Implementation of hydroponic crops as a pedagogical strategy for the promotion of research.

Authors

  • Faber Mejia Institución Educativa Departamental Centro de Educación Básica San Valentín (Colombia)
  • Jaime Pérez Institución Educativa Departamental Centro de Educación Básica San Valentín (Colombia)
  • Bladimiro Ricaurte Institución Educativa Departamental Centro de Educación Básica San Valentín (Colombia)
  • Catalino Urieles Institución Educativa Departamental Centro de Educación Básica San Valentín (Colombia)
  • Clelia Melo Beltrán Institución Educativa Departamental Centro de Educación Básica San Valentín (Colombia)
  • Danellis Bolaño Institución Educativa Departamental Centro de Educación Básica San Valentín (Colombia)
  • Farides García Institución Educativa Departamental Centro de Educación Básica San Valentín (Colombia)
  • Gasalis Córdoba Institución Educativa Departamental Centro de Educación Básica San Valentín (Colombia)
  • Iliana Carretero Institución Educativa Departamental Centro de Educación Básica San Valentín (Colombia)
  • Jaider Barraza Institución Educativa Departamental Centro de Educación Básica San Valentín (Colombia)
  • Jairo Quintero Institución Educativa Departamental Centro de Educación Básica San Valentín (Colombia)
  • Juan Pineda Institución Educativa Departamental Centro de Educación Básica San Valentín (Colombia)
  • Libia López Institución Educativa Departamental Centro de Educación Básica San Valentín (Colombia)
  • Luis Pérez Institución Educativa Departamental Centro de Educación Básica San Valentín (Colombia)
  • María Flores Institución Educativa Departamental Centro de Educación Básica San Valentín (Colombia)
  • Mercy Mejía Institución Educativa Departamental Centro de Educación Básica San Valentín (Colombia)
  • Miriam Velaider Institución Educativa Departamental Centro de Educación Básica San Valentín (Colombia)
  • Raúl Rocha Comas Institución Educativa Departamental Centro de Educación Básica San Valentín (Colombia)
  • Julia Rodríguez Institución Educativa Departamental Centro de Educación Básica San Valentín (Colombia)
  • Marina Márquez Martínez Institución Educativa Departamental Centro de Educación Básica San Valentín (Colombia)
  • Orlaida Torres Institución Educativa Departamental Centro de Educación Básica San Valentín (Colombia)
  • Yulis García Institución Educativa Departamental Centro de Educación Básica San Valentín (Colombia)
  • Rita Barraza Institución Educativa Departamental Centro de Educación Básica San Valentín (Colombia)
  • José De Jesús Blanco Institución Educativa Departamental Centro de Educación Básica San Valentín (Colombia)
  • Leonid De León Institución Educativa Departamental Centro de Educación Básica San Valentín (Colombia)
  • Yarley Acuña Institución Educativa Departamental Centro de Educación Básica San Valentín (Colombia)
  • Pilar Guerra Institución Educativa Departamental Centro de Educación Básica San Valentín (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.43

Keywords:

Hydroponic crops, pedagogical strategy, research

Abstract

In the present project, pedagogical activities were developed for the strengthening of educational processes in the student population of the San Valentín Basic Education Center, in the department of Magdalena, through the implementation of hydroponic crops as pedagogical strategies that develop investigative skills in infants and young people of the institution. We worked under the qualitative methodology with participatory action research model. The population was conformed by students of the San Valentín Basic Education Center, in Magdalena. The information was collected by means of techniques such as individual and institutional rapporteurships, field journals, surveys and direct observation. The curricular contents of the Biology area to be applied in the crops were identified as a learning instrument, based on which the planning for the classes and the work in the crops was carried out.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arquigráfico. (2018) Hidroponia o Cultivos Sin Tierra - Definicion, Usos y Ventajas. Arquigrafico. Retrieved from https://arquigrafico.com/hidroponia-o-cultivos-sin-tierra-definicion-usos-y-ventajas/

Báez y Pérez de Tudela, J. (2009). Investigación cualitativa. Madrid, España: ESIC Editorial.

Beltrano, J. y Gimenez, D. (2015). Cultivo en hidroponía. La Plata: D - Editorial de la Universidad Nacional de La Plata.

Cajiao, J. y Uribe, P. (2016). Los cuatro pilares de la educación para el siglo XXI. Magisterio. Retrieved from https://www.magisterio.com.co/articulo/los-cuatro-pilares-de-la-educacion-para-el-siglo-xxi

Delors, J. (1994). "Los cuatro pilares de la educación". La Educación encierra

un tesoro. México: El Correo de la UNESCO, pp. 91-103.

Fontán, Q. (2016). ¿Qué son los cultivos hidropónicos?. El Sol. Retrieved from https://www.elsol.com.ar/que-son-los-cultivos-hidroponicos.html

Grijota, E. (2017). Cómo plantar tus alimentos en casa y sin usar tierra, lo próximo que todos querrán hacer. La Vanguardia. Retrieved from http://www.lavanguardia.com/vivo/nutricion/20170125/413630299065/que-es-el-cultivo-hidroponico-ventajas-inconvenientes.html

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México, D.F.: McGraw-Hill Education.

Martínez, M. (2004). Ciencia y arte en la metodología cualitativa. México D.F: Editorial Trillas

Mejía, M. & Manjarrés, M. (2011). La investigación como estrategia pedagógica una apuesta por construir pedagogías críticas en el siglo xxi. Praxis & Saber, 2(4), 127. http://dx.doi.org/10.19053/22160159.1127

Orozco, M. (2015). Métodos, formas, procedimientos y sistemas de enseñanza en una concepción de la pedagogía como arte según José M. Zamora. Aula, 21(0), 165. http://dx.doi.org/10.14201/aula201521165176

Pérez Serrano, G. (2002). Investigación cualitativa. Retos e interrogantes. II técnicas y análisis de datos. Madrid: la Muralla S.A.

Restrepo, B. (2009). Investigación de aula: formas y actores. Bibliotecadigital.udea.edu.co. Retrieved from http://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/3498/1/RestrepoBernardo_2009_Investigaci%C3%B3naulasformas.pdf

Ruiz, J. (2012). Metodología de la investigación cualitativa. Bilbao: Universidad de Deusto.

Strack, J., Suárez, J., Di Mauro, G., & Jacob, S. (2014). Impacto de la iluminación residencial eficiente en la calidad de la energía de una red de distribución. INGE CUC, 10(2), 9 - 19. Recuperado a partir de https://revistascientificas.cuc.edu.co/index.php/ingecuc/article/view/485

Villalba, A. (2012). Dos paradigmas contrapuestos en la evaluación educativa, dos formas diferentes de concebir al alumno. Aula Universitaria, 1(14). http://dx.doi.org/10.14409/au.v1i14.4123

Published

2018-12-04

How to Cite

Mejia, F., Pérez, J., Ricaurte, B., Urieles, C., Melo Beltrán, C., Bolaño, D., García, F., Córdoba, G., Carretero, I. ., Barraza, J., Quintero, J., Pineda, J., López, L., Pérez, L., Flores, M., Mejía, M., Velaider, M., Rocha Comas, R., Rodríguez, J., Márquez Martínez, M., Torres, O., García, Y. ., Barraza, R., De Jesús Blanco, J., De León, L., Acuña, Y., & Guerra, P. (2018). Implementation of hydroponic crops as a pedagogical strategy for the promotion of research. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 9(3), 377–382. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.43