Implementation of hydroponic crops as a pedagogical strategy for the promotion of research.
DOI:
https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.43Keywords:
Hydroponic crops, pedagogical strategy, researchAbstract
In the present project, pedagogical activities were developed for the strengthening of educational processes in the student population of the San Valentín Basic Education Center, in the department of Magdalena, through the implementation of hydroponic crops as pedagogical strategies that develop investigative skills in infants and young people of the institution. We worked under the qualitative methodology with participatory action research model. The population was conformed by students of the San Valentín Basic Education Center, in Magdalena. The information was collected by means of techniques such as individual and institutional rapporteurships, field journals, surveys and direct observation. The curricular contents of the Biology area to be applied in the crops were identified as a learning instrument, based on which the planning for the classes and the work in the crops was carried out.
Downloads
References
Arquigráfico. (2018) Hidroponia o Cultivos Sin Tierra - Definicion, Usos y Ventajas. Arquigrafico. Retrieved from https://arquigrafico.com/hidroponia-o-cultivos-sin-tierra-definicion-usos-y-ventajas/
Báez y Pérez de Tudela, J. (2009). Investigación cualitativa. Madrid, España: ESIC Editorial.
Beltrano, J. y Gimenez, D. (2015). Cultivo en hidroponía. La Plata: D - Editorial de la Universidad Nacional de La Plata.
Cajiao, J. y Uribe, P. (2016). Los cuatro pilares de la educación para el siglo XXI. Magisterio. Retrieved from https://www.magisterio.com.co/articulo/los-cuatro-pilares-de-la-educacion-para-el-siglo-xxi
Delors, J. (1994). "Los cuatro pilares de la educación". La Educación encierra
un tesoro. México: El Correo de la UNESCO, pp. 91-103.
Fontán, Q. (2016). ¿Qué son los cultivos hidropónicos?. El Sol. Retrieved from https://www.elsol.com.ar/que-son-los-cultivos-hidroponicos.html
Grijota, E. (2017). Cómo plantar tus alimentos en casa y sin usar tierra, lo próximo que todos querrán hacer. La Vanguardia. Retrieved from http://www.lavanguardia.com/vivo/nutricion/20170125/413630299065/que-es-el-cultivo-hidroponico-ventajas-inconvenientes.html
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México, D.F.: McGraw-Hill Education.
Martínez, M. (2004). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. México D.F: Editorial Trillas
Mejía, M. & Manjarrés, M. (2011). La investigación como estrategia pedagógica una apuesta por construir pedagogías críticas en el siglo xxi. Praxis & Saber, 2(4), 127. http://dx.doi.org/10.19053/22160159.1127
Orozco, M. (2015). Métodos, formas, procedimientos y sistemas de enseñanza en una concepción de la pedagogía como arte según José M. Zamora. Aula, 21(0), 165. http://dx.doi.org/10.14201/aula201521165176
Pérez Serrano, G. (2002). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. II técnicas y análisis de datos. Madrid: la Muralla S.A.
Restrepo, B. (2009). Investigación de aula: formas y actores. Bibliotecadigital.udea.edu.co. Retrieved from http://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/3498/1/RestrepoBernardo_2009_Investigaci%C3%B3naulasformas.pdf
Ruiz, J. (2012). Metodología de la investigación cualitativa. Bilbao: Universidad de Deusto.
Strack, J., Suárez, J., Di Mauro, G., & Jacob, S. (2014). Impacto de la iluminación residencial eficiente en la calidad de la energía de una red de distribución. INGE CUC, 10(2), 9 - 19. Recuperado a partir de https://revistascientificas.cuc.edu.co/index.php/ingecuc/article/view/485
Villalba, A. (2012). Dos paradigmas contrapuestos en la evaluación educativa, dos formas diferentes de concebir al alumno. Aula Universitaria, 1(14). http://dx.doi.org/10.14409/au.v1i14.4123
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.