Implementation of activities based on Reading Comprehension As a strategy for strengthening critical reading

Authors

  • Aurelio Enrique Larios Gomez Institución Educativa Distrital Institución Gilma Royero Solano (Colombia)
  • María Del Castillo Institución Educativa Distrital Institución Gilma Royero Solano (Colombia)
  • Lucia Jiménez Ortiz Institución Educativa Distrital Institución Gilma Royero Solano (Colombia)
  • Elba Sinning Ríos Institución Educativa Distrital Institución Gilma Royero Solano (Colombia)
  • Ainne Rodríguez Institución Educativa Distrital Institución Gilma Royero Solano (Colombia)
  • José Terán Jaramillo Institución Educativa Distrital Institución Gilma Royero Solano (Colombia)
  • Marina Martínez Caballero Institución Educativa Distrital Institución Gilma Royero Solano (Colombia)
  • Merlis Romero Ibarra Institución Educativa Distrital Institución Gilma Royero Solano (Colombia)
  • Donaldo Bastidas Yépez Institución Educativa Distrital Institución Gilma Royero Solano (Colombia)
  • María Navarro Fontalvo Institución Educativa Distrital Institución Gilma Royero Solano (Colombia)
  • Alma Ramírez Institución Educativa Distrital Institución Gilma Royero Solano (Colombia)
  • Seyla Becerra Benítez Institución Educativa Distrital Institución Gilma Royero Solano (Colombia)
  • Enna Fernández Vergara Institución Educativa Distrital Institución Gilma Royero Solano (Colombia)
  • Jorge Martínez España Institución Educativa Distrital Institución Gilma Royero Solano (Colombia)
  • Bertilda Rodríguez Ibarra Institución Educativa Distrital Institución Gilma Royero Solano (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.34

Keywords:

Reading comprenhension, critical reading, competences.

Abstract

This research addresses reading comprehension as one of the basic skills that must be acquired throughout the school period, in this sense, if students are not able to understand what they read, much less can develop a position in front of what they read. same, so it is necessary to develop reading comprehension to contribute to a global understanding of the texts. For this, a diagnosis of the levels of reading skills of the students of 3rd of the Gilma Royero Solano Institution was made based on the results of the 2016 Saber Tests, after establishing a series of strategies focused on reading comprehension in the level of critical reading and apply them to the same group in order to improve their reading skills, compare them with the results obtained in tests made by teachers from the Saber in 2017.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ausubel, David (1980). Psicología educativa: un punto de vista cognoscitivo. (4ª Edición). Ed. Trillas. México.

Avendaño, I. & Martínez, D. (2013). Competencia lectora y el uso de las nuevas tecnologías de la información y comunicación. Revista Escenarios 11(1), 7-22.

Bernabeu, N. (2001). Cuadernos de literatura infantil y juvenil. N0 136, págs. 26-35

Dehaene S. et al. (2015): “Illiterate to literate: behavioral and cerebral changes induced by reading acquisition”. Nature Review Neuroscience 16(4), 234-244.

Franco, M. (2012). Estrategias de enseñanza para la promoción de la comprensión lectora desde el aprendizaje significativo. Cultura, Educación y Sociedad 3(1), 175-18

Ferreiro, E. (2003). La escuela no forma buenos lectores. Diario La Nación.

García, H. y Arrieta, A. (2016). Potencialización del pensamiento crítico a través de la hipotemetacomprensión textual (hmt). Cultura Educación y Sociedad 7(2), 54-71.

Molina, S.: Batería diagnóstica de la Madurez para la Lectura. Madrid, CEPE, 1984.

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos (OCDE) (2009). Pisa 2009 Assessment Framework - Key Competencies in Reading, Mathematics and Science. París: OCDE

PISA. (2014). Programa Internacional de Evaluación de Estudiantes (Tercera ed.) Santiago, Chile. Agencia de Calidad de la Educación.

SEP. (2011). Manual de procedimiento para el fomento y la valoración de la competencia lectora en el Aula. México: Secretaría de Educación Pública

Serrano, S. (2008). El desarrollo de la comprensión crítica en los estudiantes universitarios: hacia una propuesta didáctica. Mérida: Universidad de los Andes.

Solé, I. (2012). Competencia lectora y aprendizaje. Revista Iberoamericana de Educación (OEI), 2012, No. 59, p. 43-61.

Viñao, A. (2002) La enseñanza de la lectura y la escritura: análisis socio-histórico. En Anales de documentación. 5 (1), 345-359.

Wallace, C. (2009). EAL Learners and Critical Reading. Reader in Education, Institute of Education, 12-17. University of London, UK

Published

2018-12-04

How to Cite

Larios Gomez, A. E., Del Castillo, M., Jiménez Ortiz, L., Sinning Ríos, E. ., Rodríguez, A., Terán Jaramillo, J., Martínez Caballero, M. ., Romero Ibarra, M. ., Bastidas Yépez, D., Navarro Fontalvo, M., Ramírez, A., Becerra Benítez, S., Fernández Vergara, E., Martínez España, J., & Rodríguez Ibarra, B. (2018). Implementation of activities based on Reading Comprehension As a strategy for strengthening critical reading. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 9(3), 303–308. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.34