Implementation of a school garden as a strategic tool to promote investigation
DOI:
https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.38Keywords:
school garden, environmental knowledge, environmentAbstract
This article focuses on the creation of a school garden as a research tool that aims to understand students' knowledge about environmental issues, observing their influence to the extent that alternative solutions are proposed for the improvement of the possible motivational deficit present in the studied population. A qualitative study of a descriptive level with a phenomenological design was carried out, techniques such as observation were used and the population studied was twelve (12) tenth grade students and parents of the Jose Dadul Agroecological Technique IED of Bahia Honda, Pedraza (Magdalena). From the implementation of the activities it was found that for the development of the same there were limitations, such as; lack of interest of parents, who acted as companions for participating students, lack of space and time, cessation of academic activities, among others; However, it was possible to increase the motivation of both parents and students through research and the use of contemporary strategies.
Downloads
References
Aragón Núñez, L., & Cruz Lorite, I. M. (2016). Del Huerto Ecológico Universitario al aula de infantil: experiencias educativas en torno a problemas ambientales en la etapa de infantil.
Ballesteros, G. (2014). Espectacular crecimiento de los huertos urbanos. El Ecologista, (81), 54-55.
Barrón Ruiz, Á., & Muñoz Rodríguez, J. M. (2015). Los huertos escolares comunitarios: fraguando espacios socioeducativos en y para la sostenibilidad. Foro de Educación, 13(19).
Eugenio Gozalbo, M., & Aragón Núñez, L. (2016). Experiencias en torno al huerto ecológico como recurso didáctico y contexto de aprendizaje en la formación inicial de maestros de Infantil.
Fernandez Estecche, S. (04 de 07 de 2018). Obtenido de Lifeder.com: https://www.lifeder.com/contaminacion-antropogenica/
Fernandez Estecche, Scarlett. (04 de 07 de 2018). Lifeder.com. Obtenido de https://www.lifeder.com/problemas-ambientales-colombia/
García Meneses, B. (2013). Los huertos escolares: una buena herramienta pedagógica en la Educación Primaria.
Guillén, F. C. (1996). Educación, medio ambiente y desarrollo sostenible. Revista Iberoamericana de educación, 11, 103-110.
Herrera-Mendoza, K., Ramírez, M., y Acuña, M. (2016). Actitud y conducta pro-ecológica en jóvenes universitarios. Revista Opción. Vol. 32(13). Pp. 456-477.
Hernandez Sampieri, R. (2014). Metodologia de la Investigación . Mexico D.F: Mc Graw Hill.
Larrosa, F. J. (2013). Huertos escolares de la región de Murcia. Trabajo inédito de fin de licenciatura). Universidad de Murcia, España.
Máynez, C. O. A. (2001). Crear una cultura ambiental en los alumnos de segundo grado de la escuela Carmen Romano# 2042 (Doctoral dissertation, UPN-08A).
Merçon, J., Escalona Aguilar, M. Á., Noriega Armella, M. I., Figueroa Núñez, I. I., Atenco Sánchez, A., & González Méndez, E. D. (2012). Cultivando la educación agroecológica: el huerto colectivo urbano como espacio educativo. Revista mexicana de investigación educativa, 17(55), 1201-1224.
Martín, D. S. (2016). Análisis de la participación escolar en la gestión de un espacio natural. Estudio de casos del Proyecto de Apadrinamiento del Parque Natural del Turia. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, (30), 65-84.
Nicolás, A. M. B., Soler, A. H., & Doménech, J. C. (2014). Las competencias básicas a través del huerto escolar: una propuesta de proyecto de innovación. 1ª Edición, 2014, 173.
Ramirez Betancurt, M. A. (2016). Diseño, montaje y ejecucion de la huerta escolar "mis primeros frutos". Manizales, Colombia : Universidad Cátolica de Manizales .
Rodriguez, B., Tello, E., & Aguilar, S. (2012). Huerto Escolar: Estrategia educativa para la vida. Ra Ximhai Revista de Sociedad, Cultura y Desarrollo Sustentable, 25-32.
Weissmann, H., Kaufman, M., Serafini, C., & Dicovskiy, E. (1990). La huerta, un espacio para investigar. Revista investigación en la escuela, (12), 45-56.
Zamorano, B. (2012). CONOCIMIENTO, PERCEPCIÓN Y ACTITUD AMBIENTAL EN ESTUDIANTES DE SECUNDARIA . Revista de Didáctica Ambiental , 28-35.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.