Literary representation of the disturbing sound change in the novel Mene by Ramón Díaz Sánchez

Authors

  • Alicia Cecilia Montero Morillo Universidad de Zulia. Maracaibo (Venezuela)
  • Mayli Mariam Quintero Suárez Universidad del Zulia. Maracaibo (Venezuela)

DOI:

https://doi.org/10.17981/cultedusoc.10.2.2019.02

Keywords:

Oil; metaphors; auditory images; venezuelan literature, Metaphors, Auditory images, Venezuelan literature

Abstract

The study analyzes in the novel Mene (1936) by Ramón Díaz Sánchez, the representation of changes in environmental sounds, the product of oil exploitation and its impact on the inhabitants of a Venezuelan region. The narrator uses sound as a carrier for the drastic changes generated by the nascent industry, using simple auditory images, similes and metaphors. The construction of metaphorical concepts is approached from the theory of Lakoff and Johnson (1980). The methodology is documentary analytical cut where the treatment of emerging categories by the author is revealed. The results stand out as a group of metaphors are developed from a particular metaphorical concept, derived from a way of understanding the world from experience. It is concluded that the author, through the work, expresses complex forms of systemic thinking, where literary figures represent constructs that drive the logical chain of ideas.

 

Keywords: Oil, Metaphors, auditory images, Venezuelan literature.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alicia Cecilia Montero Morillo, Universidad de Zulia. Maracaibo (Venezuela)

Magister en Literatura de la Facultad de Humanidades y Educación en la Universidad del Zulia (Venezuela).

Mayli Mariam Quintero Suárez, Universidad del Zulia. Maracaibo (Venezuela)

Magister en Literatura de la Facultad de Humanidades y Educación en la Universidad del Zulia (Venezuela).

References

Bohorquez, D. (2005). Mene, vanguardia y petróleo. Revista de Literatura hispanoamericana, (50), 107-121.

Carrera, G. (2005). La novela del petróleo en Venezuela. Mérida: Universidad de Los Andes.

Dávila, L. (2005). Petróleo, cultura y sociedad en Venezuela. Mérida: Universidad de Los Andes.

Díaz, R. (2009). Mene. Caracas: Panapo.

Lakoff, G. y Johnson, M. (1980). Metaphors we live by. Chicago: The University of Chicago Press.

Marín, F. (2012). Investigación Científica. Una Visión Integrada e Interdisciplinaria. Zulia: Universidad del Zulia.

Mandrillo, C. (2005). Antiimperialismo, tecnología y petróleo en la novela venezolana. Enl@ce, 9(1), 51-59.

Padrón, J. (1998). La Estructura de los Procesos de Investigación, Revista Educación y Ciencias Humanas, 9(17), 33-45. Recuperado de http://dip.una.edu.ve/mae/978investigacioneducativa/paginas/Lecturas/UNIDAD%204/Pa­dron-LaEstructuradelosProcesosdeIn­vestigacion.pdf

Pérez, M. (2011). Petróleo, cultura y sociedad en Venezuela (2 ed.). Caracas: Editorial CEC. Los Libros El Nacional.

Uribe, C. (2006). Mancha de Aceite. Santiago de Chile: Ediciones ULAM.

Published

2019-10-28

How to Cite

Montero Morillo, A. C., & Quintero Suárez, M. M. (2019). Literary representation of the disturbing sound change in the novel Mene by Ramón Díaz Sánchez. CULTURA EDUCACIÓN Y SOCIEDAD, 10(2), 27–36. https://doi.org/10.17981/cultedusoc.10.2.2019.02