Radio as a pedagogical tool to promote research

Authors

  • Edilberto Chavez IED Nicolás Mejía Mendez (Colombia)
  • Adunia Vanegas IED Nicolás Mejía Mendez (Colombia)
  • Tomás Saucedo IED Nicolás Mejía Mendez (Colombia)
  • Dabinson Cadena IED Nicolás Mejía Mendez (Colombia)
  • Roger Mansbach IED Nicolás Mejía Mendez (Colombia)

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.21

Keywords:

Pedagogical project, school radio, research; pedagogical tool; TIC.

Abstract

 

    The radio is a means of communication that allows to know and inform people about topics of interest, and allows the participation and updating of knowledge, resulting in an innovation strategy in the educational sectors. The present study then aims to use the radio as a pedagogical tool to promote research in the community of Urquijo, Municipality of Guamal - Magdalena. It assumes a qualitative approach, from the hermeneutical historical paradigm, of descriptive scope. The participants were the students of the Nicolás Mejía Méndez Educational Institution. Among the findings found, there is great affinity between the students and the radio activities, which indicates that the project has a high level of acceptance, however it should be emphasized that the station does not replace the academic activity.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Avendaño, I; Cortés O, Guerrero H. (2015) Competencias sociales y tecnologías de la información y la comunicación como factores asociados al desempeño en estudiantes de básica primaria con experiencia de desplazamiento forzado Diversitas: Perspectivas en Psicología, vol. 11, núm. 1, 2015, pp. 13-36 Universidad Santo Tomás Bogotá, Colombia.http://www.scielo.org.co/pdf/dpp/v11n1/v11n1a02.pdf.

Barrios, A. (2013). La radio en la era digital. Documento recuperado de: http://www.utadeo.edu.co/files/collections/documents/field_attached_file/andres_barrios.pdf

Cortés, J. Montoya, N. Chaves, J. (2008). Herramientas pedagógicas aplicadas en la enseñanza de las figuras de lissajous. (2008). Scientia et Technica Año XIV, No 40, Diciembre de 2008. Universidad Tecnológica de Pereira. file:///C:/Users/HP/Downloads/Dialnet-HerramientasPedagogicasAplicadasEnLaEnsenanzaDeLas-4742272.pdf

Cortés, J. Montoya, N. Chaves, J. (2008). Hherramientas pedagógicas aplicadas en la enseñanza de las figuras de lissajous. (2008). Scientia et Technica Año XIV, No 40, Diciembre de 2008. Universidad Tecnológica de Pereira. file:///C:/Users/HP/Downloads/Dialnet-HerramientasPedagogicasAplicadasEnLaEnsenanzaDeLas-4742272.pdf

Escobar, N & Areiza, F. (2009). Proyecto de lectoescritura y emisora La puerta a la formación integral. Institución educativa sol de oriente. Medellín. Colombia. Documento recuperado de: https://www.medellin.gov.co/irj/go/km/docs/educacionNuevo01dic/.../lectoes.doc

Fernández, Silenne. (2016). Evidencias de fobia, miedo o rechazo hacia la Matemática en estudiantes de décimo año del Colegio El Carmen de Alajuela. Universidad Estatal a Distancia. Costa Rica. Documento Recuperado de: https://www.uned.ac.cr/ecen/matematica/images/Archivos_Licenciatura/Tesis_y_proyectos/004_Silenne_Fern%C3%A1ndez.pdf .

González, A. (2010). Emisora nuevo horizonte. Experiencia de construcción de una radio escolar. Pontificia universidad javeriana facultad de comunicación y lenguaje, comunicación social. Bogotá, Colombia.

Hermosa, P. (2015). Influencia de las tecnologías de información y comunicación (TIC) en el proceso enseñanza-aprendizaje: una mejora de las competencias digitales. Revista Científica General José María Córdova. Vol. 13, Núm. (16) 121-132.

Herrera, M. (2014). El “gen egoísta” y la “desesperanza aprendida”. Revista Unimar. Universidad Mariana. Pasto, Colombia. Documento Recuperado de: file:///C:/Users/HP/Downloads/48-175-1-PB%20(1).pdf

López, G. (2012). Pensamiento crítico en el aula. Universidad Autónoma del Estado de Morelos. Revista Docencia e Investigación, Año XXXVII Enero/Diciembre. Número 22, pp. 41-60. Documento recuperado de: http://educacion.to.uclm.es/pdf/revistaDI/3_22_2012.pdf

López, M. (2012). Radio Escolar: El Trocadero: Una Experiencia Educativa, Nuestra Experiencia. Revista Educación y Comunicación. Vol. 5, Pág. 25 – 38. Cádiz, España.

Ministerio de Educación Nacional. (2017). Colombia, la mejor educada en el 2025. Documento recuperado de: https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-355154_foto_portada.pdf

Núñez, E. y Ravina, R. (2017). Análisis del nivel de competitividad empresarial en el panorama publicitario colombiano fundamentada en el éxito creativo y la responsabilidad ética y jurídica. JURÍDICAS CUC, vol. 13, no. 1, pp. 9-28. DOI: http://dx.doi.org/10.17981/juridcuc.13.1.2017.1

Sevillano, M. (2012). La Radio aliada de la Educación. Revista Educación y Comunicación. Vol 5, Pag. 13 – 28. Cádiz, España.

Valenzuela, G. - Rochin, L. (2013). Libertad de expresión y su impacto en la democracia. Jurídicas CUC, 9 (1), 89 – 100.

Vargas, I. (2012). La entrevista en la investigación cualitativa: nuevas tendencias y retos. Centro de Investigación y Docencia en Educación Universidad Nacional, Costa Rica. Documento recuperado de: http://biblioteca.icap.ac.cr/blivi/coleccion_unpan/bol_diciembre_2013_69/uned/2012/investigacion_cualitativa.pdf

Villamizar, G. (2002). De la escuela en la radio a la radio en la escuela. Sapiens. Revista Universitaria de Investigación, vol. 3, núm. 1. Venezuela.

Published

2018-12-04

How to Cite

Chavez, E., Vanegas, A., Saucedo, T., Cadena, D., & Mansbach, R. (2018). Radio as a pedagogical tool to promote research. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 9(3), 179–188. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.21