Research as a pedagogical strategy in the promotion of cultural identity in the municipality of Tasajera

Authors

  • Alicia Fernandez Cantillo Institución Educativa Distrital (IED) Rural de Tasajera sede Santiago Montaño (Colombia)
  • Sugey Fernández Cantillo Institución Educativa Distrital (IED) Rural de Tasajera sede Santiago Montaño (Colombia)
  • Sara Fernández Cantillo Institución Educativa Distrital (IED) Rural de Tasajera sede Santiago Montaño (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.41

Keywords:

Research as pedagogical strategy, cultural identity, biographical method

Abstract

This article presents the results derived from the Research as Pedagogic Strategy (IEP) becomes a methodology that favors the development of the teaching-learning process, having as intentionality to generate new knowledge from the educational reality. This is why it is a fundamental pillar in the construction of this project, which seeks to use research as a strategy to strengthen students' cultural identity. Promote cultural identity in the municipality of Tasajera using Research as a Pedagogical Strategy (IEP). The population was conformed by the students of the District Educational Institution (IED) Rural of Tasajera seat Santiago Montaño. From the interviews carried out with elderly people, the children of the IED Santiago Montaño, made a book of life stories of the population of Tasajera in which information related to the tradition and culture of this municipality was collected.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bisquerra, R. (2016). Metodología de la investigación educativa. Madrid: Arco/Libros.

Cerda, H. (1997). La investigación total. Santa Fe de Bogotá, Colombia: Cooperativa Editorial Magisterio.

Geertz, C. (2006). La interpretación de las culturas. Barcelona: Gedisa.

Giménez, G. (2012). La cultura como identidad y la identidad como cultura. Instituto de Investigaciones Sociales de la UNAM.

COLCIENCIAS. (2009) Ley 1286. Departamento Administrativo de Ciencia, Tecnología e Innovación. Colciencias, Congreso de Colombia. Disponible en: http://www.colciencias.gov.co/sites/default/files/upload/reglamentacion/ley_1286_2009.pdf

Cruz, M. (2015). La niñez en la escuela: Una historia de poder, control y desarrollo. Cultura Educación y Sociedad 6(1), 127-139.

De la Concepción, A. (2015). Concepciones sobre participación de niñas, niños y adolescentes: Su importancia en la construcción de la convivencia escolar. Cultura Educación y Sociedad, 6(2). Recuperado a partir de https://revistascientificas.cuc.edu.co/culturaeducacionysociedad/article/view/840

Franco, M. (2012). Estrategias de enseñanza para la promoción de la comprensión lectora desde el aprendizaje significativo. Cultura, Educación y Sociedad 3(1), 175-186.

Hernández, S. (2014). El modelo constructivista con las nuevas tecnologías: aplicado en el proceso de aprendizaje - Educrea. Educrea. Retrieved from https://educrea.cl/el-modelo-constructivista-con-las-nuevas-tecnologias-aplicado-en-el-proceso-de-aprendizaje/

Mejía, C. y Grisales, J. (s.f.). El saber pedagógico y el saber de maestros. Manizales. Retrieved from http://www.ucm.edu.co/wp-content/uploads/docs/COMPILACION_CONGRESO.pdf

Mejía, M. y Manjarrés, M. (2011). La investigación como estrategia pedagógica una apuesta por construir pedagogías críticas en el siglo xxi. Praxis & Saber, 2(4), 127. http://dx.doi.org/10.19053/22160159.1127

Molano, O. (2007). Identidad cultural un concepto que evoluciona. Universidad externado de Colombia. En Revista Opera.

Morante, P. (2012). Promoviendo la identidad cultural desde el jardín de infantes. Redem.org. Retrieved from http://www.redem.org/boletin/boletin150312b.html

Orozco, M. (2015). Métodos, formas, procedimientos y sistemas de enseñanza en una concepción de la pedagogía como arte según José M. Zamora. Aula, 21(0), 165. http://dx.doi.org/10.14201/aula201521165176

Plan Maestro de las Culturas.(s/f) Fisal.org. Retrieved from Página 33 – Provincia de San Luis. Argentina. http://www.fisal.org/Plan_Maestro_Cultura/files/assets/basic-html/page33.html

Pérez Serrano, G. (2012). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. II técnicas y análisis de datos. Madrid: la Muralla S.A.

Pinto, M. y Misas, M. (2014). La educación inicial y la educación preescolar: Perspectivas de desarrollo en Colombia y su importancia en la configuración del mundo de los niños. Cultura Educación y Sociedad 5(1), 119-140.

Pujadas, J. (2002). El método biográfico. Madrid: Centro de Estudios Políticos y Constitucionales.

Rodriguez, O. (2015). La investigación acción y la construcción de la identidad histórico cultural. A la otra orilla. Retrieved from https://alaotraorilla.wordpress.com/2015/05/06/hola-mundo//

Samper, J. & Maussa, E. (2014). Desarrollo moral y competencias ciudadanas en la juventud universitaria. Jurídicas CUC, 10 (1), 43 - 60.

Santacoloma, A. (2012). Los semilleros de investigación como estrategia de formación integral para ciudadanos del tercer milenio. Cultura, Educación y Sociedad. 3(1), 13 22.

Talavera Pereira, Rosalba, Marín González, Freddy, Recursos tecnológicos e integración de las ciencias como herramienta didáctica. Revista de Ciencias Sociales (Ve) [en linea] 2015, XXI (Abril-Junio) Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=28041012011>

Villalba, A. (2012). Dos paradigmas contrapuestos en la evaluación educativa, dos formas diferentes de concebir al alumno. Aula Universitaria, 1(14). http://dx.doi.org/10A

Published

2018-12-04

How to Cite

Fernandez Cantillo, A., Fernández Cantillo, S., & Fernández Cantillo, S. (2018). Research as a pedagogical strategy in the promotion of cultural identity in the municipality of Tasajera. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 9(3), 363–370. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.41