Señora de las Mercedes (Colombia)
  • Edgardo Villa Real-Martínez Institución educativa Departamental Agropecuaria Nuestra Señora de las Mercedes (Colombia)
  • Javier Guerrero-Guerrero Institución educativa Departamental Agropecuaria Nuestra Señora de las Mercedes (Colombia)
  • Alfonso Lobato-Petuz Institución educativa Departamental Agropecuaria Nuestra Señora de las Mercedes (Colombia)
  • Heber López-Pérez Institución educativa Departamental Agropecuaria Nuestra Señora de las Mercedes (Colombia)
  • Olfa Cantillo-Bolaño Institución educativa Departamental Agropecuaria Nuestra Señora de las Mercedes (Colombia)
  • Arquímedes Hernández-Ariza Institución educativa Departamental Agropecuaria Nuestra Señora de las Mercedes (Colombia)
  • Adelso Gómez-Hernández Institución educativa Departamental Agropecuaria Nuestra Señora de las Mercedes (Colombia)
  • Lucila Polo-Sánchez Institución educativa Departamental Agropecuaria Nuestra Señora de las Mercedes (Colombia)
  • Clementina Villamil Institución educativa Departamental Agropecuaria Nuestra Señora de las Mercedes (Colombia)
  • Arelys Villa-Páez Institución educativa Departamental Agropecuaria Nuestra Señora de las Mercedes (Colombia)
  • Emerson Pertuz-Samper Institución educativa Departamental Agropecuaria Nuestra Señora de las Mercedes (Colombia)
  • Lila De La Hoz-Cera Institución educativa Departamental Agropecuaria Nuestra Señora de las Mercedes (Colombia)
  • José Sánchez-Paz Institución educativa Departamental Agropecuaria Nuestra Señora de las Mercedes (Colombia)
  • Hernando Vega-Cantillo Institución educativa Departamental Agropecuaria Nuestra Señora de las Mercedes (Colombia)
  • Rosmari Mozo-Carranza Institución educativa Departamental Agropecuaria Nuestra Señora de las Mercedes (Colombia)
  • Andrés Villafañe-Ayala Institución educativa Departamental Agropecuaria Nuestra Señora de las Mercedes (Colombia)
  • Yosmar Ropain-Caballero Institución educativa Departamental Agropecuaria Nuestra Señora de las Mercedes (Colombia)
  • María De la Cruz Institución educativa Departamental Agropecuaria Nuestra Señora de las Mercedes (Colombia)
  • Omar Potes-Donado Institución educativa Departamental Agropecuaria Nuestra Señora de las Mercedes (Colombia)
  • Rosmira Miranda-Sánchez Institución educativa Departamental Agropecuaria Nuestra Señora de las Mercedes (Colombia)
  • Luxer Serrano-Cantillo Institución educativa Departamental Agropecuaria Nuestra Señora de las Mercedes (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.74

Keywords:

Improvement in the interpretation and production of texts in students, curricular integration of the IEP supported in ICT.

Abstract

The interpretation and production of texts has always been a topic of great research interest at the national level, due to the problems associated with the low results obtained in the different tests established. Based on this, the purpose of the research is aimed at strengthening students' interpretive and productive competence in texts through information and communication technologies. It assumes a methodological approach from qualitative research, oriented from the action research. The analysis unit consisted of 132 students of grades 4 and 5, between the ages of 0 to 19 years, which make up the different venues of the IED Farming Our Lady of Mercy.

The results thrown away showed that by working on issues related to the interpretation and production of texts, a significant increase in the students' academic results was generated; delivering quality products in content and textual interpretation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Barletta, N; Toloza, H; Villar, L; Rodríguez, A; Bovea, V y Moreno, F. (2013). Enseñanza y aprendizaje de la lectura y la escritura: una confabulación en el contexto oficial. .Lenguaje, 41(1).Universidad del Norte. Barranquilla, Colombia.

Cerda, H. (1997). La investigación total. Cooperativa Editorial Magisterio. Bogotá́, Colombia.

Crissien, T., Reyes, J., Herrera, B., Herrera, K., Franco, M., y Avendaño, I. Ruta Metodológica para introducir la investigación como estrategia pedagógica - IEP apoyada en TIC en el currículo. Recuperado de: https://es.scribd.com/document/327483212/CARTILLA-Apropiacion-Del-Programa-Ciclon-2.

Henao, C. (2016). Las TIC: estrategia para mejorar la competencia lectora-interpretativa en el área de lenguaje. Revista Universidad Católica Luis Amigó, 1, pp. 126-148. DOI: Extraído de https://doi.org/10.21501/25907565.2653

Henao, O. (2006). Evidencias de la investigación sobre el impacto de las tecnologías de información y comunicación en la enseñanza de la lectoescritura, Revista

Educación y Pedagogía, Medellín, Universidad de Antioquia, Facultad de Educación, vol. XVIII, núm. 44.

Hernández, R; Fernández, C & Baptista, P. (2012). Metodología de la investigación. México, D.F.: McGraw-Hill Education.

ICFES. Resultados de pruebas saber Pro. Recuperado de: http://www2.icfesinteractivo.gov.co/ReportesSaber359/consultaReporteEstablecimiento.jspx

Marin, F; Niebles, M; Sarmiento, M & Valvuena, S. (2017). Mediación de las tecnologías de la información en la comprensión lectora para la resolución de problemas aritméticos de enunciado verbal. Revista Espacios. ISSN 0798 1015Vol. 38 (Nº 20)

Marqués, P. (2006). El papel de las TIC en el proceso de lectoescritura. México: Editorial Planeta, Grandes Publicaciones.

Martínez, O; Salgado, M; Cantillo, M, & Prada, E. (2015). Interpretando textos a través de las tic: Una propuesta pedagógica para los estudiantes de grado cuarto de básica primaria de la Institución educativa Olga González Arraut . Tesis Doctoral. Universidad de Cartagena.

Martos, F. (1994). La producción de texto: un método eficaz para reforzar competencias lingüísticas. In Actas del Segundo Congreso Nacional de ASELE: español para extranjeros: didáctica e investigación: Madrid, del 3 al 5 de Diciembre de 1990 (pp. 143-148).

Material para maestros. Formato de registro de lectura [Mensaje en un Blog]. Recuperado de: http://materialparamaestros.com/formato-de-registro-de-lectura/

Miranda, N; Muñoz, M; Porras, L; Ramírez, D. (2006). Las TICS, nuevas alternativas en la superación de las dificultades en el aprendizaje escolar. Medellín: Universidad de Antioquia.

Patiño Builes, A. (2015). Tendencias tecnológicas que influyen en el aumento de la productividad empresarial. INGE CUC, 11(2), 84-96. https://doi.org/10.17981/ingecuc.11.2.2015.09

Piacente, T., & Tittarelli, A. M. (2006). Comprensión y producción de textos en alumnos universitarios: la reformulación textual. Orientación y sociedad, 6, 99-126.

Sáez, J. M., (2011) Utilización eficaz y actitudes que muestran los docentes en la aplicación de las tecnologías de la información y comunicación en educación primaria. Tesis doctoral. Universidad Nacional de Educación a Distancia. Madrid, España.
S
pina, M., Rohvein, C., Urrutia, S., Roark, G., Paravié, D., & Corres, G. (2016). Aplicación del modelo SCOR en pymes metalmecánicas de Olavarría. INGE CUC, 12(2), 50-57. https://doi.org/10.17981/ingecuc.12.2.2016.05

Talavera, R y Marín, F (2015) Recursos tecnológicos e integración de las ciencias como herramienta didáctica. Revista de Ciencias Sociales RCS 21 (2), 337 - 346

Villalobos, M., Gómez, M., y González, L. (2013). Promoción de la escritura creativa a través de talleres apoyados con tecnologías digitales en escuelas uni-docentes. Revista Q, 8 (15), 1-19.

Published

2018-12-06

How to Cite

Chavez Obregon, L., Escorcia-Rudas, L., Montenegro-De Pertuz, A., Cantillo-Molina, . Y. ., Pabón-Pallares, C., Gonzales-Castañeda, M., Villa Real-Martínez, E., Guerrero-Guerrero, J. ., Lobato-Petuz, A. ., López-Pérez, H., Cantillo-Bolaño, O. ., Hernández-Ariza, A., Gómez-Hernández, A., Polo-Sánchez, L. ., Villamil, C. ., Villa-Páez, A., Pertuz-Samper, E., De La Hoz-Cera, L., Sánchez-Paz, . J. ., Vega-Cantillo, H., Mozo-Carranza, R. ., Villafañe-Ayala, A., Ropain-Caballero, Y., De la Cruz, M., Potes-Donado, O. ., Miranda-Sánchez , R., & Serrano-Cantillo, L. (2018). Information and communication technologies as strategies to strengthen the Interpretation and production of texts. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 9(3), 627–634. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.74

Most read articles by the same author(s)