Interdisciplinary ludic strategies to strengthen an environmental culture in secondary school students
DOI:
https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.47Keywords:
Environmental culture, environmental education, play strategies, interdisciplinarityAbstract
The research process seeks to interdisciplinaryly strengthen the environmental culture of secondary school students. The main objective was to determine the incidence of interdisciplinary play strategies in the consolidation of environmental culture in the Departmental Educational Institution Baldomero Sanín Cano. The research study is supported in a timely manner in a type of mixed research, applying the following instruments of information collection: surveys, interviews, surveys to students, teachers and parents, analysis of quantitative and qualitative variables. The results evidenced several environmental problems that require prompt intervention. Through the investigative process and responding to the general objective set out in the research, environmental education is encouraged from schools to create environmental awareness in favor of reducing risky environmental behaviors that affect the well-being of the community in general.
Downloads
References
Carrera, M,. Bravo, O., Marín, F., Crasto, C., (2013). Futuribles y futurables para el desarrollo sostenible. Líder 22 (15), 39 -74
Crissien-Borrero, T., Cortés-Peña, O., & Herrera-Mendoza, K. (2016). Pro-Environmental Assessment and Sustainable Consumption of Household Public Services in Barranquilla Colombia. The European Proceedings of Social & Behavioural Sciences – EpSBS, 17, 434-440. http://dx.doi.org/10.15405/epsbs.2016.11
Flórez, R. (2005). Pedagogía del Conocimiento (Segunda Edición). Bogotá, Colombia: Ed. Mc Graw Hill.
Flórez, R. (1999). Evaluación Pedagógica y Cognición. Santafé de Bogotá, Colombia: Mc- Graw Hill.
Landinez-Lamadrid, D. C., Ramirez-Ríos, D. G., Neira Rodado, D., Parra Negrete, K., & Combita Niño, J. P. (2017). Shapley Value: its algorithms and application to supply chains. INGE CUC, 13(1), 61-69. https://doi.org/10.17981/ingecuc.13.1.2017.06
Maquilón, J. (2011). La formación del profesorado en el siglo XXI. Propuestas ante los cambios económicos, sociales y culturales (1ª Edición). Murcia: Edi.tum Ediciones de la universidad de Murcia.
Morin, E. (2000). El paradigma perdido. Ensayo de bioantropología (6ª ed.) Barcelona: Kairós.
Novo. (1999). Los desafíos ambientales: reflexiones y propuestas para un futuro sostenible. Madrid: UNESCO-Universitas.
Nunes de Almeida P (1994). Educación Lúdica, Ediciones San Pablo, Bogotá
Ospina, M., y Rave, L. (2015). El PRAE: Una estrategia para la formación ambiental y el fortalecimiento de la identidad territorial en la comunidad de la Institución Educativa La Pintada (Tesis de posgrado). Recuperado de: http://bibliotecadigital.udea.edu.co/bitstream/10495/5256/1/martadarleyospina_2016_prae.pdf
Orozco, A., y Caviedes, R. (1996). Elaboración de Proyectos de Investigación. Barranquilla: Universidad del Atlántico.
Rojas, J. (2009). La participación y la interdisciplinariedad como elementos de gestión ambiental- educativa para la construcción de lineamientos curriculares de educación ambiental. Estudio de caso gimnasio Vermont, locadad de Suba (Tesis de posgrado). Recuperado de: https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/718/eam37.pdf?sequence=1
Rojas, O., Múnevar, R., y Quintero, J. (2000). Práctica Investigativa En Educación Ambiental. Manizales: Universidad de Caldas.
Rojas, O., y Toro., D. (1997). Educación Ambiental. Manizales: Universidad de Caldas.
Tobasura, I., y Sepúlveda, L.H. (1997). Proyectos Ambientales Escolares. Manizales: Universidad de Caldas.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.