School coexistence and conflict resolution through research as a pedagogical strategy
DOI:
https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.07Keywords:
School coexistence; conflict resolution; research as a pedagogical strategyAbstract
School coexistence allows the construction of violence-free environments, framed in tolerance and respect for the rights of the other in school, encouraging the active participation of students to generate strategies for conflict resolution through the use of innovative pedagogical strategies that Promote interest in young people. The purpose of the study was to strengthen school coexistence and conflict resolution through research as a pedagogical strategy. The methodology was oriented under the qualitative approach, using the type of action research, from a descriptive, exploratory design. For data collection techniques were used as participant observation and field diary. The population was made up of one hundred and eighty (180) elementary school students with ages ranging from 5 to 15 years of the Third Mixed IED Adriano Puentes Headquarters in the municipality of Magdalena Foundation. The results showed the design of training strategies in peace managers implementing Research as a pedagogical strategy.
Downloads
References
Ausubel, D. (2002) Adquisición y retención del conocimiento. Ed. Paidós. Madrid.
Bernal, C. y Sierra, L. (2006). Escuela territorio de paz. [Tesis]. Universidad de la Sabana. Chía. Recuperado de: https://www.google.com.co/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjPkdznwtXXAhUD22MKHf-rAKQQFggzMAI&url=https%3A%2F%2Fintellectum.unisabana.edu.co%2Fbitstream%2Fhandle%2F10818%2F2064%2F121728.pdf%3Fsequence%3D1%26isAllowed%3Dy&usg=AOvVaw3P6O8PXsy-JVFAPbvy4cIh
Carbajal, P. (2013). Convivencia democrática en las escuelas. Apuntes para una reconceptualizacion. Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 6 (2), 13-35.
Cerdas, E. (2015). Desafíos de la educación para la paz hacia la construcción de una cultura de paz. Recuperado el 15 de octubre de 2016, de Redalyc: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=194138017009>
Chaparro, A., Caso, J., Fierro, M. y Díaz, C. (2015). Desarrollo de un instrumento de evaluación basado en indicadores de convivencia escolar democrática, inclusiva y pacífica. Perfiles Educativos. 20(149). 20-41.
Cochran, M Y Litle, S. Más allá de la certidumbre adoptar una actitud indagadora sobre la práctica. Ed. Octaedro. Barcelona 2003.
Fernández, O. (2006). Una aproximación a la cultura de paz en la escuela. Revista Educere V .10 N .33
Good & Brophy. (2011). Clima organizacional. La Muralla. Madrid. López C, Carvajal C., Soto M., & Urrea P. (2013). Factores asociados a la convivencia escolar en adolescentes. Rev. Educación y Educadores vol.16 no.3 Pag.383-410.
Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México. Editorial Mc Graw Hill.
Manjarrés, M. y Mejía, M. (2011). Lineamientos del programa Ondas. Recuperado de http://repositorio.colciencias.gov.co:8081/jspui/handle/11146/361
Mariño, G. “El diálogo en la educación de jóvenes y adultos. Dos propuestas pedagógicas para implementarlo”. En: El taller dialógico / la recuperación de experiencias laborales. Bogotá. OEI. 2010.
Mejía, M & Manjarrés, M. (2010) La Investigación como Estrategia Pedagógica. Programa Ondas – Colciencias.
Ortega, P., Peñuela, D & López, D. (2009). Sujetos y prácticas de la pedagogía crítica. Ediciones El Búho. Bogotá.
Picardo, O., Balmore, R., & Escobar, J. (2004). Diccionario enciclopédico de ciencias de la educación. San Salvador: El Salvador.
Ramírez Molina, Reynier Israel. (2018). Tendencias emergentes de la gestión de talento humano en las organizaciones. Pp. 101-107. En Quintero Garzón Martha Lucia y Sánchez Fernández María Dolores. (2018) Responsabilidad Corporativa: una mirada integral en América Latina. Primera Edición. Colección Ciencias Sociales. Programa Editorial Universidad del Valle. Cali - Colombia. pp.324.
República de Colombia. Departamento Administrativo de Ciencia, Tecnología e Innovación -Colciencias (2015). Los mejores maestros Ondas, los grandes maestros del país. Recuperado de: http://www.colciencias.gov.co/sala_de_prensa/los-mejores-maestros-ondas-los-grandes-maestros-del-pais
República de Colombia. Congreso de la República. (2013). Por la cual se crea el sistema nacional de convivencia escolar y formación para el ejercicio de los derechos humanos, la educación para la sexualidad y la prevención y mitigación de la violencia escolar. [Ley 1620 de 2013]. Recuperado de: http://wsp.presidencia.gov.co/Normativa/Leyes/Documents/2013/LEY%201620%20DEL%2015%20DE%20MARZO%20DE%202013.pdf
República de Colombia. Ministerio de Educación Nacional. (2013). Por el cual se reglamenta la Ley 1620 de 2013, que crea el Sistema Nacional de Convivencia Escolar y formación para el ejercicio de los Derechos Humanos, la Educación para la Sexualidad y la Prevención y Mitigación de la Violencia Escolar. [Decreto 1965 de 2013]. Recuperado de: https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-327397_archivo_pdf_proyecto_decreto.pdf
Roblero, C. (2006). Técnicas y Procesos de la Investigación Científica. Guatemala.
Rodríguez, E., Almonacid, H. y Marín, J. (2013). Juegos tradicionales como estrategia metodológica para disminuir las actitudes agresivas. [Trabajo de grado]. Universidad Libre. Barranquilla.
Salcedo, R (2000) Experiencias docentes, calidad y cambio escolar: investigación e innovación en el aula la investigación en el aula: y la innovación. Biblioteca virtual Luis Ángel Arango. Recuperado el 12 de septiembre de 2017 de: http://www.banrepcultural.org/blaavirtual/educacion/expedocen/expedocen8a.htm.
Torrego, J. y Moreno, J. (2003). Convivencia y Disciplina en la escuela. El aprendizaje de la Democracia. Madrid: ALIANZA.
Tuvilla, J. (2016). Convivencia Escolar, y Resolución pacífica de conflictos. ISBN: 84-688-5500-6. Depósito Legal: SE-1101-04
Valenzuela, G. - Rochin, L. (2013). Libertad de expresión y su impacto en la democracia. Jurídicas CUC, 9 (1), 89 – 100.
Woolfolk. (2012). Diseño de la Organización. Legis, Santafé de Bogotá. República de Chile. Ministerio de Educación. (2015). Convivencia escolar. Recuperado de: http://www.convivenciaescolar.cl/index2.php?id_seccion=4010&id_portal=50&id_contenido=17916
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Creative Commons 2020 CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD
This article is under international license Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0.
The published articles are the sole responsibility of their authors and do not necessarily reflect the opinions of the editorial committee.
CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD respects the moral rights of its authors, who assign to the editorial committee the patrimonial rights of the published material. In turn, the authors inform that this work is unpublished and has not been previously published.
All articles are under a:
Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-SinDerivadas 4.0 Internacional.