Interdisciplinary ludic strategies to strengthen an environmental culture in secondary school students

Authors

  • Raisa Carolina Arroyo Fontalvo Institución educativa Departamental Baldomero Sanín Cano de San Rafael-Remolino (Colombia)
  • Atilio Zambrano Ojeda Institución educativa Departamental Baldomero Sanín Cano de San Rafael-Remolino (Colombia)
  • Néstor García Cabarcas Institución educativa Departamental Baldomero Sanín Cano de San Rafael-Remolino (Colombia)
  • María Escorcia Sarmiento Institución educativa Departamental Baldomero Sanín Cano de San Rafael-Remolino (Colombia)
  • Sofanor Borja De La Rosa Institución educativa Departamental Baldomero Sanín Cano de San Rafael-Remolino (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.47

Keywords:

Environmental culture, environmental education, play strategies, interdisciplinarity

Abstract

The research process seeks to interdisciplinaryly strengthen the environmental culture of secondary school students. The main objective was to determine the incidence of interdisciplinary play strategies in the consolidation of environmental culture in the Departmental Educational Institution Baldomero Sanín Cano. The research study is supported in a timely manner in a type of mixed research, applying the following instruments of information collection: surveys, interviews, surveys to students, teachers and parents, analysis of quantitative and qualitative variables. The results evidenced several environmental problems that require prompt intervention. Through the investigative process and responding to the general objective set out in the research, environmental education is encouraged from schools to create environmental awareness in favor of reducing risky environmental behaviors that affect the well-being of the community in general.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cortés, O. (2011). Comportamiento proambiental y pensamiento económico en la construcción del desarrollo sostenible. Cultura Educación y Sociedad, 2(1), 43-56.

Carrera, M,. Bravo, O., Marín, F., Crasto, C., (2013). Futuribles y futurables para el desarrollo sostenible. Líder 22 (15), 39 -74

Crissien-Borrero, T., Cortés-Peña, O., & Herrera-Mendoza, K. (2016). Pro-Environmental Assessment and Sustainable Consumption of Household Public Services in Barranquilla Colombia. The European Proceedings of Social & Behavioural Sciences – EpSBS, 17, 434-440. http://dx.doi.org/10.15405/epsbs.2016.11

Flórez, R. (2005). Pedagogía del Conocimiento (Segunda Edición). Bogotá, Colombia: Ed. Mc Graw Hill.

Flórez, R. (1999). Evaluación Pedagógica y Cognición. Santafé de Bogotá, Colombia: Mc- Graw Hill.

Landinez-Lamadrid, D. C., Ramirez-Ríos, D. G., Neira Rodado, D., Parra Negrete, K., & Combita Niño, J. P. (2017). Shapley Value: its algorithms and application to supply chains. INGE CUC, 13(1), 61-69. https://doi.org/10.17981/ingecuc.13.1.2017.06

Maquilón, J. (2011). La formación del profesorado en el siglo XXI. Propuestas ante los cambios económicos, sociales y culturales (1ª Edición). Murcia: Edi.tum Ediciones de la universidad de Murcia.

Morin, E. (2000). El paradigma perdido. Ensayo de bioantropología (6ª ed.) Barcelona: Kairós.

Novo. (1999). Los desafíos ambientales: reflexiones y propuestas para un futuro sostenible. Madrid: UNESCO-Universitas.


Nunes de Almeida P (1994). Educación Lúdica, Ediciones San Pablo, Bogotá

Ospina, M., y Rave, L. (2015). El PRAE: Una estrategia para la formación ambiental y el fortalecimiento de la identidad territorial en la comunidad de la Institución Educativa La Pintada (Tesis de posgrado). Recuperado de: http://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/5256/1/martadarleyospina_2016_prae.pdf

Orozco, A., y Caviedes, R. (1996). Elaboración de Proyectos de Investigación. Barranquilla: Universidad del Atlántico.


Rojas, J. (2009). La participación y la interdisciplinariedad como elementos de gestión ambiental- educativa para la construcción de lineamientos curriculares de educación ambiental. Estudio de caso gimnasio Vermont, locadad de Suba (Tesis de posgrado). Recuperado de: https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/718/eam37.pdf?sequence=1

Rojas, O., Múnevar, R., y Quintero, J. (2000). Práctica Investigativa En Educación Ambiental. Manizales: Universidad de Caldas.

Rojas, O., y Toro., D. (1997). Educación Ambiental. Manizales: Universidad de Caldas.
Tobasura, I., y Sepúlveda, L.H. (1997). Proyectos Ambientales Escolares. Manizales: Universidad de Caldas.

Published

2018-12-04

How to Cite

Arroyo Fontalvo, R. C., Zambrano Ojeda, A. ., García Cabarcas, N., Escorcia Sarmiento, M. ., & Borja De La Rosa, S. (2018). Interdisciplinary ludic strategies to strengthen an environmental culture in secondary school students. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 9(3), 407–412. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.47